جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: راه تحقق تمدن نوین اسلامی تحول در دانشگاه است و در این فرآیند باید چهار دسته نخبه تولید شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بالایی، جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور امروز، هفتم شهریورماه در نشست میعاد ۱ که با حضور مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور و مسئولان طرح اعتلای بسیج دانشجویی در استانها در اردوگاه سید الشهدای آبعلی در حال برگزاری است، گفت: سوال این است آیا مسئولان دانشگاهها در چرخه تصمیم گیری و تصمیم سازی بسیج دانشجویی را موثر میدانند و یا اینکه امروز بسیج دانشجویی نسبت به کارکرد دانشگاهها تحلیلی دارد.
بالایی با بیان اینکه آیا بسیج دانشجویی نسبت به دانشگاههای نسل اول یا همان دانشگاههای آموزش محور تحلیلی دارد و میداند این دانشگاهها چه بلایی بر سر دانشجویان میآورند، تصریح کرد: این سیستم آموزشی از ۱۲۰ یا ۱۳۰ سال پیش در کشور ریل گذاری شد و همه ما میدانیم که چه اتفاقی برای خروجیهای دانشگاههای نسل اول افتاد.
جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور از دانشگاههای پژوهش محور به عنوان دانشگاههای نسل دوم نام برد و افزود: آیا بسیج دانشجویی نسبت خود را با دانشگاههای نسل دوم تعریف کرده و دیگر اینکه بسیج دانشجویی امروز چه قدر فضای پژوهشی دانشگاهها را هدایت میکند.
وی از دانشگاههای کارآفرین به عنوان دانشگاههای نسل سوم نام برد و افزود: بسیج دانشجویی چه قدر به فکر کارآفرینی است و این کارآفرینی در عرصه بسیج دانشجویی در چه جایگاهی قرار دارد.
بالایی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و برگرفته از این جمله که دانشگاهها مبدا همه تحولات است از دانشگاه تمدن ساز به عنوان دانشگاه نسل چهارم نام برد و افزود: دانشگاه تمدن ساز دانشگاهی است که باید زیرنظامات بعدی انقلاب اسلامی را تدوین کند. درهر حال رویکرد دانش بنیان و رویکرد مسئله محور لازمه دانشگاه تمدن ساز است.
وی راه تحقق تمدن نوین اسلامی را تحول در دانشگاه دانست و افزود: در این فرآیند باید چهار دسته نخبه تولید شود با این وجود اگر بسیج دانشجویی به تولید این چهار دسته نخبه توجه کند کم کم در افق کوتاه مدت میتواند به سمت شکل دادن تمدن نوین اسلامی از درون نهاد علم حرکت کند.
جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با طرح این سوال که برای تحقق تمدن چه دانشهایی لازم است، افزود: سوال این است غرب چگونه تمدن سازی کرده است؟ اصلیترین دانشهای مبناساز فلسفه، کلام و فقه هستند و اگر غرب به تکنولوژیهای امروز رسیده این ناشی از نگرش انسان محور اومانیستی غربیها است که از این نظریه یک مبنا مطرح شده مبنی براینکه انسان اجازه تسخیر عالم را دارد و این تسخیر پایه تکنولوژیک شده است.
وی با بیان اینکه تسخیر طبیعت پایه علوم پایه مدرن و علوم انسانی مدرن است، ادامه داد: برای انجام اقدامات مبناساز نیازمند دانش نظام ساز هستیم.
بالایی از دانشهای راهبردساز به عنوان لایه دوم تمدن سازی نام برد و افزود: عمده مطالعات ذیل سیاست گذاری در این لایه انجام میشود که فرآیند اداره در این لایه مطرح شده است.
جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور دانشهای مدیریتی و فرآیندهای اجرایی و جزئی را سومین و چهارمین لایههای تمدن سازی دانست و گفت: متناسب با این چهار سطح برای تمدن سازی نیازمند افراد نخبه هستیم و اگر بسیج دانشجویی در نسل چهارم دانشگاهها میخواهد دانشگاهها را به سمت دانشگاههای تمدن ساز ببرد باید به تنوع دانشها و تربیت نخبگان و هم چنین مسئله محوری مبتنی بر تمدن نوین اسلامی توجه کند و این دال مرکز طرح اعتلای بسیج دانشجویی است.
وی با اشاره به اینکه برای تدوین طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی ۴۰۰ دیدار رهبر مقام معظم انقلاب با اهالی علم را بررسی کردیم، تصریح کرد: ۱۲۰ دیدار رهبر انقلاب با اساتید و دانشجویان بوده که ازمجموع این سخنرانیها ۱۰۰ کد احصا شده است که براساس آن یک تصویر مطلوب ترسیم شد.
جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه در بسیج دانشجویی بیشتر به مطالبه گری و اقدام میدانی مورد نظر رهبر انقلاب توجه کرده ایم، تصریح کرد: طرح اعتلای بسیج یعنی اینکه بسیج پای حل مسائل مردم بیاید.
وی به تاثیرگذاری بسیج دانشجویی در مسائل مختلف اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به طور مثال، زمانی که بسیج دانشجویی به این نتیجه میرسد که مصلحت کشور در CGT است میایستد تا تصویب شود و اگر به این نتیجه میرسد که FAT به منفعت کشور نیست میایستد تا لوایحش تصویب نشود در هر حال شما نباید نقش خود را دست کم بگیرید.
بالایی با بیان اینکه امروز تاثیر بسیج دانشجویی در مناسبات ملی و بین المللی دیده شده و باید این را جدی بگریم و باری به هر جهت عمل نکنیم، تصریح کرد: مطالبه گری و گفتمان سازی در کشور وجود دارد و در بسیج دانشجویی باید تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه امروز حرکت کشور به سمت تمدن سازی در گروی مسئله شناسی و اقدام شما دانشجویان است، افزود: هستههای مسئله محور خودجوش دانشجویی منتظر فرمان نمیمانند و آتش به اختیار عمل میکنند کما اینکه در رابطه با لوایح FATF و سیل لرستان دانشجویان به صورت جبههای عمل کردند.
جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه امروز با رویکرد مسئله محوری یکی از مهمترین اقدامات ما ورود به انتخابات مجلس است، افزود: مجلس متولی ریل گذاری اداره کشور هم در سطح ملی و هم تاثیرگذاری در سطح منطقهای است. در هر حال سوال این است واقعا نسبت این مجلس با نظام و انقلاب اسلامی چیست آیا نمایندهای که میخواهد به مجلس برود درک درستی نسبت به مسائل کشور در راستای شکل گیری تمدن اسلامی دارد؟ سوال دیگر این است که کارکرد نهاد علم در شکل گیری این مسائل و پای کار آمدن نماینده مجلس برای حل و فهم مسائل چیست؟
وی با تاکید براینکه در بسیج دانشجویی نباید دنبال جریان سیاسی، حزب و فرد و گروه خاصی باشیم، تصریح کرد: باید بتوانیم یک ابر گفتمانی مسئله محوری را ایجاد کنیم که هر حزب، گروه و جریان وارد عرصه انتخابات شد نسبت خود را با این ابر گفتمانی مشخص کند.
بالایی با بیان اینکه در شرایط موجود نهاد علم از مسائل جامعه عقبتر است، چون دغدغه حل مسائل جامعه را نداشته است، تصریح کرد: کار بیش از ۳۰۰ اندیشکده در آمریکا این است که مینشینند و مسائل حرکت تمدن لیبرال دمکراسی را پیش بینی میکنند.
جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: مسئله شناسی درست زمانی اتفاق میافتد که وضع موجود تمدن اسلامی داشته باشیم.