دومین اجتماع بزرگ هیئات دانشجویی دختران دانشگاههای استان تهران با حضور جمع کثیری از دانشجویان در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام والمسلمین رستمی در اجتماع بزرگ هیئات دانشجویی دختران و در شب وفات شهادتگونه حضرت معصومه (سلامالله علیها) گفت: این جمع جمع ارزشمند، باشکوه و شرافتمند دختران انقلاب و رهروان راه مکتب حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) و حضرت معصومه (س) است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ادامه به بیان شان و منزلت آن حضرت پرداخته و گفت: اگر به روایات رسیده درباره حضرت معصومه (س) نگاهی بکنیم، درمییابیم که ایشان موقعیت ممتازی در بین همهی امامزادگان و منصوبین به اهلبیت (علیهمالسلام) دارند.
رستمی گفت: در روایات در حوزه شفاعت داریم که بعضی از شهدا ۷۰ نفر را شفاعت میکنند. همچنین داریم بعضی از علما جمعیت شهر را شفاعت میکنند. اما درباره حضرت فاطمه معصومه (س) از امام صادق (ع) پدربزرگ آن حضرت روایتی داریم که ایشان قبل از ولادت حضرت معصومه (س) فرمودهاند که دختری از فرزندان من در شهر قم دفن خواهد شد که با شفاعت او تمام امت بهشتی خواهند شد. یعنی شفاعت حضرت معصومه (س) آنقدر گسترده است که همه امت و همه انسانهای با ایمان شامل شفاعت او میشوند. به این نکته هم باید توجه داشت که شفاعت تنها منحصر به نجات دادن از آتش نیست؛ بلکه شفاعت برای ترفیع درجه بهشتیان هم مطرح است.
وی ادامه داد: قم که مدفن حضرت معصومه (س) است به نوعی محور احیای دین است و اتفافا در روایات ما به این نکته اشاره شده است که در آخرالزمان و در واپسین دورههای حکوت ظلم و تباهی در عالم، قم شهری است که هم پناهگاه مومنان است و هم از آنجا صدور جریان دینی اتفاق میافتد و در روایتی آمده است که بعد از ظهور قم مرکز توسعه علم در عالم خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی در ادامه جمع حاضر را جمعی نورانی از دختران و زنان باورمند به مفاهیم عالی و متعالی قلمداد کرد و داشتن چنین باوری در چنین مقطعی از زمان که زمان جاهلیت مدرن است و سعیها بر این است که زندگی انسان به زندگی جاهلانه برگردد را بسیار ارزشمند و حائز اهمیت دانست.
وی در ادامه به دیدگاه قرآن کریم درباره جاهلیت اشاره کرد و گفت: قرآن تعبیر و تعریفی از جهالت دارد و در بخشهایی از این کتاب نورانی درباره زندگی جاهلانه صحبت شده است، از جمله داشتن گمان بد و جاهلانه درباره خدا، تعصب بیجا و خودآرایی و خودنمایی و تظاهر زیبایی همانند جاهلیت اول. قرآن میفرماید:ای زنان مومن! مبادا همانند دوره جاهلیت اول به خودآرایی و خودنمایی و جلوهگری و عشوهگری رو بیاورید.
رستمی ادامه داد: اشاره قرآن به جاهلیت در اینجا یکی خودآرایی و خودنمایی و عشوهگری در جامعه و در معرض مردان است و دیگری جاهلیت اول است. مفسران دربارهی این جاهلیت اول خیلی مطلب گفتهاند. یکی از آن مطالب هم این است که دوران جاهلیت دومی هم خواهیم داشت که بیتردید یکی از دورههای جاهلیت بعد از جاهلیت اول، دورهای است که ما در آن زندگی میکنیم. دورانی که زن بهعنوان یک عنصر متفکر، ارزشمند، دارای فطرت عالی، دارای ظرفیت تربیت جامعه و انسانها از ماهیت انسانیاش تبدیل میشود به یک ماهیت و هویت جنسی و این مسئله شان این انسانِ دارای جایگاه و شخصیت را به یک موجودی که اصالتش جنسیت اوست تبدیل میکند. در این جاهلیت مدرن ارزش زن به ملاکهای جنس او است و سایر ابعاد زن مانند قدرت و استعدادی که خداوند در او قرار داده و اتفاقا مردان از آن بیبهره هستند، توانایی تدبیر امورات منزل، توانایی تربیت انسان، توانایی پرورش استعدادهای نهفته در درون جامعه و متجلی شدن اینها نادیده گرفته میشود و زن تبدیل به کالا میشود.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی در ادامه با ذکر مثالی به توضیح این مطلب پرداخت و گفت: چند وقت پیش یک بانوی فرانسوی که همسر یک مرد و مادر چهار فرزند بود، تنها بهخاطر ایجاد غدهای در صورتش که به مرور بزرگ و بزرگتر شده بود و چهره او را زشت کرده بود، دست به خودکشی زد! این یعنی در جاهلیت مدرن، اگر زن باشی و زیبایی خود را از دست بدهی و چهره غیرمطلوبی پیدا کنی، ولو همسر باشی، ولو مادر باشی، اجازه ادامه حیات نداری.
وی ادامه داد: ارزش انسان به هویت او است، اما وقتی که یک مکتب میآید و میگوید ارزش هر انسان به آن زیباییهایی است که به دیگران عرضه میکند تا دیگران بپسندند، در این نظامِ ارزشگذاری کار به رقابت در تظاهر و در نهایت به افسردگی و آسیبهای مختلف میرسد. آیا انسان قرار بود این باشد؟ قرآن از این افراد با عنوان جاهل یاد میکند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با تاکید بر اینکه جاهلیت مدرن و جاهلیت اولی هر دو در یک مسیر هستند، گفت: بردگیای که بر سر ۱۵۰ میلیون نفر آفریقایی آمد و با غل و زنجیر از قبیلههایشان دزدیده شدند و در آمریکا و اروپا به کارگری گرفته شدند بردگی جسمی است و این بردگی جسمی هم میتواند اینگونه باشد، و هم میتواند بردگیای باشد که در آن انسان شرافت و کرامت نزد خدا را به هویت جنسی تنزل دهد. اما برده داری مدرن بسیار سختتر و نجات از این برده داری قطعا دشوارتر است.
وی با مخاطب قرار دادن جمع حاضر گفت: بهعبارتی جریان بردهداری مدرن تعبیری است که هدفش به چالش کشیدن شما است که به دنبال آزادی فکر و اندیشه و تجلی ابعاد مختلف هویت الهی یک زن هستید. شما دانشجویانی که در دانشگاههای تهران و در یک رقابت علمی با سایر جوانان جامعه اعم از پسر و دختر موفق شدهاید در دانشگاههای مطرح کشور برگزیده شوید و وارد نهادهای علمی بشوید. با افتخار میگوییم حوزه پزشکی ما از نظر عوامل انسانی کاملا مستقل است.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی گفت: در حوزه بیداری سیاسی و اجتماعی بیتردید نقشی که دختران مومن مسلمان انقلابی داشتند، اگر نگوییم قویتر از نقش پسران بود، کمتر هم نبوده است.
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب زمانی که امام (ره) وارد ایران شد در مدرسه علوی مستقر شد و مردم برای دیدن امام (ره) میآمدند. در این حین مسئولان مدرسه به امام (ره) گفتند که به دلیل عدم بازرسی دقیق دیگر اجازه ورود خانمها را ندهیم. امام (ره) فرمود که انقلاب را خانمها به پیروزی رساندند، حالا که پیروز شدهاند میگویید که خانمها بروند خانههایشان و ما آقایان باشیم؟
حجتالاسلام والمسلمین رستمی خاطرنشان کرد: چالش اصلی نظام لذتگرا و مادیگرای غرب که مقام انسانها را در دنیا و دنیا را در قالب لذت تعریف میکند، زنان مومن عفیف با حیا هستند که ضمن حفظ ارزشهای اخلاقی و معنوی خودشان در صحنههای واقعی اجتماعی حضور دارند. اینها چالشهای نظام لذتگرا است، به همین دلیل با این بخش مبارزه میکنیم.
وی تشریح کرد: این یعنی خط اصلی مبارزه. چیزی که امروزه بین استکبار جهانی و ملتهای مظلوم در جربان است، خط مبارزه بیحیایی و عفاف است. به همین دلیل اگر کسی بیحیایی کرد باید تجلیل شود. این جنگ اصلی است. اصلا تصور نکنید که این حضور عزتمندانه شما که ضمن حفظ موازین حیا در صحنههای اجتماعی حضور دارید، چیز کمی است. مطمئن باشید که دل امام زمان (عج) و رهبر را شاد میکند و من در اولین دیداری که به خدمت مقام معظم رهبری برسم گزارش این حرکت زیبای شما را که شروع شده و قطعا در آینده گستردهتر و در سایر دانشگاهها در ابعاد مختلف ادامه پیدا خواهد کرد را به ایشان ارائه میدهم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: شما قدر و شان خودتان را بدانید. حرکت شما فقط حرکت یک دختر و یک بانوی ارزشمند برای خودش نیست، هر کدام از شما پرچم عزت، شرافت و کرامت انسانی در جامعه هستید. وجود هر یک از شما در محیط علم و دانش و بعد از آن در محیط خانواده و در محیط تعلیم و تربیت ارزشمند است و باید قدر خود را بدانید.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی افزود: جنگ جنگ حیا و بیحیایی است، جنگ عفت و بیعفتی است. تمام سرمایهگذاریهای دشمن در قالبهای مختلف رسانهای بهدنبال حمایتهای مختلف از ترویج بیحیایی است، زیرا این صحنه صحنه جدیدی است و شما در این صحنه افسران جوان این جنگ رسانهای هستید. اصلا غفلت روا نیست و نقش خودتان را نباید کم بدانید. کاری که شما میتوانید انجام بدهید کاری است که بسیای از مردان از انجامش ناتوان هستند. در دفاع از دین باید حضرت زینب (س) را الگو قرار داد. نقش زینبی فقط نقش سوگواری نیست نقش پرچمداری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) ضمن حفظ یاد امام حسین (ع) خلافت یزید را تهدید کرد. ما میگویم که شان شما پرچمداری حرکتهای اجتماعی است، نه یک حرکت فردی. هر کدام از شما باید جمعی را به این مسیرها بکشانید، همانگونه که غربیها دنبال ترویج ولانگاری هستند. شماها در مقابل باید ارزشهای ناب اسلامی را ترویج کنید. شما در جایگاهایی قرار دارید که شان شما حتی از فرشتگان مقرب الهی هم میتواند بالاتر باشد. شما در جبههای هستید که سلطهگران و نمایندگان شیطان به دنبال ترویج بیحیایی هستند و باید شما در مقابل این سبک فکری بایستید.
این کار را با فرهنگ سازی ؛ که مدت می خواهد و زمان بر است امکان پذیر است و اینکه آنها از طریق فضای مجازی و اینترنت و ماهواره خیلی قبل ها که آقا فرمودند شروع کردند و حالا دارند گل می چینند لذا مگر اینکه از طریق توبه و توکل به خدا این امر درست شود و زمان که ....
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.