به گزارش گروه دانشگاه خبرگزای دانشجو، چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن با موضوع نقد و بررسی کتاب لوازم نویسندگی نادر ابراهیمی با حضور جلالی دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، غنچه وزیری، نویسنده حوزه ادبیات و بهاره هاشمی، مترجم از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست ادبی جلالی با بیان این که نقدی که بر این کتاب وارد میشود، نقد توصیفی و بر اساس نگارش ویرایش زمان خود است، گفت: نادر ابراهیمی نویسنده را یک هنرمند میداند و درباره اینکه هنر و هنرمند چه مختصاتی دارند، صحبت میکند و معتقد است، هنرمند باید صبر کند تا موفق شود.
وی در این خصوص افزود: نادر ابراهیمی، هنر را بیان زیبای متعالی احساس، عاطفه و اندیشههای انسانی میداند و از این باب کتاب لوازم نویسندگی، کتابی انگیزشی است.
جلالی داستان نویسندگی نادر ابراهیمی را شرح هر واقعه با حفظ نظم وقوع داستان میداند و انواع صبر از قبیل صبر در تولید، پذیرش و صبوری در برابر جهان استعمار و همچنین عشق و دوست داشتن در کتاب ایشان قابل مشاهده است؛ بنابراین گزارش، در ادامه این نشست ادبی غنچه وزیری بیان کرد: ابراهیمی استعداد را جز، شایستگیهای مادرزادی برای نویسندگی نمیداند و از نظر نویسنده خواستن توانستن است و هر کس اراده کند میتواند نویسنده باشد.
غنچه وزیری معتقد است: استعداد از نگاه نادر ابراهیمی یک شایستگی نیست، بلکه استعداد یک توانایی عام جهت رشد آدمی در جهات گوناگون است و در این راستا روابط انکارناپذیری میان تکتک لوازم نویسندگی از قبیل داشتن احساس و عاطفه خاص و شرایط محیطی مناسب که از ملزومات نویسندگی است، وجود دارد.
در پایان این برنامهی فرهنگی که به میزبانی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شهید بهشتی برگزار شد، بهاره هاشمی مترجم نیز با اشاره به این که خود نویسنده اثر موافق ساده نویسی است، افزود: انتخاب واژههای ساده و روان و ظریف بسیار مهم است، زیرا خواننده مدرن اهل خواندن نثر ساده و مخالف جزئیات زیاد است و میخواهد کتاب کوتاه و ساده و قابل فهم و روان باشد.
هاشمی با بیان این که نادر ابراهیمی بر سادهنویسی تاکید دارد و این مهم جز با مطالعه زیاد امکانپذیر نیست، تصریح کرد: به قول نویسنده استفاده از کلمههای دشوار و سخت جبرانناپذیر هست، زیرا انسان در سبک خود، در زبانی که برای خود آفریده متجلی میشود.
وی در پایان گفت: باید هر احساسی را به کمک زبانی قابل نوشتن منتقل کرده و هر پیامی را به هر زبانی که دریافت کردیم، ارسال کنیم.
در پایان دانشجویان به بحث و تبادل نظر در خصوص کتاب لوازم نویسندگی پرداختند و نظرات موافق و مخالف و منتقدانه خود را ارائه دادند و اساتید و نقادان در خصوص سوالها و نظرها دانشجویان به بحث و گفتگو پرداختند.