به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرزانه کرمی_ برگزاری کلاسهای درسی به صورت الکترونیک علاوه بر تلفن همراه، اینترنت و لپتاپ یا کامپیوتر نیازمند زیرساختهای آموزشی مجازی نیز است؛ به همین منظور بسیاری از کشورها مانند آلمان، ژاپن و فرانسه که دانشجویان آن تقریبا دسترسی صد درصدی به وسایل آموزش الکترونیک دارند در دوران کرونا به دلیل فقدان زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاهها آمادگی برگزاری کلاسهای درسی را نداشتند.
البته در این میان کشورهایی معدودی نیز وجود داشتند که از همان ابتدا در زمینه آمادگی سیستم آموزشی و هم دسترسی دانشجویان به ابزار یادگیری دیجیتال شرایط خوبی را داشتند، کشورهای منطقه اسکاندیناوی و دول کوچک اروپایی، کشورهای پیشرفته شرق آسیا و برخی کشورهای نفتخیز عربی را میتوان از این دسته به شمار آورد.
اما در کشور ایران شرایط عمومی برای آموزش مجازی تمامی دانشجویان از نظر دسترسی به وسایل آموزش الکترونیک و زیرساختهای آموزشی فراهم نبود و همین امر سبب شد تا جامعه دانشگاهی با شیوع ویروس منحوس کرونا و اجبار برای ورود به آموزش الکترونیک دچار غافلگیری شود؛ اما مدتی نگذشت که دانشگاهها یکی پس از دیگری به فراهمسازی زیرساختهای آموزش مجازی، ایجاد سامانه برگزاری کلاسهای درسی مجازی و خدمات الکترونیک آموزشی و در نهایت از سرگیری آموزشها به صورت الکترونیک پرداختند.
دانشگاه آزاد اسلامی نیز از جمله دانشگاههایی بود که برای تحقق آموزش مجازی باکیفیت، گام برداشت به همین منظور ۲۶ مرداد سال ۹۹ از سامانه آموزشی خود با نام آموزشیار در جهت مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشجویان و ارائه خدماتی همچون انتخاب واحد، حذف اضافه الکترونیکی، ارزشیابی اساتید، انتشار کارنامه ترمی دانشجویان و همچنین سامانه دان برای برگزاری کلاسهای درسی رونمایی کرد.
بیشتر بخوانید
نصب آی گپ تنها راه ورود به سامانه آموزشیار!
پس از گذشت چند هفته از راهاندازی این سامانه، دانشجویان از errorهای مدام و از دسترس خارج شدن آن گلیه کردند از طرفی برای ورود به آن لازم بود که دانشجویان در ابتدا وارد برنامه «ای گپ» شوند که این خود معظل بزرگتری محسوب میشد، زیرا برنامه «ای گپ» در بسیاری از تلفنهای همراه نصب نمیشود و دانشجویان برای ورود به سامانه آموزشیار مجبور هستند به تلفن همراه دیگری دسترسی یابند.
از مشکلات دانشجویان برای شرکت در کلاسهای درسی تا عذرخواهی طهرانچی
دانشجویان همچنین برای ورود به سامانههای برگزاری کلاسهای درسی نیز با مشکلات بسیاری روبهرو بودند از جمله قطعی و خروج از سامانه و عدم دسترسی برای بازگشت به کلاس درس، ضرورت بارگزاری تمام فایلها به صورت پی دی اف و مشکلات صوت و تصویر در زمان شرکت در کلاس درس، موجب شد تا دانشجویان از طریق فضای مجازی و هشتکگذاری به اعتراض بپردازند و خواستار اصلاح سامانههای دانشگاه آزاد شوند.
مشکلات این سامانه فقط از نگاه دانشجویان نیست؛ بلکه سندی موجود است که نشان میدهد این سامانه آموزشی بیش از ۵۳ مورد ایراد فنی دارد ایراداتی که از این سامانه آموزشی استخراج شده از مشکلات شهریه تا انتخاب واحد است که نمونههایی از آن را میتوانید در گزارش «آموزشیار بدون تایید فنی بیش از یک میلیون دانشجو را سردرگم کرده! / سامانه آموزشی با ۵۳ ایراد فنی» بخوانید.
ادامه نابسامانی در سامانه آموزشیار موجب شد تا محمد مهدی طهرانچی در پیامی ضمن عذرخواهی از دانشجویان نوید رفع تمام مشکلات را طی روزهای آینده دهد. اکنون پس از گذشت چهار ترم ناقابل و ورود به سال تحصیلی جدید دانشجویان دانشگاه آزاد همچنان از نابسامانی سامانههای آموزشی دانشگاه آزاد سخن میگویند و خواستار رفع مشکلات آنها هستند.به همین منظور خبرگزاری دانشجو به گفتگو با محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و با اشاره به مشکلات دانشجویان جویای نظر رئیس این دانشگاه در خصوص این نابسامانیها شد.
طهرانچی: در برگزاری کلاسهای درسی نمره قبولی به خود میدهیم!
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص اظهار کرد: ما کاملا از مشکلات دانشجویان با خبر هستیم. در سال جاری سامانهها از جمله واتساپ، فیسبوک و ... هفت ساعت با اختلال روبه رو شدند. بنابراین این مشکلات وجود دارد.
وی ادامه داد: سامانه مشکل نیست و مشکلات فنی آن فقط به سامانه مربوط نمیشود. دانشجویان تنها ظاهر قضیه را میبینند. در حقیقت برخی از این مشکلات به دادهها مربوط میشود؛ زیرا دادهها به درستی پایهگذاری نشدهاند و این مسئله به تولید فنی دادهها مربوط میشود.
رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما از یک سیستم کاملا گسسته به سمت یک سیستم کاملا یکپارچه میرویم که توانایی در کشور به وجود میآورد و منافع بسیاری زیادی نیز دارد. ما نیز روز به روز تغییرات را پیگیری میکنیم و این مسئله را دانشجویان نیز حس میکنند که امروز از هفته گذشته سامانهها بهبود بیشتری یافتهاند.
طهرانچی در خصوص سامانه وادانا نیز اظهار کرد: وادانا موفقترین سیستم آموزشی بوده است که حدود ۵۰۰ هزار کلاس را به صورت یکپارچه پوشش داده است. سامانه دان نیز حدود ۳۰۰ هزار کلاس را پوشش داده است. در مجموع ما در دانشگاه آزاد حدود ۶ میلیون نفر کلاس را تجربه کردهایم و با این زیر ساختی که در کشور وجود دارد به خود در برگزاری کلاسهای درسی نمره قبولی میدهیم.
کلام آخر
از آنجایی که سامانه آموزشیار به منظور خدمات رسانی به دانشجویان در زمان انتخاب واحد حذف و اضافه، ثبتنام و ... راهاندازی شده است با حضوری شدن کلاسها نیز دانشجویان همچنان به این سامانه نیازمند خواهند بود به همین دلیل ضروری است مسئولین دانشگاه آزاد با توجه نزدیک شدن زمان ثبتنام دانشجویان ارشد، امتحانات میان ترم و بارگزاری نمرات دانشجویان کارشناسی، انجام مراحل فارغالتحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان هرچه سریعتر به دنبال رفع مشکلات این سامانه باشند و شرایط را فراهم سازند تا دانشجویان بدون ورود به برنامه «ای گپ» بتوانند از این سامانه استفاده کنند.