فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز گفت: علی رغم صرف هزینههای هنگفت کشتیهای تجاری و نفتکش ما را کشور کره میسازد و حتی تعمیرات را هم به کشورهای حوزه خلیج فارس میبرند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیر سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در هجدهمین نشست سالیانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که در محل دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: از سال ۸۸ تاکنون ۵۰ ناوگروه کشورمان ۴۲۰۰ فروند کشتی تجاری و نفتی را از مناطق خطری که دزدان دریایی در آنجا حضور داشته اند عبور دادند تا اقتصاد کشورمان سالم بماند.
وی افزود: با ناامنی که دزدان دریایی به وجود آورده بودند ۹۰ درصد واردات و صادرات کشورمان در معرض ناامنی قرار داشت و اگر پشتیبانی نیروی دریایی نبود به اقتصاد کشورمان آسیب جدی وارد میشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هر بار که کشتی تجاری توسط دزدان دریایی به سرقت برود مثلا باید صد میلیارد تومان برای آزاد کردن آن پرداخت شود و اینکه چه قدر تلفات میدهیم جای خود دارد.
وی به توانمندیهای نیروی دریایی کشورمان اشاره کرد و افزود: زمانی که برای نخستین بار دو ناوشکن الوند و خارک از کانال سوئد عبور کردند در سمت راست ما رژیم صهیونیستی قرار داشت با این وجود زمانی که کشتیها از محلی عبور میکنند در ایستگاه ساحلی آنها را صدا میزنند که شما چه کسی هستید با این وجود زمانی که ایستگاه ساحلی اسرائیل بارها به طور مستمر ناوهای ما را صدا میزند و پاسخی نمیشنود زمانی که میگویند شما در اینجا چه کار دارید نیروهای ما به آنها میگویند که این به شما چه ربطی دارد ما اسرائیل را به رسمیت نمیشناسیم و اینجاست که دشمن خار میشود و این یعنی اینکه ما در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمین مان دارای اقتدار دریایی هستیم.
سیاری با اشاره به واکنش پنتاگون در خصوص تصمیم ایران برای دریانوردی در آبهای آزاد تصریح کرد: تحلیل گر آمریکایی مدعی شد که ایران توان این کار را ندارد، اما ما ثابت میکنیم که میتوانیم و ایرانی هر موقع بخواهد کاری را انجام دهد وآن را بگوید و آنرا انجام خواهد داد با این وجود در فاز اول ما تا کیپتوان رفته ایم و در نهایت با عملی کردن تصمیم خود ثابت خواهیم کرد که ما از آنها سرتر هستیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای استعمار این است که ما را از سواحل کشورمان دور کند، تصریح کرد: در واقع ۹۲ درصد از شاخصهای توسعه در سواحل ما قرار دارند و این در حالی است که تنها ۱۳ درصد از شاغلین ۳۲ درصد از راه آهن ۱۰ درصد از جمعیت ۱۰ درصد از بیمارستانها ۸ درصد از جمعیت دانشجویان و ۳۲ درصد از راههای اصلی کشورمان در این نقاط قرار دارند. ما امروز میتوانیم ادعا کنیم که با اندکی حمایت آنچه را که برای حضور در عرصه دریاهای آزاد مورد نیاز است میتوانیم تامین کنیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا تهدید کشورمان برای بستن تنگه هرمز تنها مصرف داخلی دارد و یا اینکه ما این توان را داریم، گفت: تنگه هرمز یک امکان در دست جمهوری اسلامی ایران است با این وجود اگر ما بخواهیم در مقابل تهدیدات از این امکان استفاده کنیم دیگر به چارچوبها نگاه نخواهیم کرد و در واقع زمانی هم این کار را خواهیم کرد که بدانیم ما دیگر منافعی نداریم بنابراین هم دیگران هم نباید منافعی داشته باشند پس تنگه هرمز کاملا ویژه است.
سیاری با اشاره به اینکه امروز قطب شمال با توجه به اینکه دارای منابع مختلفی است به صورت اختصاصی در اختیار کشورهای قدرتمند قرار گرفته و الان دیگر اجازه نمیدهند که کشوری به این منطقه وارد شود، تصریح کرد: ما کشوری هستیم که میتوانیم در قطب جنوب منافع داشته باشیم، چون با خروج از چابهار میتوانیم وارد قطب جنوب شویم.
وی با بیان اینکه هر جا منافع ما در خطر باشد نیروی دریایی در آنجا حضور دارد تصریح کرد: از سال ۸۸ تاکنون حتی یک روز هم نبوده که ناوهای نیروی دریایی ما در خلیج عدن و باب المندب حضور نداشته باشند در واقع ۳۰ تا ۴۰ کشور دنیا در این آبها در حال دور زدن هستند البته آنها پیشرفتهای دیگری هم داشتند مثلا چین در جیبوتی پایگاه زده است.
وی با تاکید بر اینکه راه پیشرفت کشور توسعه دریامحور است، تصریح کرد: هر چیزی که در کشور احساس میکنیم با کمبود مواجه است محل تامین آن دریاست به عنوان نمونه امروز با کمبود آب مواجه هستیم که محل تامین آب میتواند دریا باشد.
وی با بیان اینکه امروز کشتی سازی خلیج فارس به عنوان بزرگترین صنایع دریایی به بزرگترین «کشتی نسازی» تبدیل شده است، افزود: علی رغم صرف هزینههای هنگفت برای راه اندازی این صنعت در بندرعباس، اما کشتیهای تجاری و نفتکش ما را کشور کره میسازد و حتی تعمیرات را هم به کشورهای حوزه خلیج فارس میبرند واقعیت این است که به کشتی سازی خلیج فارس سفارشی نمیدهند که کشتی بسازد.
سیاری با اشاره به اینکه وسعت دریانوردی کشورمان تا سال ۱۳۸۶، ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع بوده و نهایتا تا چابهار میآمدیم گفت: از سال ۸۴ با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید نیروی دریایی راهبردی داشته باشیم امروز دو میلیون و ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت استقرار نیروی دریایی ماست البته برای اینکه بتوانیم به ۷۰ درصد دیگر از آبهای کره زمین راه پیدا کنیم باید ببینیم که به چه علمی نیاز داریم که به آن برسیم.