روسای دانشگاهها و فعالان دانشجویی پیرامون وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم بخصوص وزرات علوم، خواستار حاکم شدن تفکر علمی در دانشگاهها و مقابله با رانت و فساد توسط اعضای کابینه شدند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، این روزها که بازار مجلس داغ است و بابت بررسی رأی اعتماد به کابینه دوازدهم نمایندگان سرشان حسابی شلوغ است، اگر نگاهی به چگونگی رفتار و گفتار نمایندگان بیندازیم، مواضع گوناگونی را میتوان سراغ گرفت؛ مواضعی که در میان برخی از آنان بحث انتقادی مطرح است و البته ناحق نباید گفت که برخی واقعا به دنبال احقاق حقوق حقه ملت در جریان رأی اعتمادند.
در همین رابطه دیدگاه تعدادی از روسای دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی در خصوص ویژگی اصلی و کارامد وزرای پیشنهادی را جویا شدیم که بخشی از ان در ذیل می آید:
نائینی ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: بنده هنوز در حال بررسی کابینه جدید هستم. اما به طور کلی درخواست دارم عزیزانی که رای آوردند، همت کنند تا اتفاقی مثبت در حوزههای مختلف رخ دهد.
نائینی ادامه داد: در چهار سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت. اکنون نیز امیدوارم با حضور وزرای جدید در جهت برطرف کردن درخواستهای مردم تلاش شود و همانگونه که رئیس جمهور محترم به مردم وعده داده اند به وعدهها جامعه عمل پوشانده شود. همچنین حضور یک وزیر جوان درکابینه جدای از شخص ایشان نکته مثبتی است در راستای اینکه جوانان بر سر کار بیایند و تجربه کسب کنند. زیرا در آینده باید جوانان امروز کشور را اداره کنند.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین بیان کرد: به عنوان یک دانشگاهی انتظار دارم که وزیر آینده علوم در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم حرکت کند. من امیدوارم که دانشگاه را به سمت کاربردی شدن پیش برده و دانشجویان توانمند شوند. وزیر آینده حتما باید به این نکته توجه داشته باشد که نباید دانشگاه را سیاست زده کرد. بلکه در جهت رشد علمی باید برای دانشگاهها برنامه ریزی نمود. باید برای پژوهشهای دانشجویان امکانات لازم تهیه شود و همچنین همت وزارتخانه در جهت افزایش کیفیت علمی دانشگاهها باشد. در این راستا میتوان از شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد حمایت کرد که نتایج خوبی را حاصل میکند.
ناصر مهرشاد، رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: مهم ترین ویژگی وزیر پیشنهادی علوم بایستی این باشد که بتواند تفکر علمی را در این وزارتخانه حاکم کند.
مهرشاد ادامه داد: بایستی وزیر آینده علوم در اجرای قانون در این وزارتخانه بکوشد و نیز اصلاح برخی آیین نامه ها را در اولویت اصلی کاری خود قرار دهد چرا که بخشی از مشکل مدیریت در همه ارگان های کشور برای عدم اجرای دقیق و صحیح قانون است.
وی افزود: با اجرای دقیق قانون خصوصا در همه ی بخش ها، انتظارات و مراجعات کمتری به سازمانها و دانشگاه ها ارجاع خواهد شد و به نظر من این یک حلقه مفقوده در مدیریت کشور است.
رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند تصریح کرد: نباید بگذاریم که حواشی بر اصل حرکت در فضای علمی کشور تاثیر بگذارد و وزارت علوم بایستی بررسی دقیقی در خصوص نیاز های جامعه انجام دهد تا سیاستهای خود را میتنی بر آنها به پیش ببرد.
مهرشاد با اشاره به ارتباط تنگاتنگ علم و تکنولوژی تاکید کرد: اگرچه تولید مقاله به نفع رشد علمی کشور است اما باید به کار آفرینی و علوم عملی توجه ویژه کرد و در کنار پروژه های بزرگ علمی، پروژه های عملی را هم به پیش برد.
عبدالمجید، مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: ماموریت اصلی دانشگاهها تولید علم و تبدیل آن به ثروت تعریف شده است و مراکز آموزش عالی باید به سمت دانشگاه های ارزش آفرین و کار آفرین حرکت کنند.
مصلح ادامه داد: فردی که می خواهد به عنوان سکاندار وزارت علوم معرفی گردد باید شایستگی اجرای این ماموریت را داشته باید چرا که در شرایط فعلی و البته شرایط جهانی اجرای این ماموریت مشکل خواهد بود.
وی با اشاره به رکود حاکم در اقتصاد تصریح کرد: اکنون در صنایع سنتی بیکاری بیداد می کند که راه برون رفت آن به دست دانشگاه ها و ایده های فناورانه آن است و وزیر علوم آینده باید شایستگی این را داشته باشد تا توسعه پارک های علم و فناوری و حمایت از ایده های اقتصادی دانش بنیان را به خوبی انجام دهد.
احمدرضا بسیج مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهرکرد گفت: کابینه جدید نشان دهنده این است که رئیس جمهور محترم دیدگاهش نسبت به مسائل مختلف در کشور تغییری نکرده است. تنها از این منظر که به بعضی از وزرا انتقاد ناکارآمدی و اشرافی گری وارد بود تعدادی از آنها را تغییر دادند.
بسیج ادامه داد: رویکرد دولت نسبت به مسائل مختلف تفاوتی نکرده است. وزرایی معرفی شدهاند که باوری به اقتصاد مقاومتی ندارند و به ولنگاری فرهنگی معتقدند.
مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهرکرد عنوان کرد:متاسفانه با معرفی نشدن وزیر علوم شاهد همان مشکلات گذشته برای دانشگاه خواهیم بود. همان رکود علمی را حفظ خواهیم کردو ادامه میدهیم. باید دانست که اگر آموزش کشور درست شود، بسیاری از بخش های کشور درست میشود. آموزش چشم و چراغ جامعه است. آموزش تنها به وزارت علوم منتهی نمیشود؛ بلکه آموزش و پرورش هم بخش مهم این مسئله است. امیدواریم که رویکرد آموزشی کشور بگونهای بشود که آموزه های دینی زیربنای مسائل کشور قرار بگیرد. وزیر آینده علوم باید در نظر داشته باشد که در تمام موارد اموزشی یعنی از جذب هیئت علمی تا تالیف کتب مختلف نباید نگاه سیاست زده داشت.
حسین رشتیانی، معاون اجرایی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان گفت: با توجه به این که روحانی، رئیس جمهور لیست پیشنهادی وزرای کابینه دوازدهم را برای بررسی صلاحیت به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، لازم است نمایندگان در روند بررسی صلاحیت افراد پیشنهادی تمام توان خود را به کار بگیرند و با دقت و تخصص به این امر مهم بپردازند.
وی در ادامه افزود: نمایندگان ملت باید توجه داشته باشند که در روند بررسی صلاحیتها نباید دید سیاسی و جناحی داشت؛ بلکه باید به پارامترهای هر فرد در حوزه کارآمدی، سابقه، تجربه و غیره توجه کرد و باید توجه داشت چه افرادی توانایی و تخصص لازم جهت هدایت و سکانداری وزاتخانهها را دارا هستند.
رشتیانی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس باید با دولت تعامل کند،افزود: تعامل به این معنا نیست که مثلا اگر فلان فرد رای اعتماد نگیرد، بگوییم مجلس با دولت تعامل ندارد و اگر رای اعتماد بگیرد، بگوییم دولت با مجلس تعامل دارد! نه این درست نیست؛ و تعامل به این معنا نیست که نمایندگان در برابر کارهای درست و غلط دولت سکوت کند و همواره به تایید فعالیتها بپردازند.
مرتضی کریمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری (ره) شیراز، در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مهمترین مسئله در هر جامعه پیشرفته که میتواند، حیات فرهنگی و میراث فکری اجتماع را تضمین کند، مقوله تعلیم و تربیت یا همان آموزش و پرورش است جایگاه این مسئله آن قدر حائز اهمیت است که حاکمیت در دولتهای مختلف، سعی در فراهم کردن محیطی آرام، ساکن و بی تشنج جهت رشد علمی متوازن و یکنواخت را دارد.
وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر بلای ظرفیت سوز جناحی گری مانند گیاه پیچک رونده، با آشامیدن خون نظام تعلیم و تربیت این سیستم کار آمد را به آغوش بحرانی به نام ناکار آمدی رهسپار کرده است عزل و نصبهای اتوبوسی، تصمیمات غیر کارشناسانه در سطوح مدیریتی، عدم ثبات مدیریتی، سیاسی کاری، تبدیل کردن فضای مطالعات علمی به ایستگاه فضایی تسویه حسابها و... باعث شده وضع و حال این روزهای سیستم آموزش و پرورش کشور خوب نباشد.
حسن صادقی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند، گفت: امروز آقای رئیس جمهور در مجلس اعلام کرد که وزیر پیشنهادی اش برای وزارت علوم در لحظه آخر انصاف داده است و باید پرسید که چرا سرنوشت این وزارت خانه به این روز افتاده است. صادقی افزود: مهم ترین ویژگی وزیر علوم بایستی تعهد و تخصصش در این زمینه باشد به این معنی که هم در خصوص تعهد اخلاقی به این وزارت خانه دارای سطح قابل قبولی باشد و هم اینکه دست کم رئیس دانشگاه و یا یکی از معاونت های این وزارت خانه را در سوابق کاری خود داشته باشد.
میرحسینی با اشاره به لیست پیشنهادی رئیس جمهور در خصوص وزاری دولت دوازدهم، گفت: علي رغم وعده هاي رئيس جمهور در مناظرات انتخاباتي،همچنان سن كابينه بالاست و تغييرات محسوسي نسبت به كابينه قبل ديده نميشود.
وی بیان کرد: علی رغم اظهارات رئیس جمهور در خصوص حضور زنان در کابینه،شاهدیم که از زنان در حد مشاوران استفاده شده و حضور وزیر زن در کابینه دوازدهم دیده نمیشود که بیشتر به نظر میرسد این دولت نگاه ابزاری به زنان دارد.
مسئول بسیج دانشجویی علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور 9 وزیر از کابینه قبلی در دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: ابقاء 9 وزیر نشان میدهد که رویکرد کلی کابینه مثل گذشته خواهد بود و ناکارآمدی در بخشهای مختلف نیز همچنان باقی خواهد ماند.