به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و موزش پزشکی شب گذشته میهمان برنامه «متن حاشیه» بود و در خصوص برنامه ها و حاشیه های این وزارتخانه توضیحاتی را ارائه کرد. یکی از سوالهای بحث برانگیز این برنامه که نه مجری توانست آن را بصورت کامل ارائه کند و نه وزیر پاسخ دقیقی دهد، مسئله سهمیه زنان بود که چند ماهی است در رسانه ها دنبال می شود. اما هیچگاه به نتیجه درستی نرسیده است.
قاضی زاده هاشمی در خصوص این افراد گفت: «عدهای از یک سهمیه استفاده کردند و با نمرهای پایینتر قبول شدند و متعهد شدند که برای شهر خدمت کنند. الان میخواهند به این تعهد عمل نکنند. ما هم با کاهش این تعهد از 12 سال به 8 سال وحدت رویهای ایجاد کردیم. عملکردن خارج از آن مخالف قانون و ظلم به کسانی است که از سهمیه استفاده نکردهاند. همه باید به حق خود قانع باشیم و از قانون تمکین کنیم. »
اما واقعیت سهمیه زنان چیست؟ آیا آنها نمره های پایین تری آورده اند و به این جرم باید بجای 2 تا 4 سال 8 سال خدمت کنند؟ خانم دکتر ها چه تعهدی داده اند که باید پایبند آن باشند؟ با توجه به مسائل دینی و عدم رجوع زنان به پزشکان مرد، در سال 72 طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود که به موجب آن برای زنان در برخی رشته های خاص سهمیه ای را برای زنان در نظر می گیرند. متن این قانون به شرح ذیل است: « وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حداقل 25% از سهمیه پذیرش دستیاری در رشتههای جراحی اعصاب -ارولوژی - ارتوپدی - گوش و حلق و بینی - چشم - رادیولوژی و روانپزشکی و در صورت وجود داوطلب 50% سهمیه جراحی عمومی داخلی وقلب به خانمهای پزشک قبول شده در گزینش کتبی دستیاری اختصاص دهد.»
فارغالتحصیلان این رشتهها اعم از مجرد یا متأهل متعهد خواهند شد تا پس از فراغت از تحصیل طبق برنامه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی خدمات قانونی را در نقاط محروم و نیازمند ادامه دهند. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه روز چهار شنبه هفتم مهر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویبو در تاریخ 1372.7.21 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
آنچه حائز اهمیت است تعهد نامه ای است که این پزشکان امضا کرده اند که طبق «قانون تحصیل اتباع و جوانان ایرانی» و «قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب سال 75» در قانون خدمت پزشکان ماده 14 می گوید: «به منظور تربیت پزشک متخصص مورد نیاز مناطق محروم و نیازمند کشور ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به هنگام پذیرش دستیار تخصصی، سهمیه های جداگانه ای را برای مناطق محروم و نیازمند کشور اختصاص دهد. دستياران تخصصی استفاده کننده از سهمیه مذکور موظفند پس از انجام دوره تخصص، برابر طول دوره تخصص به عنوان خدمات قانونی موضوع این قانون در نقاط مربوط انجام دهند. و پس از انجام خدمات مذکور پروانه دائم دریافت خواهند نمود.» این قانون دو تبصره نیز دارد که می گوید: «دستیاران استفاده کننده از سهمیه موضوع این ماده که دارای پروانه دائم پزشکی هستند، نصف مدت دوره تخصصی با احتساب ضرایب مربوط در نقاط مذکور خدمت خواهند نمود.
دستیاران تخصصی موضوع ماده فوق موظفند قبل از شروع دوره دستیاری تعهد ثبتی لازم جهت خدمت در نقاط مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بسیارند.» طبق تمام قوانین و ضوابط دیگر مربوطه نیز وزارت بهداشت تنها حق تعیین مکان را برای پزشکان دارد نه طول مدت خدمت را و همچنین از سال ۷۲ تا ۸۲ وزارت بهداشت طبق روالی که مجلس برای گرفتن دانشجوها مطرح کرده بود پذیرش دانشجو داشت و بحث معدل و نمره مطرح نبود و مانند همه پزشکان طرح خدمت به مناطق محروم ۳ – ۵ سال به فراخور اعزام می شدند. و موضوع افزایش طول خدمت تا 3 برابر پس از سال 82 توسط هیئت شورای پزشکی مطرح می شود.
پس از اعمال این آیین نامه داخلی وزارت که مخالف با نص قانون است شکایت هایی از وزارت بهداشت صورت گرفته است که موید تخلف قانونی وزارت بهداشت است. یکی از این شکایت نامه ها مربوط به ابطال مصوبه پنجاه و هشتمين نشست شوراي آموزش پزشکي، تخصصي در تاريخ 22/8/1386 به شماره دادنامه: 717 و کلاسه پرونده: 84/339 بوده که مرجع رسيدگي آن هيأت عمومي ديوان عدالت اداري بوده است. که در ذیل متن شکایت و حکم دادگاه دیده می شود:
موضوع شکايت و خواسته: ابطال مصوبه پنجاه و هشتمين نشست شوراي آموزش پزشکي، تخصصي.
مقدمه: شاکي به شرح دادخواست تقديمي اعلام نموده است، براساس مصوبه مورد شکايت، وزارت بهداشت موظف شده است، حداقل 25 درصد از سهيمه پذيرش دستياري در رشتههاي جراحي اعصاب، ارولوژي، ارتوپدي، گوش، حلق و بيني، چشم پزشکي، پرتوشناسي تشخيصي و روانپزشکي و در صورت وجود داوطلب 50درصد سهميه رشتههاي جراحي عمومي، داخلي و قلب را به خانم هاي پزشک قبول شده در گزينش کتبي دستياري اختصاص دهد. حداقل نمره قبولي در گزينش کتبي دستياري براي خانمها 90 درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده ميباشد. اعمال اين سهميه باعث تبعيض فاحشي در پذيرش دختران و پسران در آزمون دستياري پزشکي شده و هيچگونه مستند قانوني از طرف مجلس شوراي اسلامي يا هيأت وزيران ندارد و از آنجا که در شرح وظايف قانون تشکيل شوراي آموزش پزشکي و تخصصي مصوب 1352، شوراي مذکور هيچ گونه وظيفهاي در خصوص تعيين سهميهها و يا سهميه بندي ندارد، لذا خواستار ابطال سهميه مذکور در آزمون دستياري بخصوص آزمون دستياري سال 1382 ميباشم. سرپرست دفتر امور حقوقي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در پاسخ به شکايت مذکور طي نامه شماره 55808/ح/ن مورخ 18/3/1384 اعلام داشتهاند، 1- به موجب ماده 14 قانون مربوط به خدمت پزشکان و پيراپزشکان مصوب 12/12/1375، اختيار بررسي نيازهاي تخصصي مناطق محروم و مورد نياز کشور بر عهده اين وزارتخانه و شوراي آموزش پزشکي و تخصصي به عنوان مجري ميباشد. 2- در ماده 6 قانون تشکيلات و وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي «برنامهريزي به منظور توزيع مناسب و عادلانه نيروي انساني و ساير امکانات کشور با تاکيد بر اوليت برنامههاي بهداشتي و رفع نياز مناطق محروم و نيازمند» جزء وظايف اين وزارتخانه قلمداد شده است. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان عليالبدل شعب ديوان تشکيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اکثريت آراء بـه شرح آتي مبادرت بـه صدور رأي مينمايد.
رأي هيأت عمومي
نظر به اينکه يکي از وظايف شوراي آموزش پزشکي موضوع بند 3 ماده 1 قانون تشکيل شوراي آموزش پزشکي و تخصصي رشتههاي پزشکي مصوب 52 بررسي و تعيين احتياجات نيروي انساني لازم در کشور در رشتههاي پزشکي و ايجاد هماهنگي لازم در کشور در رشتههاي پزشکي و ايجاد هماهنگي لازم بوده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي حسب ماده 14 قانون مربوط به خدمات پزشکان و پيراپزشکان مصوب 1375 از مراجع تعيين سهميه مناطق محروم و نيازمند کشور ميباشد و با التفات به اينکه پس از انجام کارشناسي مبادرت به تعيين سهميه بندي دختران و پسران شده است. عليهذا مصوبه معترضعنه خلاف قانون و خارج از حدود اختيارات تشخيص داده نشد./
اگر چه وزیر بهداشت در برنامه متن حاشیه گفتند آنها تعهدی را امضا کرده اند و حالا می خواهند خلاف قانون عمل کنند اما دیوان عدالت اداری مبتنی بر این حکم می گوید که رفتار وزارت بهداشت خلاف قانون بوده است.
1) مبنای قانونی وحقوقی تغییرمدت تعهد ما از 12 سال به 8 سال چه بوده است؟
2)چرا درپاسخ به تقاضای آقایان سهمیه مناطق محروم با نمره 80 درصد طرحشان به 2 سال تغییر یافت؟
3)به چه دلیلی وزارت بهداشت ازبعیض جنسیتی وزورگویی وظلم در حق زنان حمایت میکند؟
4)آیاادعای نبود جایگزین درصورت تبدیل طرح ما براساس قانون به عام(2 سال) با وجود فارغ التحصیل شدن سالانه 2500 نفرمتخصص منطقی است ؟
5)آیا تربیت متخصص پایان یافته است که شما مسئولان وزارت بهداشت نگران کاهش مدت طرح ما هستید؟
6)این چه وزارتخانه ای است که براساس سلیقه ومنیت وخودخواهی مدت قانونی طرح برابر طول تحصیل رابه زمانهای 12 سال و8 سال تغییر میدهد؟
7)چه کسی از تلف کردن وقت نیروی انسانی زنان متخصص سود میبرد؟
ماده 959قانون مدنی کشور
هیچ کس نمیتواند به طور کلی حق تمتع و یا حق اجراي تمام یا قسمتی از حقوق مدنی را از خود سلب کند.
سوال دیگر اینکه چرا با پزشکان متخصص زن مانند یک گروگان رفتار میشود؟چرا اجازه صحبت کردن و شفاف کردن موضوع به پزشکان خانم را نمیدهند؟مگر نه اینکه این تعهد موقع ثبت نام امتحان تخصص گرفته شد و نه زمانی که نمره ها مشخص بود که هر کس نیاز به انرا احساس میکرد متعهد میشد؟
با ادامه این روند گروگانگیرگونه نه تنها سودی به مردم نمیشود که با از دست درفتن اعتماد نخبگان جامعه به نظام اداری و عدالت وزارت بهداشت ودلسردی بین انها امکان و انگیزه خدمات بهتر کم میشود
هرکسی ميتونه متوجه بشه با رتبه کل من قبول شدن در رشته قلب نیاز به سهمیه زنان نداشت و وزارت خانه تنها کاری که کرده گروکشی قبل از امتحان رزیدنتی بوده که خب بار اولش هم نیست
بهر حال قانون شامل حال همه س
مدیران با ۸۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی راحت تر از ما وارد تخصص شدن و بی سرو صدا تنها بخاطر اینکه میز و پست اداری داشتن و مرد بودن خیلی خیلی بامزه و مثل آب خوردن طرح ۱۲ ساله شون میشه دو سال و کسی هم نمیپرسه چرا و چگونه... ما هم انتظاری نداریم جز اینکه همین عدالت در مورد ما اجرا بشه
بهتره اگر قانون هست برای همه باش