مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف گفت: اگر شرایط مناسب برای ماندن نخبهها در کشور ایجاد نشود، کشورهای دیگر پیشنهادهای بهتری میدهند و این استعدادها و ایدهها از کشور خارج شده و آنجا عملی میشوند.
بهنام طالبی مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به لزوم برگزاری رویدادهای مختلف در دانشگاه اظهار کرد: در فضای کنونی کشور و با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است ناامیدی بین جوانان ترویج یابد، لذا پرداختن به مسئله تحقیق و پژوهش اهمیت دارد.
وی ادامه داد: مهمترین و اصلیترین تاثیر برگزاری چنین برنامههایی در قالب رویدادهای دانشجویی ایجاد امیدواری در بین جوانان است. اینکه ببینند هم سن و سالهای خودشان کسب و کارهای موفقی داشته باشند و به سراغ خلاقیت و نوآوری بروند.
طالبی افزود: البته در این حوزه تنها بحث امیدآفرینی مطرح نیست بلکه امیدآفرینی یکی از خروجیهای این رویدادها است. ما سعی داریم با استفاده از تجربیات گذشتگان و تیمهای موفق و منتورها دانشجویان را به سمت درست هدایت کنیم تا بتوانند علاوه بر ایدهآفرینی آن را تجاری سازی کنند.
وی تصریح کرد: مرکز رشد کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف جزو مجموعههای باسابقه کشور است و بیش از یک و نیم دهه است که در عرصههای مختلف کار میکند و برنامههای متعددی دارد.
۱۰۱ رویداد در یک سال/ هرهفته دو رویداد در شریف برگزار می شود مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف گفت: سال گذشته ۱۰۱ رویداد در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و این رقم در واقع به این معنی است که تقریبا هر هفته دو رویداد برگزار شده است.
وی در همین خصوص ادامه داد: شاید این رویدادها از لحاظ سایز و اندازه با هم متفاوت بوده باشند، ولی همه با یک هدف برگزار شده است.
طالبی افزود: اینکه بتوانیم در بین جوانان و دانشجویان دانشگاه این انگیزه و فرهنگ را ایجاد کنیم تا بتوانند به سمت کارآفرینی حرکت کنند.
مدیر مرکز رشد کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد تیم استارت آپی در مرکز رشد شریف حضور دارد گفت: این مرکز در تشکیل تیمهای استارت آپی بسیار موفق عمل کرده و تقریبا ۱۰۳ تیم استارت آپی در شریف ایجاد شده و البته در مرکز رشد نیز ۲۸۰ تیم و شرکت پذیرش شدهاند.
وی در همین زمینه تاکید کرد: از این ۱۰۳ تیم ۲۴ تیم توانستند پس از خروج از شتاب دهنده شریف سرمایه گذار جذب کنند به این معنی که بدون اینکه ما کار خاصی برای تبلیغات انجام دهیم سرمایهگذارها کار را شناسایی و روی آن برنامه ریزی کردند و برای برخی از این استارت آپها رقمهای قابل توجهی ارزش گذاری شده است.
طالبی اظهار کرد: این رقم نشان میدهد که ورود به این عرصه میتواند علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور به اشتغالزایی جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کمک کند.
مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف درخصوص ایجاد فرصت برای ماندن نخیههای علمی در کشور گفت: در واقع این فعالیتها کمک میکند تا شرایط مناسب برای ماندن نخبهها در کشور ایجاد شود در غیر اینصورت اولین اتفاق این است که کشورهای دیگر پیشنهادهای بهتری میدهند و آنها را پذیرش میکنند و این استعدادها و ایدهها از کشور خارج شده و آنجا عملی میشوند.
فرهنگ ماندن نخبههای علمی در کشور هدف مرکز رشد دانشگاه شریف طالبی گفت: خوشبختانه مرکز رشد دانشگاه شریف توانسته در یک دهه گذشته فرهنگ ماندن در کشور و کار کردن نخبههای علمی را ایجاد کند.
وی با اشاره به حضور تیمهای موفق در این مرکز تصریح کرد: تیم «ترب» که یک موتور جستجوی هوشمند برای خرید اینترنتی در کشور است در راندهای مختلف با رقمهای مالی بسیار بالا و میلیاردی ارزش گذاری شده است.
طالبی ادامه داد: جالب است بدانید که بنیانگذاران این تیم دو طلای المپیک جهانی کامپیوتر را از آن خود کردهاند و بهترین دانشگاههای دنیا آنها را روی دست میبرند، اما اینها در کشور مانده اند و شرکت خود را راه اندازی و حتی تعدادی از هم دوره ایهای خود را مشغول به کار کرده و به عنوان یک الگو برای سایر دانشجویان هستند.
مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف در پاسخ به این سوال که آیا همه صاحبان ایده فارغ التحصیل کارشناسی و یا مقاطع تحصیلی بالاتر هستند یا خیر؟ گفت: شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از ایدههایی که به ما ارائه میشود توسط دانشجویانی است که در مقطع کارشناسی، تحصیل میکنند و هنوز فارغ التحصیل نشده اند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم این اتفاق، جا افتادن فرهنگ شرکت داری و استارتآپی در شریف اپیدمی شده خصوصا در برخی رشتههای خاص برخی دانشجویان تصور میکنند اگر ایدهای نداشته باشد عملا موفق نبوده اند.
طالبی افزود: خدا را شکر این فرهنگ جا افتاده و قید تخصص در رشته خاصی وجود ندارد و بحث ایده و پیادهسازی آن مطرح است و قطعاً نیازی به تخصص یک فارغ التحصیل دکتری نیست.
سفیر کارآفرینی، ایده پروری را در کشور نشر می دهد
مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان در ایده پردازی دچار تکرار نمیشوند و آیا مرکز رشد برای این ایدهها برنامهای ندارد؟ گفت: یکی از برنامههایی که مرکز رشد دانشگاه شریف دارد و بسیار مورد استقبال قرار گرفته برنامه سفیر کارآفرینی است.
طالبی درخصوص نحوه اجرای برنامه سفیر کارآفرینی تصریح کرد: دانشجویانی که از شهرها و شهرستانهای دیگر در دانشگاه شریف مشغول به تحصیل هستند و عضو مرکز کارآفرینی شریف باشند به صورت داوطلب به شهرستانهای خود معرفی میشوند و در آنجا این اطلاعات را به صورت جنرال، مفاهیمی که در تهران ارائه میشود به بچهها منتقل میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه سفیران کارآفرینی ۱۵ شهرستان را پوشش میدهند و چه بسا دیده شده بیش از ۲۰۰ نفر در شهرستانها پای صحبتهای دانشجویان ترم ۴ و ۵ نشسته اند و حرفهایشان را گوش میدهند.
مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف در پایان خاطرنشان کرد: این عملکرد موفق نشان میدهد که چه میزان انگیزه و گنجایش وجود را دارد برای اینکه ما بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیم و لزوماً در فضای تهران و شریف نباشد و این جزو برنامههای اصلی ما است.