به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ابتدای سخنان خود درکارگاه آموزشی تحت عنوان «بررسی راهکارهای توسعه مشاغل دانش بنیان دانشگاه فنی و حرفه ای» که در سالن اجتماعات سازمان مرکزی برگزار شد ضمن تشکر از پروفسور جلالی پدر علم آی تی ایران به خاطر حضورشان در این کارگاه آموزشی و نکات آموزنده ای که ارایه کردند، گفت: ما از اینگونه کارگاه ها زیاد برگزار کردیم بنابراین باید در این دانشگاه دانش افزایی کنیم و باید تلاش کنیم دانشگاهی به معنی واقعی کارآفرین داشته باشیم.
شفیعی بابیان اینکه ما تنها دانشگاهی هستیم که با کمترین امکانات دانشجویانی با مهارت بالا تربیت می کنیم و تحویل جامعه می دهیم، افزود: در وزارت علوم جلسه ای داشتیم که شخصی از من سوال کرد که چرا دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان دانشگاه کارآفرین می شناسند؟ در جواب گفتم برای اینکه ما تنها دانشگاهی هستیم که نه پول داریم و نه تجهیزات، اما به خوبی کار می کنیم و دانشگاه را اداره می کنیم، بنابراین وقتی با کمترین امکانات و تجهیزات، دانشجوی مهارتی به بازار کار تحویل می دهیم باید به این دانشگاه، دانشگاه کارآفرین گفت.
وی تصریح کرد: در جلسه مشترک با سازمان مدیریت، حین صحبت با مسوولان در خصوص دانشگاه، آنها تعجب می کردند که ما چجوری دانشگاه را اداره می کنیم و چجوری دانشجو تربیت می کنیم. در هر صورت باید با روش های جدید تولید ثروت بکنیم و باید این دانشگاه را به معنی واقعی به یک دانشگاه ثروت آفرین تبدیل کنیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: باید بیشتر از وجود اشخاصی مانند دکتر جلالی که سخنران اصلی این کارگاه آموزشی بودند استفاده کنیم و در خصوص بازار شغل و کارآفرینی در ارتباط باشیم و از اطلاعات و تجربیات این افراد بیشتر استفاده کنیم.
شفیعی گفت: این کارگاه مصادف است با سال تحصیلی جدید و این را به فال نیک می گیریم و امیدواریم اینگونه جلسات آموزشی ادامه پیدا کند و همه در آن شرکت کنند و از آن بهره بگیرند، بنابراین افراد باید از این ورک شاپ ها و کارگاه ها بیشتر استفاده کنند و با یک دیگردر تعامل باشند و تبادل اطلاعات کنند و این باعث می شود که دانش انسان بیشتر بشود. شرکت کنندگان باید از افراد متخصصی که در این گونه جلسات حضور دارند سوال کنند از اطلاعاتشان و وجودشان بیشتر استفاده کنند چرا که اینگونه جلسات برای یادگیری و همچنین تبادل اطلاعات است.
وی با اشاره به اینکه باید قبل از ورک شاپ ها افراد شرکت کننده مطالعه داشته باشند که بتوانند از سخنران جلسه اطلاعات بگیرند، افزود: افرادی که در این مراسم شرکت می کنند باید قبل از حضور در این جلسات مطالعه کافی داشته باشند که بدانند سخران جلسه چه چیزی قرار است بگوید، فرد از این طریق بتواند اطلاعات خود را بالا ببرد، کسب دانش کند و از لحاظ علمی و فکری توانمند بشوند. بنابراین از شما می خواهم این کارگاه های آموزشی را جدی بگیرید تا ارتباط علمی نزدیکی در این سیستم به وجود بیاید.
شفیعی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که سیستم دانشگاه فنی و حرفه ای از لحاظ کارآفرینی رشد کند و باید دانشگاهی بسازیم که از معضل مدرک گرایی خارج شویم و فقط به مدرک نگاه نکنیم بلکه به سمتی برویم که به توانمندی افراد نگاه شود تا ان شاالله جایگاه خوبی هم در سطح جامعه پیدا کنیم.
هدف نهایی این دانشگاه قرار گرفتن در چرخه تجاری سازی است
در ادامه وحید افشین مهر معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای، افزود: آموزش های آزاد موضوع بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود. توانمند سازی بدنه دانشگاه مساله مهمی به نظر می رسد که در این راستا هرچه هزینه کنیم تبدیل به سرمایه خواهدشد.
وی تصریح کرد: اساس منویات شفیعی رییس دانشگله فنی و حرفه ای این است که به سمت استاندارد سازی آموزش ها برویم به نحوی که ما در آینده بتوانیم در حوزه صلاحیت های حرفه ای حرکت کنیم وگام برداریم.
افشین مهر گفت: هر زمان در حوزه وزارت علوم ودستگاه های مختلف اجرایی کشور قرار می گیریم صحبت از کارآفرینی است، می گوییم این دانشگاه، دانشگاه نسل سوم است و اینگونه دانشگاه ها بر مبنای کارآفرینی شکل می گیرد. لذا باید خودمان را در این جهت قرار بدهیم.
وی تصریح کرد: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است مبتنی بر توانمندسازی، توانمندسازی ابتدا از درون خودمان باید شروع بشود، باید ابتدا به کادر اداری توجه کنیم که آنها را توانمند و هم راستا با نظام کارآفرین بکنیم. این کادرآموزشی باید توانمندتر بشوند تا بتوانند نیروی مهارتی تربیت کنند که به نتیجه بهتری هم برسند.
افشین مهر به ماموریت گرایی اشاره کرد و گفت: ماموریت گرایی ما آموزش های مهارتی است، یعنی تربیت تکنسین، اما هدف نهایی قرار گرفتن در چرخه تجاری سازی است، زمانی ما به دانشگاه کارآفرین تبدیل خواهیم شد که در چرخه تجاری سازی قرار بگیریم بنابراین چرخه تجاری سازی از خلق ایده شروع می شود، این ایده باعث توسعه تکنولوژی و توسعه تکنولوژی به تجاری سازی و بازار ختم می شود. پس ما باید این چرخه را تقویت کنیم و به آن توجه بشود.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه در چنین دانشگاهی که نظام برنامه ریزی آن باید مبتنی بر بازار باشد، خاطرنشان کرد: این دیگاه نگاهش به اثربخشی در بخش اقتصاد است و بازار کار نگاهش به رشد صلاحیت های حرفه ای است و همچنین اثربخشی در تولید ناخالص ملی است یعنی آنچه ما در کلان باید به آن توجه کنیم اثربخشی در تولید ناخالص ملی است پس شاخص های اثرگذار در نظام انگیزشی ما به این شکل تعریف می شوند که ما باید این ۴شاخص را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در چنین دانشگاهی اختراعات بسیار هایز اهمیت است، تصریح کرد: ازآن مهم تر اطلاعاتی است که تجاری سازی می شوند ویا قابلیت تجاری سازی دارند بنابراین باید نهاد حمایت از ایده ایجاد شود. این دانشگاه باید به خوبی فرصت های محیطی را شناسایی کند و اگر می خواهیم موفق باشیم باید نهاد بازاریابی داشته باشیم، فکر کنیم فارغ التحصیلمان در کجا قرار بگیرد و چجوری ایده های دانشجویان را به سمت و سوی بازرا هدایت کنیم و در نهایت باید برنامه ریزی درسی ویژه داشته باشیم .
افشین مهر افزود: آنچه در این دانشگاه مهم است تفکر تکنولوژیک است یعنی همه چیز مبتنی برتوسعه فناوری اعم از فناوری نوین اطلاعاتی و سایر تکنولوژی ها است.
وی با اشاره به اینکه محصول این دانشگاه دانشجو است بنابراین باید نظرات دانشجو در نظام آموزشی به عنوان یک مشتری لحاظ بشود، گفت: موفقیت دانشجو به این نیست که به طور مثال در صنایع چوب، کاری را در دست بگیرد و یک چیزی را بسازد مهم این است که یک ایده را خلق کند پس خلاقیت دانشجو حرف اول را می زند بنابراین ما باید به سمت جامعه مهارت بنیان برویم.