معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بیش از ۴ میلیون دانشجو با ۸۰ هزار هیئت علمی در ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز آموزش عالی کشور در حال آموزش هستند که تقریبا ...
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر در دوازدهمین کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی که صبح امروز در ساختمان دانشگاه مدیریت برگزار شد بیان کرد: در شرایط امروز بیش از ۴ میلیون دانشجو با ۸۰ هزار هیئت علمی در ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز آموزش عالی کشور در حال آموزش هستند که تقریبا ده درصد دانشجویان آموزش غیرحضوری دارند افرادی که از آموزش غیرحضوری استفاده نمیکنند به روشهای سنتی در حال آموزش هستند و روش الکترونیک در ایران روش سنتی مدرن است. روش غیرالکترونیک از اساس مدل محسوب میشود.
وی در ادامه گفت: امروزه به کارگیری آموزش و مقاطع تحصیلی با ۵۰ سال قبل هیچ تفاوتی نکرده است و ضعف ما در این حوزه مربوط به نوآوری در شیوه آموزش و اعمال و به کارگیری آن است که در این رابطه اقدام جدی لازم است و باید با خرد جمعی و تبادل نظر، مشارکت عمومی و بهره از تجربه کشورهای پیشرفته گامی به سوی جلو برداشته شود.
شریعتی در خصوص آموزش عالی در دو سال گذشته اعلام کرد: نزدیک ۶۵۰ نفر از اساتید کشور که در مرتبه علمی دانش یار هستند در این خصوص به ۷۰ کارگروه پرداخته اند، یکی از ابعاد ورود به شیوه جدید این است که باید متفاوت باشد و کارگروهها و استادان علوم انسانی میتوانند شیوهای بهتر و کارسازتر را پیشنهاد دهند.
وی هم چنین افزود: کارگروهها سرمایههای بالقوه کشور هستند و انتظار است افرادی که ایرلینگ هستند در ائتلای آموزش گامی بردارند.
وی در ادامه گفت: در ۴۰۰ رشته در مقطع مجازی طی دو سال گذشته مجوزهایی ارایه شد و صدها هزار دانشجو در دانشگاههای مجازی درس میخوانند البته در بخش زیرساختها و دانشگاههای مجازی مشکلاتی وجود دارد و دانشگاههای پیام نور هم میتوانند به صورت مجازی ارایه خدمت کنند البته در صورتی که زیرساختها اصلاح شوند طبق آمارها بیشترین کاربرد در استفاده از آموزش الکترونیک از سن ۱۶ سال شروع میشود و جوانان به دانشگاه ورود پیدا میکنند و جالب این موضوع است که آمار بهره برداری دختران در آموزش الکترونیک از پسران به تناسب افزایش سن بیشتر است.
شریعتی در ادامه گفت: کشورهای مطرح دنیا به آموزشهای الکترونیک به صورت جدی ورود پیدا کرده اند که از ۱۰ کشور بیشترین نرخ آموزش الکترونیکی که با ۵۵ درصد و اکراین با ۲۰ درصد محسوب میشوند. به هر حال کشورهای مطرح در دنیا از روش غیرحضوری و مجازی استفاده میکنند که هم قابل کاربرد و هم آسان و پردرآمد است.
شریعتی گفت: باید تلاش کنیم که تمام منابع انسانی از این فناوری استفاده کنند و برای همگان مانند رسانه امکان پذیر باشد و باید سعی شود که به علت فقر افراد از این آموزش بی بهره نمانند.
شریعتی با توجه به آمارهای استخراج شده که مربوط به موضوع ایرلینگ امریکا است افزود: آمار استخراج شده در بخش آموزش مجازی عبارت است از دسترسی به منابع علمی ۷۶ درصد با نتیجه خوب و عالی، امکان ورود به سایر کلاسها ۷۳ درصد با نتیجه خیلی عالی، نقش دانشجویان در تنظیم وقت ۷۱ درصد با نتیجه خوب و عالی، میزان رضایتمندی از این شیوه ۷۰ درصد با نتیجه خوب و عالی، امکان سوال و جواب در فضای مجازی با ۵۲ درصد با نتیجه خوب و عالی. آیا با توجه به این درصدها در فضای رسمی میتوان نتیجه گرفت و یا امکان دسترسی پرسش و پاسخ در کلاس به چه میزان است.
وی افزود: پرسشهایی باید برای مدیران مطرح شود و من انتظار دارم که پاسخها را پیدا کنم از جمله سوالاتی مانند این که آموزشهای مجازی در همه رشتهها و مقاطع جاری است؟ نحوه پذیرش دانشجوی مجازی به چه صورت است؟ ظرفیت این آموزشها چگونه است؟ تحصیل در رشته رسمی و مجازی آیا در کنار هم امکان پذیر است؟
شریعتی نیاسر در پایان گفت: حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس باعث خلاقیت و بازخورد مسائل فرهنگی میشود و امیدواریم که مدیران نیز با قدرت کار کنند و فرهیختگان با تجربههای خود به مدیران کمک کنند.