محمد حسین قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک شب گذشته با حضور در دفتر "خبرگزاری دانشجو" در کرمان، به خبرنگار ما در رابطه با تعریف دانشجو گفت: اصولا هر ملتی به دنبال پیشرفت است و با توجه به آرمانها و ارزشها و برای رسیدن به پیشرفت تلاش میکند و با توجه به این موضوع دانشگاههایی را تاسیس میکنیم که در فنونی مسلط شوند و در حقیقت توانایی لازم را برای پیشرفت کشور محقق سازند.
جوانان ما باید به خودشان به عنوان راه حل نگاه کنند
وی با اشاره به اینکه نظام به دانشگاه و دانشجو به عنوان راه حل و آینده سازان کشور نگاه میکند، تصریح کرد: جوانان ما باید به خودشان به عنوان راه حل نگاه کنند.
کارشناس مسائل استراتژیک افزود: 5/4 میلیون از افراد جامعه امروز ما را دانشجویان تشکیل میدهند و در حدود 15000 نفر آنها در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند؛ این جمعیت از جمعیت کشورهای حاشیه ما بیشتر است و البته این نعمت بسیار بزرگی برای کشور ما محسوب میشود.
قدیریابیانه ادامه داد: قبل از انقلاب کل جمعیت دانشگاههای ما 120 هزار نفر بوده و 20 درصد آن را خانمها تشکیل میدادند و امروزه این جمعیت به 5/4 میلیون نفر رسیده است و هر سال به کل ظرفیت اضافه میشود.
افزایش تعداد دانشجویان نشان دهنده پیشرفت فرهنگ در کشور است
وی با اشاره به اینکه مسئولان تلاش میکنند که کنکور تنها در برخی رشتههای اساسی وجود داشته باشند و ما بقی رشتهها بدون کنکور پذیرش داشته باشند، بیان داشت: امروزه ظرفیت دانشگاهها به 15000 نفر بیشتر از داوطلبان می باشد و این به این معناست که ظرفیتهای خوبی تشکیل شده است و حتی در شهرهای کوچک نیز دانشگاه داریم.
کارشناس مسائل استراتژیک گفت: زمانی باید خانوادههایی را پیدا میکردیم که یک دانشجو داشته باشند؛ اما الان باید خانوادهای را پیدا کنیم که فاقد دانشجو است و این نشاندهنده پیشرفت فرهنگ در کشور است.
دانشجویان نقش خود را نمیشناسند
قدیری ابیانه ادامه داد : مهم این است که دانشجو خود را به عنوان راه حل نگاه کند گاهی دانشجویان نقش خود را نمیشناسند.
سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه بنده در دانشگاههای سراسر کشور جلساتی را داشتهام، در سراسر ایران هیچ دانشگاهی را ندیدهام در رابطه با موضوع چشماندازهای کشور هیچ گونه تابلو و یا پیامی را زده باشند؛ در حالی که خود دانشجو باید محقق این امر باشد، تصریح کرد: جای تاسف دارد که دانشجویان صهیونیسم به دانشگاه میروند و تحصیل میکنند و به فکر سلطه به جهان هستند؛ این در حالی است که هدف بسیاری از دانشجویان کشور ما به فکر گذراندن و طی نمودن امتحانات خود هستند و نگران شغل و آینده خود می باشند و اصلا متوجه نیستند که چرا قبول میشوند.
وی ادامه داد: دانشجویان نباید به دنبال امکانات باشد؛ بلکه خود باید پدید آورنده شغل باشند.
این کارشناس سیاسی گفت: دانشجویان در بسیاری از موارد خود را بخشی از صورت مسئله میدانند؛ این در حالی است که باید خود راه حل باشند و البته درس خواندن دانشجویانی که خود را صورت مسئله میدانند با دانشجویانی که خود را راه حل میدانند فرق میکند.
قدیریابیانه تصریح کرد: بنده در بسیاری از دانشگاهها این مسئله را طرح کردهام و جوابهای متفاوتی را از دانشجویان گرفتهام این که به نظر شما درآمد حاصل از صادرات نفت به چه میزان است و اگر درآمد حاصل از صادرات نفت البته قبل از تحریمها را تقسیم کنیم به هر ایرانی در هر ماه چه میزان تعلق میگیرید که جواب همه دانشجویان رقمهای چند صد هزاری بود؛ این در حالی است که اوج درآمد در سال 91 بالای 61000 میلیارد تومان سود کل نفت صادراتی بوده است و البته محقق نشد.
برخی دانشجویان دچار توهم هستند و این توهم، توقع ایجاد کرده است
وی افزود: از اول انقلاب تا سال 91 رقم درشتی بود و در بودجه بیان نشد و اگر با این سود اعلام شده هزینهای به هر ایرانی تعلق میگرفت، رقمی در حدود 68 هزار تومان میبود و این رقم در مقابل جواب دانشجویان و البته خواسته آنان بسیار پایین است.
کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه این مسئله نشان دهنده این است که دانشجویان به مانند دیگر مردم جامعه دچار توهم هستند و نتیجه این توهم، توقع است، گفت: اساسی ترین مشکل در جامعه ما این است که مردم باور کنند که تهیه شغل، مسکن و دیگر ملزومات زندگی افراد جامعه به عهده دولت است.
قدیریابیانه بیان داشت: خواسته و سخن بنده این است که حتما باید توهم ایجاد شده را از جامعه و بخصوص قشر تحصیل کرده آن که دانشجویان میباشند از بین ببریم؛ همانطور که آموزش حفظ محور است و تلاش دارند که حفظ کنند .
سفیر سابق ایران در ایتالیا ادامه داد: ما از لحاظ فرهنگی و آموزش دچار مشکل هستیم و این در حالی است که در کشور ژاپن آموزش و فرهنگ را از دویدن شروع میکنند و در نتیجه چنین تصوری در تمامی بحثهای کشور اختصاص بودجه است؛ باید نگاه جامعه و دانشجو را اصلاح کنیم.
وی در پایان گفت: این موضوعات در دانشگاهها بارها بیان شده است و خیلیها سعی دارند تقاضاهای صنفی خود را بیان کنند.