
جعفریان: افزایش ظرفیت پزشکی بدون زیرساخت چالشهای بسیاری ایجاد میکند / آفتهای بومی گزینی در پذیرش دانشجوی پزشکی باید به حداقل برسد + فیلم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جعفریان معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه بیست و ششمین همایش کشوری آموزش پزشکی گفت: دسترسی ما در حوزه وزارت بهداشت، در واقع از سال ۱۳۶۴ که قانون تشکیل وزارت بهداشت تصویب شد، یک گام بزرگ به شمار میرود؛ زیرا از آن زمان توانستیم برای تربیت نیروی انسانی و ایجاد دسترسی به خدمات، اقدامات مؤثری انجام دهیم. این روند موفقیتآمیز بود، چرا که توانست نیاز ما به پزشکان خارجی را که معمولاً از کیفیت آموزش مناسبی برخوردار نبودند، برطرف کند و آن وابستگی را حذف نماید.
وی افزود: در ادامه، جهت اطلاع شما باید بگویم که در دهههای ۷۰ و ۸۰، در هر کدام از این دههها یک نوبت ظرفیت آموزش پزشکی را دو برابر و یک نوبت نیز سه برابر کردیم. این نکته را برای کسانی میگویم که مدعی هستند ما توسعه آموزشی نداشتهایم؛ بدانند این ادعا نادرست است.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: البته تصمیم اشتباهی هم گرفته شد؛ بهطوری که در یک بازه سهساله، مجدداً ظرفیت را دو برابر کردیم، که این نیز یکی از اتفاقات رخداده است. بسیاری از دوستان حاضر در این جلسه، با چالشهای این تصمیم آشنایی دارند.
جعفریان یادآور شد: در پرانتز و بهصورت مشخص همینجا بگویم: آن جاهایی که با چالش مواجه هستید، علاوه بر اینکه این موارد را به آقای دکتر حسینی و سایر مسئولان منتقل میکنید، حتماً در ساختارهای محلی هم مطرح کنید. تصور نکنید که فقط گفتن این مسائل در اینجا کفایت میکند؛ کافی نیست. افرادی که به صورت مستقیم با این مسائل در تماس هستند، باید بدانند که افزایش ظرفیت بدون ایجاد زیرساخت، چه مشکلاتی ایجاد کرده و میکند. اگر به آنها دسترسی داشتید، حتماً منتقل کنید.
وی افزود: در مراسم افتتاحیهای که آقای حسینی به آن اشاره کردند، همچنین به دوستانی که بهعنوان برگزیدگان معرفی خواهند شد، تبریک عرض میکنم که توانستند در این رقابت، همانطور که خانم دکتر در گزارش خود بیان کردند، نتایج مثبتی کسب کنند.
جعفریان در ادامه گفت: من میخواهم از این فرصت استفاده کنم تا آن چارچوب ذهنیای که فکر میکنم میتواند به ما کمک کند، با شما در میان بگذارم و از شما بخواهم که در هر حوزهای، توجه ویژه داشته باشید و در حد توان، به پیشرفت این مسیر کمک کنید.
وی افزود:از دیگر برنامههایی که در بهبود دسترسی مؤثر بوده، برنامه پزشک خانواده است که همه شما با آن آشنایی دارید. در پایان میخواهم تأکید کنم که هدف ما از آموزش، این است که دسترسی را در جاهایی که اشکال وجود دارد، اصلاح کنیم. البته در بسیاری از مناطق مشکلی وجود ندارد، اما باید در جاهایی که اشکال هست، اصلاحات لازم را انجام دهیم.
جعفریان تصریح کرد: از دیگر اقدامات مؤثر در افزایش دسترسی، تغییراتی است که در حوزه آموزش در رشتههای فوق تخصصی انجام شده است. در یکی دو رشته این تغییرات اجرایی شده و اگر بخواهیم منطقی پیش برویم، باید در رشتههای دیگر هم اعمال شود. برای نمونه، در رشتههای جراحی قلب و جراحی تراکس، پذیرش به صورت مستقیم از آزمون دستیاری انجام میشود؛ یعنی دوران تحصیل کوتاهتر شده که این خود یک مزیت است. همچنین باعث میشود رشتههای کممتقاضی، پرطرفدارتر شوند و بتوانیم نیاز موجود را پوشش دهیم.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهم فهرست کنم، موارد زیادی وجود دارد، اما فقط به چند مورد اشاره میکنم تا اهمیت کاری که انجام میدهید روشنتر شود. حتی در بخشهایی که به ظاهر به بقیه مربوط است، محصول کار شماست که میتواند در بهبود وضعیت اثرگذار باشد. تا محصولی وجود نداشته باشد، اقدام مؤثری هم نمیتوان انجام داد. چنانکه در برخی جاها، به دلیل کمبود نیروی انسانی، امکان حل مشکلات وجود ندارد، چون خروجی نداریم.
جعفریان تصریح کرد: در موضوع کیفیت، بهویژه دوستانی که در حوزه EDC و توسعه آموزش نقش دارند، افراد کلیدی محسوب میشوند. شما هستید که باید بررسی کنید ببینید آیا در جایی که آموزش میدهیم، همان چیزی را که باید، آموزش میدهیم یا خیر؛ و آیا به شیوه صحیح آموزش میدهیم یا نه. این موضوع را دستکم نگیرید و اگر نقدی هم هست، به کسی برنخورد.
وی همچنین یادآور شد: برای مثال، از خودم میگویم که دیگران ناراحت نشوند؛ ما در بخش جراحی نظری، چیزهایی را سر کلاس آموزش میدهیم که هیچگاه به کار یک پزشک عمومی نمیآید، ولی همچنان تدریس میکنیم. این روند باید با زحمت اصلاح شود. درباره بقیه دروس هم شما خودتان بهتر میدانید.