کد خبر:۳۷۳۸۶۲
علی مطهری در علوم پزشکی اصفهان:
جنبش دانشجویی خاص یک زمان نیست و برای همه زمانهاست
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: جنبش دانشجویی خاص یک زمان نیست و برای همه زمانهاست؛ رسالت اصلی دانشجو نقد قدرت و پیگیری حوادث جامعه است. نقد در حقیقت چیزی میان تخریب و چاپلوسی است.
به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از اصفهان، علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه انجمن اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر، شهیدان احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا را که برای مبارزه با استکبار و ظلم به پا خاستند را گرامی می داریم؛ چرا که ارزش کار اینها زمانی روشن میشود که به شرایط آن دوره توجه کنیم و ببینیم که در بدتریت دوره ظلم و خفقان آمیز در روز ورود نیکسون به کشور برای حمایت از شاه و کودتای ۲۸ مرداد به طور خودجوش این حرکت را انجام دادند و باعث شهادت سه تن از آنان شد.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات ۱۶ آذر سال ۳۲ در حقیقت جرقهای در تاریکی بود که منجر به درختی تنومند میان علفهای خشک شد و اینها وقایعی هستند که در تاریخ ماندگار میشوند؛ برنامههای دانشجویی از اهمیت والایی برخوردار است و دانشجو در دانشگاه دیدبان جامعه خود است و به موقع آزیر خطر را میکشد و باید هم بکشد.
دلیل ادامه جنبش دانشجویی بعد از انقلاب چیست؟
این نماینده مجلس با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا جنبش دانشجویی همچنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باید وجود داشته باشد یا خیر، بیان داشت: تکلیف جنبشهای دانشجویی قبل از انقلاب یک فلسفه مشخصی داشت که باید در مقابل ظلم حکومت ستم شاهی مقابله و با آن مبارزه کنند؛ اما پاسخ اینکه آیا این جنبش باید در جمهوری اسلامی هم فعالیت کند مثبت است؛ چرا که ما همیشه به انتقاد از حکومت نیاز داریم. حکومتی که در خلوت خود و بدون شنیدن نظر مردم بخواهد حرکت کند فاسد است.
مطهری با اشاره به یادداشتی از متفکر شهید مرتضی مطهری ادامه داد: ایشان در یادداشتی آوردهاند همانطور که خلوت در تحریک جنسی مؤثر است، خلوت در حکومت و برتری طلبی هم فسادآور است و این دو مقوله را در کنار هم مقایسه کرده و یادآور شده است که قدرتها نباید در یک محل تنها بمانند؛ چرا که برای خود شخصیتی بسیار بالا قائل میشوند و خودشان را برابر و یا فراتر از قانون میبینند و هنگامی که قدرت در جایی متمرکز شود همیشه فساد آور است و باید با انتقاد از حکومت ها جلوی فساد آنها گرفته شود.
وی تصریح کرد: طبق مواردی که به آن اشاره کردم نتیجه می گیریم که جنبش دانشجویی خاص یک زمان نیست و برای همه زمانهاست؛ رسالت اصلی دانشجو نقد قدرت و پیگیری حوادث جامعه است. نقد در حقیقت چیزی میان تخریب و چاپلوسی است.
دانشجو از نقاط ضعف و قوت برخوردار است
این نماینده مجلس دانشجویان را دچار نقاط ضعف و قدرت دانست و تاکید کرد: دانشجو بالطبع همیشه با نقاط ضعف و قوتی برخوردار است از جمله نقاط قوت دانشجو این است که هنوز زیر بار سنگینی زندگی نرفته و زمان فراغت بیشتری برای دنبال کردن مسائل دارد، جوان است و روحیه پاک درونی او هنوز آرمانگراست و به دنبال منافع شخصی خود نیست و از نقاط ضعف دانشجو این است که دوره جوانی منهای تربیت و تقوا مرادف با خشم و شهوت است همانطور که دوره پیری دوره تقوا و پرهیزگاری است، دانشجو ممکن است دچار علم ناقص و جهل مرکب باشد؛ اما حد متوسط بین صاحب نظران و عوامان است، ممکن است مسئلهای را درست نفهمد ولی فکر کند که میداند و دچار جهل مرکب شود.
مطهری ادامه داد: دانشجو میتواند نقش یک مصلح اجتماعی در جامعه را بازی کند؛ اما شرط آن این است که خودش صالح باشد؛ چرا که کسی میتواند اصلاح کننده جامعه باشد که اولاً اهل رودربایستی و ملاحظه نباشد و ثانیاً نقاط ضعف جامعه را درون خود نداشته باشد و همچنین بنده پول و ثروت و مقام و شهوت نباشد.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه دانشجو چه رسالتی دارد و باید چه چیزهایی را در جامعه رصد کند، بیان داشت: چیزی که معلوم است، این است که دانشجو باید از آرمان های انقلاب اسلامی پاسداری کند؛ اما در عین حال باید اجرای استقرار حکومت اسلامی، احکام آن، عدالت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و آزادی را رصد کند و مطمئن شود که آیا این مسائل در حکومت رعایت شده و برقرار است یا خیر. باید ببیند که کشور در عدالت اجتماعی در کجا قرار دارد.
دانشجو باید تحقق آرمان های انقلاب را پیگیری کند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشجو باید ببیند که کشورش دچار خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب شده یا نه، آیا نگاهی سوسیالیستی وجود دارد؟ آیا توانسته ایم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم؟ مقصود از جامعه عادلانه اسلامی چیست؟ آیا مقصود از جامعه عادلانه جامعه بی طبقه اجتماعی، جامعه بدون تبعیض و یا جامعه بی تفاوت است؟ باید بررسی کنیم که جامعه ما در این راستاست و مسیر درستی را پیموده؟
وی در رابطه با مسئله آزادی بیان گفت: باید پرسید که آیا آزادی بیان در جامعه وجود دارد یا نه و اساسا آزادی تفکر از کجا پدید آمده؛ شهید مطهری میفرمود: وجود هر استعدادی از انسان منشا یک حق است و چون ما استعدادش را داریم پس حق ارائه نظر و دیدگاه را هم داریم. در ضمن این را هم باید بدانیم که هر تفکری ناشی از یک عقیده نیست و این یکی از اشتباهات اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل است که می گوید به دلیل لزوم برقراری آزادی اندیشه پس عقیده هرکسی آزاد است و بین تفکر و عقیده هیچ تفاوتی قائل نشده است. بعضی از تفکرات ناشی از عقاید است و برخی دیگر ناشی از عقاید نیست.
انتخابات مانند دین اجباربردار نیست!
مطهری با اشاره به موضوع تفتیش عقاید در غرب گفت: در یک زمانی اگر کسی نظری خلاف کلیسا داشت وی را محکوم به جرم و محاکمه میکردند که این موضوع در ماجرای گرد بودن کره زمین که گالیله مطرح است هم وجود داشته؛ چرا که او هم نظری برخلاف نظر کلیسا داشته و محاکمه شده است.
وی با بیان اینکه بعضی از امور اجبار بردار نیستند، تصریح کرد: برخی مسائل اجبار بردار نیستند، مثلاً محبت و دوستی اجباری نیست و شما نمیتوانید به اجبار به کسی بگویید که باید فلانی را دوست داشته باشی و یا عاشقش شوی، ایمان هم اجباربردار نیست همانطور که در قرآن هم آمده که «لا اکراه فیالدین»، ایمان اجباری نیست؛ چرا که از مقوله هدایت و راهنمایی میآید و نمیتوان کسی را مجبور به ایمان آوردن کرد.
این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر هم اعراب بادیه نشین گفتند ما ایمان آوردهایم، خداوند به پیامبرش(ص) فرمود بگو شما ایمان نیاورده اید اسلام آوردید و هنوز ایمان وارد قلبهایتان نشده و خداوند در جای دیگری هم به پیامبرش میفرماید تو فقط مذکّر و یادآور هستی. امور دیگری هم در میان است که اجباربردار است مثل راستگویی، اخلاق نیکو و امانت که در برخی موارد میخواهند با اجرای قانون به آن جامه عمل بپوشانند که کمال مطلوب آنها اجرا نمیشود. مسئله رشد اجتماعی هم اجبار بردار نیست مثلا در انتخابات ریاست جمهوری نمی توان گفت فقط باید به فلانی رای بدهید و فقط ما میدانیم که چه کسی اصلح است و در این صورت رشد اجتماعی صورت نمیگیرد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.