توسعه گردشگری دیجیتال به عنوان یکی از اولولیتهای کاری معاونت علمی و فناوری باعث میشود مرزبندی بین کشورها برداشته شده و روزهای کرونایی راحتتر سپری شود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، کرونا و قرنطینه به معنای پایان سفرهای تفریحی و گردشگری نیست. این روزهای خانه نشینی را با کمک نرم افزارهای کاربردی در فضای مجازی میتوان به روزهایی با تجارب متفاوت بدل کرد. روزهایی که میشود همه اتفاقات پیرامونی و نیازهای خود را به شکلی دیگر و به روشهای غیرمرسوم دید و تامین کرد. شاید این محدودیت فرصتی شد برای اجرایی کردن برنامههایی که پیش از این مجال ظهور و بروز نداشتند مثلا گردشگری دیجیتال که شاید در روزهای عادی چندان مفهومی برای مردم و دوستداران گردشگری نداشت.
اما روزهایی که دلتنگ گردشگری و مسافرت هستید میتوانید با نشستن پشت رایانه یا گوشیهای هوشمندتان به دنیایی دیگر سفر کنید و از زیباییها و جاذبههای دیدنی ایران و دنیا دیدن کنید. مراکز سیاحتی، زیارتی و موزههایی که با هزینههای زیادی امکان بازدید از آنها را داشتید این روزها در فضای مجازی در دسترستان قرار دارد.
بنا بر تعریفی همهگیر، گردشگری دیجتیال در زمین فناوریهای ارتباطات و اطلاعات ملی و بین المللی تعریف شده است و با استفاده از این شبکه جهانی میتوان شرایطی برای دیدن، خواندن و شنیدن اطلاعات و زیباییهای مدنظرتان ایجاد میشود تا شما بتوانید از راهی دور، سفری هیجان انگیز و پر از خاطره در اماکن مورد علاقه خود داشته باشید.
برای سفر در این فضا نیاز دارید که پس از ورود به سایت گردشگری مدنظرتان در زمینه وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه، شرایط آب و هوایی، موزهها، اماکن گردشگری، مکانهای دیدنی و ... آن منطقه اطلاعات کسب کنید.
گردشگری دیجیتال را توسعه میدهیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با توجه به اهمیت این حوزه، توسعه گردشگری دیجیتال را جزء اولویتهای مساله محور و نیازمحور خود قرار داده است. اولویتی که با همکاری نهادهای مرتبط و حلقههای به هم پیوستهای در بخش خصوصی و دولتی محقق خواهد شد.
این کار به نوعی مرزبندیهای میان کشورها را از میان برداشته و مردم جهان را با آداب و رسوم، دیدنیها، فرهنگ و جاذبههای توریستی دیگر کشورها آشنا میکند و این موضوع به نزدیکی ملل به هم کمک خواهد کرد.
ستاد توسعه فناوریهای اقتصادی دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری هم در طی این سالها برای اجرایی کردن این مهم تلاشهایی داشته است که اجرای آن در روزهای کرونایی با اجرای پویش «کروناپلاس» چهره جدی تری به خود گرفته است. در این پویش قرار است از شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای حوزه آنلاین، دیجیتال و مجازی حمایت شود تا فرصتی برای توسعه سرویسها و خدمات آنلاین در میدان مبارزه با کرونا فراهم شود.
کروتا پلاس به کمک میآید
کمک به تسریع مجوزها و اقدامات در خلاق یا دانش بنیان شدن استارتاپها، ارائه حمایتهای مالی، کمک به رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز، کمک به تبلیغ و معرفی آنها و تامین زیرساختها، شبکه سازی بین استارتاپهای مختلف از جمله حمایتهایی است که در این پویش انجام میشود.
مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری هم درباره این پویش ملی، میگوید: با راه اندازی این پویش قصد داریم، حوزههای تاثیرگذار در فضای مجازی را تقویت کنیم و از طریق آن ظرفیتهای استارتاپی آنلاین شناسایی و حمایت شود. پس از ارزیابی ظرفیتهای آنلاین، ارتقای آنها و پایدار سازی و کمک به ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر انجام میشود.
بنا به گفته وی، آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاههای آنلاین و ایده و ابتکارات را از جمله حوزههای مد نظر در این پویش است.
شاید با کمک این پویش ملی شرایط برای توسعه گردشگری دیجیتال در کشور فراهم شود. شرایطی که در روزهای سخت قرنطینه و ممنوعیت تردد عمومی فراهم شده است. قرار است از این تهدید فرصتی فراهم شود برای تجربه روشهای نوین و تجربه نشدهای که شاید پیش از این اراده یا شجاعت ورود جدی به آنها را نداشتیم.