به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اصطلاح کارت زرد گرفتن از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و همزمان با بازنگری آییننامه داخلی مجلس رایج شد. علیرغم آنکه چنین اصطلاح وعنوانی در آییننامه وجود ندارد، اما وقتی مطرح میشود که فلان مسئول کشور کارت زرد گرفت، ذهنیت منفی از آن فرد برای عموم مردم ایجاد میکند که مسئول مربوطه در رفع یک ابهام یا مشکل ناتوان است و نتوانسته دلیلی قانع کننده برای کار یا موضوع مورد بحث ارائه دهد.
اما این کارت زرد گرفتن مانند بازیهای فوتبالی نیست که منجر به اخراج بازیکن شود و وقتی مسئولی کارت زرد میگیرد، با وجود آنکه نتوانسته دلایل قانعکنندهای برای ناکارآمدیهایش ارائه دهد، همچنان در سمت و مسئولیتش باقی میماند و تنها جمع نمایندگان و سوالکنندگان را با یک خداحافظی ترک میکند.
رفتوآمدهای وزیر علوم به مجلس
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از جمله مسئولانی است که زیاد برای پاسخگویی به مجلس میرود و هر بار هم با یک کارت زرد از صحن خارج میشود. بعنوان مثال همین چند ماه گذشته بود که نتوانست پاسخهای قانعکنندهای را به رحمتالله نوروزی نماینده مردم علی آباد در خصوص «علت عدم افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایای کارکنان وزارت علوم و مراکز وابسته به وزارتخانه» ارائه کند و کارت زرد گرفت.
علاوه بر این صبح امروز نیز وزیر علوم برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان راهی صحن علنی شد و مجددا از پاسخدهی صحیح بازماند و این بار نیز همزمان دو کارت زرد گرفت.
روحالله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سوالکنندگان امروز در صحن علنی بودند که یکی درباره اجرای طرح آمایش سرزمین و ساماندهی مراکز آموزش عالی که موجب افت فعالیتهای علمی و کاهش دانشجویان دانشگاههای استانها شده و دیگری درباره عدم بهرهگیری صحیح از ظرفیتهای آموزش عالی برای رفع مشکلات و چالشهای کشور، منصور غلامی را خطاب قرار دادند.
تامین نیازهای کارشناسی کشور با تربیت نیروی انسانی در دانشگاهها
منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی صبح امروز ۴ خرداد ماه با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در کشور به گونهای بوده که نیازهای کارشناسی تأمین شده و در سطح تراز کشورهای پیشرفته علمی نیرو تربیت میکنیم، ادامه داد: ۹۰ درصد از مدیران ارشد و کلان کشور حاصل تربیت دانشگاههای داخلی هستند. ۴۶ پارک علمی و فناوری، ۲۰۰ مرکز رشد، ۶ هزار مرکز شرکت دانشبنیان، ۲ هزار واحد مستقر در مراکز رشد، ۴ هزار واحد فناوری جدید دانشگاهها را به سمت عملیاتی شدن پیش میبرند. دانشگاهها تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند.
کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامههای جدی وزارت علوم
وی با بیان اینکه کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامههای جدی وزارت علوم است، تصریح کرد: هرکجا تقاضاها به سمت دانشگاهها رفتهاند پاسخ خوبی دریافت کردهایم، دانشگاهها در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالیت و دستاورد خود را تقدیم مردم کردند و در زمینه تولید واکسن نیز واحدهای علمی در حال تلاش هستند. در سال ۹۹ دانشگاهها قراردادهایی با رقم ۵۱۲ میلیارد منعقد کردند که ۷۰ درصد این قراردادها توسط دانشگاهها و مابقی توسط پارکهای علمی و فناوری و مراکز رشد به امضا رسیده است.
نزدیک به پنج هزار هیئت علمی فعال در قراردادهای ارتباط با صنعت
غلامی با بیان اینکه در سال گذشته ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد با صنایع منعقد شده است که بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ عضو هیأت علمی در این قراردادها فعالیت میکنند، گفت: ۱۳۱ آزمایشگاه در مراکز ایجاد شده که به خوبی سرویسدهی میکنند، در سال ۹۹، ۱۴۱ عضو هیأت علمی پیمانی قبل از تبدیل وضعیت به رسمی به صنعت اعزام شدهاند، این اقدام باعث تحکیم روابط بین صنعت و دانشگاه میشود.
وزیر علوم در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی عباسپور نیز درباره ارتباطات بینالمللی، بازنگری آییننامههای آموزشی و ساماندهی واحدهای دانشگاهیهای پیام نور، فنی و حرفهای و علمی کاربردی توضیح داد.
شکست سرمایه گذاری دولت در آموزش عالی
آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با شنیدن پاسخهای وزیر علوم عنوان کرد: ۳۰ درصد از مجموع فارغ التحصیلان در کشور درس خود را رها کرده و یا تغییر رشته داده اند که این موضوع بیانگر شکست سرمایه گذاری دولت در آموزش عالی است و باوجود صرف وقت و بودجه نتیجه خوبی را در برنداشته است. به جای استفاده از این سرمایهها برای چاره جویی مشکلات، آنها را هر روز به رقبای خود در کشورهای دیگر میسپاریم و شاهد مهاجرت تحصیل کردگان خود هستیم. در صورتی که باید قبل از فارغ التحصیلی دانش آموختگان مشخص شود که آنها در کدام قسمت از صنعت یا اقتصاد کشور قرار است به کار گرفته شوند.
ایران دارنده رتبه اول در مهاجرت نیروهای متخصص
وی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه ایران رتبه اول را در مهاجرت نیروهای متخصص به خارج از کشور را داراست، خطاب به غلامی افزود: شما در حوزه همکاری دانشگاه و صنعت چه اقدامی انجام داده اید؟ وزارت علوم برای ارتقاء علمی تیم پژوهشی کشور چه برنامه ریزی کرده است؟ مگر نه اینکه تنها زمان استادان در پایان نامهها و بخشهایی صرف میشود که حتی از این پایان نامهها نیز استفاده بهینه برای حل مشکلات کشور نمیشود، اگر درست اقدام میشد اکنون شاهد خودکفایی در بسیاری از بخشها بوده و دیگر نیازمند ارز حاصل از صادرات نبودیم.
سرمایههایی که به تاراج میروند
این نماینده مجلس با بیان اینکه بودجه در اختیار وزارت علوم برای چاره جویی مسائل کشور صرف نشده است، گفت: ما در این زمینه بهترین سرمایههای خود را به تاراج داده ایم و هیچ تضمینی برای آنکه علم دانشجویان در سطوح عالی تقویت شود، وجود ندارد.
نابودی دانشگاههای شهرستانی به نام ساماندهی دانشگاهها
روح اله عباس پور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: آقای وزیر شما بحث ساماندهی دانشگاهها را بهانه کردید و دست به نابودی دانشگاه شهرستانها زدهاید و به نوعی این دانشگاهها را قربانی دانشگاههای مراکز استان کردهاید که این رویه در مواد ۶۵، ۶۴ و ۶۶ برنامه ششم توسعه وجود ندارد.
وی گفت: طبق ماده ۲۸ قانون ششم توسعه انحلال، ادغام و ... موسسات صرفا باید با تصمیم مجلس باشد؛ لذا باید پاسخ دهید تضعیف دانشگاههای شهرستانها آیا مصوبه مجلس را داشته است؛ مگر رئیس مجلس برای شما نامه ننوشت که این اقدام نباید به دلیل مشکلات امنیتی و سایر مسائل انجام نشود و همچنین کمیسیون آموزش مجلس از شما دعوت کرد و بر مصلحت نبودن این موضوع تأکید کرد.
غلامی از هر دوره مجلس کارت زرد یادگاری گرفته است
کارت زردهای وزیرعلوم تنها به دوره فعلی مجلس خلاصه نمیشود و در دوره دهم مجلس نیز منصورغلامی تنها در یک جلسه (برای سوال پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران درباره علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیئت علمی و سوال حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار درباره انتصاب مدیران و معاونین مرد برای دانشگاههای دخترانه) دو کارت زرد گرفت. گویا در هر دوره یا حتی سالانه وزیر علوم به مجلس فراخوانده میشود تا سهمیه کارت زردش را بگیرد و برود تا نوبت دیگر!
طبق قوانین موجود قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر در حین بررسی سؤال در صحن و رأی به وارد بودن سؤال نماینده به خودی خود نمیتواند عاملی برای استیضاح یا برخورد با وزیر باشد و اصلا به همین دلیل از آن بعنوان کارت زرد یا اخطار نام میبرند.
کارت زردی که دردی را دوا نمیکند
با این وجود وزیر چندکارته آموزش عالی با خیالی راحت و آسوده از سال گذشته تاکنون فعالیتهایش را ادامه داد و با شنیدن تذکر نمایندگان از یک گوش و در کردن آن از گوش دیگر، گویی نه خانی رفته و نه خانی آمده است. یعنی با آنکه در آن جلسه وزیرعلوم خود را در حل موضوعات و ارائه دلایل منطقی ناتوان نشان داد و نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون آموزشیها به آن واقف شدند، اما هیچکاری نکرده و نه تنها مشکلات را رها کردند بلکه پیگیر رفع آنها هم نشدند.
مقصر چنین مسائلی بدون شک دعوت شوندگان و مسئولان پاسخگو نیستند و نمایندگان مجلس بیش از همه مخاطب این سوال قرار میگیرند که اگر بنا به پیگیری و رفع یک مشکل ندارید یا نمیخواهید تذکراتتان به ارتقای کیفیت فعالیتها منجر شود و از همه مهمتر اگر قصد استیضاح ندارید، چرا هر از گاهی یکی از مسئولان را به ویژه در این شرایط کرونایی و هوای آلوده به مجلس میکشانید؟ اگر به قانع نشدن از پاسخهای مخاطب خود راضی هستید و جوابش برایتان تفاوتی ندارد پس چرا اصلا سوالات را به بحث میگذارید؟
مجلس انقلابی باید پاسخگو باشد
خواهشمندست موضوع کالبد شکافی و پیگیری شود
با تشکر از رسانه دانشجویان