به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ایلام، ترقی جاه روز گذشته در اکران و نقد فیلم گذشته که در دانشگاه آزاد ایلام با حضور دانشجویان و مسئولان این دانشگاه انجام شد، بیان داشت: اصغر فرهادی پروسه ای تکراری از زندگی انسان های معمولی را به نمایش می گذارد، مستند گرا بودن، وجود امواج ناامیدی در زندگی شخصیت های داستان، دراماتیک و سانتی مانتال نبودن از ویژگی های آثار این کارگردان است.
وی افزود: سوالی که در تمام فیلم های اصغر فرهادی ذهن بیننده را متشنج می کند این است که حقیقت چیست؟ فاکتورهایی از نمایش اعتماد، صداقت، دروغ و کذب در چهارشنبه سوری، جدایی نادر از سیمین و درباره الی موج می زند که مخاطب را به تفکر وا می دارد.
عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر در تحلیل ویژگی های فیلم گذشته تصریح کرد: 23 شرکت فیلمساز در پروژه گذشته سرمایه گذاری کردند، این اثر با وجود آن که در فرانسه تصویر برداری شده است؛ اما موقعیت اقلیمی، فضاسازی و نمودهای فرانسوی بودن در آن مطرح نیست.
ترقی جاه بیان داشت: فیلم، شخصیت محور است، در آن زندگی فردی، تاثیر اندیشه، تقابلات فکری و روابط بین شخصیتی در جامعه امروزی به تصویر کشیده می شود. در فیلم های شخصیت محور آن چه برجسته می شود جلب کردن توجه مخاطب به چگونه بودن است. در این اثر شخصیت ها در حال فرار از خود، زندگی حال و گذشته شان هستند.
وی ادامه داد: در فیلم گذشته هیچ بازگشت و flash back به گذشته صورت نمی گیرد، این فیلم زندگی حال یک خانواده بی ثبات فرانسوی را نشان می دهد که همه اعضای آن تحت تاثیر گذشته شان زندگی می کنند.
عضو هیات داوران جشنواره فیلم وحدت گفت: اصغر فرهادی به پیروی از آثار غربی، فیلمی را به مخاطب ارائه می دهد که حاوی پیامی با عنوان عشق مثلثی است، در این گونه آثار رد پای خیانت زن به مرد و برعکس دیده می شود. در سال های اخیر سینمای ایران به تقلید از هالیوود در حال تولید فیلم هایی است که حول محور خیانت مانور می دهند.
ترقی جاه تاکید کرد: در فیلم گذشته، فیلمساز وارد فلسفه اخلاق می شود و فرد محوری را حق همه افراد می داند. شخصیت های فیلم صداقت را به چالش می کشند و هر کاری را که اراده کنند انجام می دهند، سوق دادن مخاطب به سوی اخلاقیت نسبی یکی از ویژگی های بارز گذشته است.
وی خاطرنشان کرد: فیلم حاوی این پیام است که در وقوع پیش آمدهای زندگی هیچ کس مقصر نیست و افراد هر اقدامی را انجام دهند حق با آن ها لست، وقتی اصول و مبنایی برای انجام افعال نباشد تنازع پیش می آید.