آخرین اخبار:
کد خبر:۶۶۵۸۷۷
در میزگرد تخصصی نقش خودرهای فرسوده بر آلودگی هوا مطرح شد

تعویض هر ۱۰۰ خودرو فرسوده سالانه ۱۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می‌دهد

میلاد بیگی مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاست گذاری صنعتی امیرکبیر گفت: طبق محاسباتی که انجام دادیم از هر ۱۰۰ هزار خودرویی که در سال از رده خارج می شود سالانه بالای ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو میلاد بیگی مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاست گذاری صنعتی امیرکبیر امروز در میزگرد تخصصی نقش خودروهای فرسوده بر آلودگی هوا که توسط این اندیشکده برگزار شود گفتت طرحی را پیش‌بینی کردیم که بر اساس آن هر وارد کننده قطعه خودرو به ازای هر ۲۰ هزار دلاری که قطعه وارد می‌کند باید یک گواهی اسقاط به کمرگ ارائه نماید تا بتواند قطعات خود را را به کشور وارد کنند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح مورد نظر با پیگیری خانم زرآبادی و سیاوشی در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ پیشنهاد شده و مورد تصویب قرار گرفته است افزود: امیدواریم که این طرح هفته آینده در صحن مجلس رای بیاورد.

 

بیگی اظهار کرد در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح با توجه به میزان واردات قطعات خودرو حدود ۱۵۰۰۰۰ تقاضا برای اسقاط خودرو افزایش می‌یابد و اقتصادی مراکز اقساط نیز یک و نیم برابر افزایش پیدا می کنند به گونه‌ای که الان تقریبا ۳۰۰ هزار گواهی اسقاط صادر می شود که با اجرای طرح مورد نظر این تعداد به ۴۵۰ هزار گواهی افزایش می یابد.

 

بیگی تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن طرح مورد نظر با توجه به افزایش روز افزون قیمت دلار قیمت قطعه وارداتی به ازای هر قطعه ای که وارد می شود حدود ۲ درصد افزایش می یابد.

 

مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاستگذاری صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه یک سوم قطعاتی که به کشور وارد می‌شود مربوط به بازار لوازم یدکی است افزود: افزایش ۲ درصدی قیمت قطعات وارداتی زمینه حمایت از قطعه‌سازان داخلی را فراهم می کند و آنها می توانند قطعات خودرو راحت تر بفروشند.

 

بیگی اظهار کرد: بر اساس طرح مورد نظر وقتی که گواهی اسقاط خودرو از ۳۰۰۰۰۰ گواهی به ۴۵۰ هزار گواهی افزایش می یابد در نتیجه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودروی فرسوده از چرخه خارج می شوند و به همین تعداد خودروی جدید به فروش می رسد با این وجود اجرای این طرح بازار صنایع خودروسازی و صنایع قطعه سازی کشور را رونق پیدا می بخشد و موجب ایجاد اشتغال در این دو بخش می شود.

 

وی با بیان اینکه طرح مورد نظر در صورت تصویب و اجرایی شدن حتی به ضرر وارد کننده قطعه هم نیست چون وقتی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودرو بیشتر تولید می شود این میزان تعداد خودروی جدید نیاز به قطعات وارداتی دارند، افزود: با این وجود میزان تقاضا برای قطعات وارداتی هم افزایش پیدا می کند و وارد کننده قطعه نیز می‌تواند قطعه بیشتری وارد کند البته تاثیرات زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت نیز از دیگر آثار اجرایی شدن این طرح است.

 

بیگی اظهار کرد: طبق محاسباتی که انجام دادیم از هر ۱۰۰ هزار خودرویی که در سال از رده خارج می شود سالانه بالای ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می شود.

 

وی با بیان اینکه طرح توسعه اسقاط خودروی فرسوده بند الحاقی ۴ از تبصره هفته گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ با پیگیری‌های خانم زرآبادی و سیاوشی در کمیسیون تلفیق رای آورده است، افزود: البته این طرح هفته آینده به صحن مجلس می رود که امیدواریم رای بیاورد.

 

مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاستگذاری صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه یکی از مسائلی که در بقیه کشورها مهم است بحث بیمه و مالیات است، گفت: بر اساس قوانین جاری بیمه ها در این کشورها هرچه سن خودرو بیشتر می شود به دلیل اینکه ریسک استفاده از آن افزایش می یابد در نتیجه هزینه های استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود پس، از یک زمان به بعد بیمه دیگر آن خودرو را تحت پوشش قرار نمی دهد به همین دلیل هم جذابیت و هم قیمت خودرو فرسوده کاهش پیدا می کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار