به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ایلام، احمد باصری، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه امام حسین (ع) و مدرس دوره جنگ نرم اساتید امروز در کارگاه ماهواره که با حضور ۱۳۰ نفر از اساتید کشور در مجتمع رفاهی لاله در حال برگزاری است، بیان داشت: ۳۲ هزار شبکه های ماهواره ای در جهان وجود دارد که ۱۸ هزار از آن ها در ایران قابل دریافت هستند، دیش های معمولی می توانند ۲۲۰۰ شبکه را پوشش دهند، در این بین تعداد شبکه های فارسی زبان حدود ۱۶۲ شبکه است که به میزان ۳۵۰۰ ساعت برنامه در شبانه روز پخش می کنند.
وی نکته مهم در مورد این شبکه ها را هدف گزاری برای مخاطب ایرانی عنوان کرد و افزود: شبکه ها مذکور مخاطبین افغان و تاجیک هم دارند؛ اما به طور ۷۰ درصد برنامه های بی بی سی فارسی در مورد ایران و برای مخاطبان ایرانی است و این نشان از برنامه ریزی ویژه آنها برای مردم کشور ما دارد.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) دسته بندی موضوعی مهمترین شبکه های فارسی زبان در قالب ۴۸ شبکه با موضوع فیلم و سریال، ۲۴ شبکه با موضوع دین و مذهب، ۱۹ شبکه برای کودکان و نوجوانان، ۱۸ شبکه ضد انقلاب و ضد نظام، ۸ شبکه مد و ۳ شبکه سیاسی قابل ارزیابی است، نکته مهم در این دسته بندی موضوعی عدد بالای ۱۹ شبکه برای کودک و نوجوان است که نشان از برنامه ریزی خاص آنان برای کودکان امروز و جوانان آینده کشورمان دارد؛ این در حالی است که در کشور ما فقط یک شبکه با عنوان «پویا» برای کودکان برنامه پخش می کند.
باصری شبکه های فارسی زبان را به سه نسل تقسیم کرد و گفت: نسل اول شامل شبکه های ضد انقلاب و سلطنت طلب موسوم به لس آنجلسی است که از اوایل دهه هفتاد راه اندازی شدند، غالبا روش آنان تخریب، استهزا و توهین به مقامات و ارزش های نظام بود، این شبکه ها که فاقد پشتوانه رسانه ای و کادر تخصصی بودند و چند نفره اداره می شدند جایگاهی در ایران پیدا نکردند.
وی افزود: دسته دوم شامل شبکه های سیاسی مانند صدای آمریکا به عنوان پر مخاطب ترین شبکه در بین میانسالان و BBC فارسی به عنوان پر مخاطبترین کانال در بین عموم و جوانان ارزیابی می شوند.
مدرس سومین کارگاه جنگ نرم اساتید کشور در تشریح ماهیت شبکه BBC فارسی بیان داشت: این شبکه با برنامه ریزی مفصل، کادر جوان متشکل از روزنامه نگاران فراری از نشریات ساختار شکن دوره اصلاحات با حضور سیاسیون نام آشنای ضد نظام توانسته است بخش قابل توجهی از مخاطبان جوان ایرانی را به خود جذب کند، پس از فتنه ۸۸ حامیان این شبکه دریافتند که به جز در بین اقشار خاص بر قاطبه مردم ایران تاثیر گذار نبوده اند؛ بنابراین از همان سال به فکر ایجاد نسل سوم این شبکه ها افتادند.
باصری با بیان اینکه نسل سوم اکثرا از سال های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ تاسیس شده اند شامل شبکه هایی فارسی وان، جم تی وی و من و تو می باشند، ادامه داد: تحلیل محتوای شبکه های مذکور نشان می دهد، موضوعات غالب در این کانال های ماهواره ای ضد فرهنگ سازی و هدف گیری آن ها سنت و خانواده است، رابرت مرداک، سرمایه دار صهیونیستی و بنیانگذار اکثر این شبکه ها می گوید: ما باید اول نظام خانواده را در ایران از بین ببریم، پس از ۵-۶ سال تا حدی موفق بوده ایم و به اهداف مان رسیده ایم، برنامه بعدی ما تخریب و لجن مال کردن مفهوم مادر در خانواده های ایرانی است.
وی به موضوع تحقیق اخیر یک استاد اهل ترکیه در مورد تاثیر گذاری بیشتر سریال های این کشور بر مخاطبان ایرانی به نسبت مخاطبان ترک اشاره کرد و افزود: این استاد می گوید: متوسط استفاده خانواده های ترک از تلویزیون ۲۰ دقیقه در شبانه روز است، میزان متوسط استفاده خانواده های ایرانی از جعبه جادو سه ساعت در شبانه روز و میانگین استفاده زنان ایرانی از شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای شش ساعت در شبانه روز است.
این استاد دانشگاه امام حسین (ع) با توجه به محتوای نسل سوم شبکه های ماهواره ای اهداف آنها را در ۸ دسته مهم تقسیم بندی کرد و ادامه داد: ایجاد بی بند و باری در خانواده ها، ترویج خیانت متقابل، ترویج روابط آزاد قبل از ازدواج، هویت زدایی از مفهوم خانواده، غیرت زدایی از مردان، ترویج فمینیسم، ایجاد بلوغ زودرس جنسی و ایجاد روحیه تنوع طلبی جنسی در این بحث قابل ارزیابی می باشد، نتیجه این برنامه سازی ها در جامعه ی ما آسیب های بسیار از جمله ازدواج سفید، رشد خیانت در زندگی زناشویی، رشد وحشتناک آمار طلاق، افزایش آمار دختران فراری، افزایش مصرف گرایی، بدتر شدن وضعیت حجاب و پوشش و روابط خارج از عرف زنان و مردان است.
باصری گفت: در یکی از پژوهش های مرکز تحقیقات بسیج، در نیمه اول سال ۹۲ درباره اولویت های مردم ما در استفاده از ماهواره که با نظر سنجی از مردم نیز همراه بود، نتایج مهم و نگران کننده ای بدست آمد، این پژوهش ها نشان داد قریب به ۸۰ درصد از مردم اولویت استفاده را به شبکه های فیلم و سریال، ۷۲ درصد به شبکه های موسیقی و رقص و ۶۸ درصد به شبکه های سرگرمی و مسابقات اختصاص می دهند، استفاده از شبکه های خبری و سیاسی به ترتیب ۵۹ و ۴۵ درصد است، این پژوهش نشان می دهد عموم مردم از شبکه هایی با موضوعات فیلم، موسیقی و سرگرمی استفاده می کنند و ناخودآگاه از آن ها تاثیر می پذیرند.
وی تصریح کرد: در یک دسته بندی موضوعی کلی تر شبکه های فارسی زبان به ۳ دسته فرهنگی، مذهبی- دینی و خبری- سیاسی تقسیم می شوند که شبکه های نسل سوم در دسته ی فرهنگی قرار می گیرند.
دانشیار دانشگاه امام حسین (ع) توجه به رویکرد معاندین در شبکه های خبری و سیاسی را مهم دانست و ابراز داشت: از شاخص ترین شبکه های خبری علاوه بر صدای آمریکا و BBC فارسی می توان به شبکه های یورو نیوز، سیمای آزادی، کوموله و رساتی وی اشاره کرد که جنگ رسانه ای بزرگی علیه نظام راه انداخته اند.
باصری تصریح کرد: تعداد شرکت های رسانه ای عمده جهان از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی تا اوایل سال ۲۰۰۰ از ۵۰ شرکت متفرق به ۶ شرکت عمده رسید است، این شرکت ها در همه ی جهان خبرنگار دارند و اخبار را مستقیما پخش می کنند، اکثر شبکه های معروف جهان زیر مجموعه شرکت های وایا کام، ای او ال-تایم وارنر، والت دیزنی، یونیورسال، برتلزمان و نیوز کورپوریشن هستند، شرکت کورپوریشن متعلق به رابرت مرداک موسوم به امپراطور شیطانی رسانه است که در سال های اخیر بسیار قدرتمند و تاثیر گذار شده، مرداک دارای ۶۰ شبکه تلویزیونی به ۱۳ زبان، ۱۳۰ روزنامه (که از جمله آنان می توان به نشریات مشهوری دیلی تلگراف، تایمز، وال استریت ژورنال، واشینگتن پست اشاره کرد) و مجلات پر تیراژ جنسی آمریکا و انگلیس است همچنین شبکههای فارسی زبانی من و تو در این دسته بندی ها قرار می گیرند، تیراژ میلیونی نشریات نیوز کورپوریشن در حالی است که تیراژ معروف ترین نشریات داخلی ما از ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تجاوز نمی کند.
وی تاکید کرد: مرداک به عنوان یک نفر از اقلیت ۱۴ میلیون یهودی جهان، لابی و جریان گسترده تری نسبت به یک میلیارد مسلمان دارد، در دو سال اخیر سه مستند رضا شاه، از تهران تا قاهره و انقلاب ۵۷ را در شبکه من و تو به حرفه ای ترین شکل برای تخریب جمهوری اسلامی و قهرمان نشان دادن سلسله پهلوی ساخته است، این مستند به قدر قوی است که گویی به آرشیو صدا و سیمای پهلوی و جمهوری اسلامی دسترسی داشته اند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان برنامه های ماهواره در شبانه روز ۳۵۰۰ ساعت است خاطرنشان کرد: ما در بیست و چند شبکه رسمی دیجیتال و بیش از سی شبکه ی استانی نزدیک به ۱۳۰۰۰ ساعت برنامه داریم اما به علت ضعف در برنامه ریزی و نداشتن استراتژی میدان را به بیگانگان واگذار کرده ایم چه بسا تعدادی از برنامه سازان ما در بخش های گوناگون در مسیر آنان برنامه تولید می کنند.
باصری شبکه های مذهبی ماهواره را به سه دسته انحرافی شیعی، شبکه های افراطی سنی و شبکه های مسیحیت تبشیری تقسیم بندی کرد و ادامه داد: از شاخص ترین شبکه های شیعی شبکه ی «فدک» وابسته به سید مجتبی شیرازی و داماد وی یاسر الحبیب است. این شخص که به دلیل درگیری های مذهبی با اهل سنت، مدتی در زندان کویت بود به سفارش سفیر انگلیس، از زندان آزاد شد و سر از لندن درآورد و به تاسیس این شبکه پرداخت توهین به اهل سنت یکی از برنامه های این شبکه است.
وی شبکه اهل بیت را دیگر شبکه ی انحرافی شاخص مدعی شیعه بودن دانست و بیان کرد: حسن اللهیاری که طلبه افغانی و از مبلغان انجمن حجتیه است آن را اداره می کند، شبکه سنی افراطی «سلام» نیز در مقابل این شبکه ها قرار دارد و اقدامات متقابل تبلیغی علیه شیعه راه انداخته است، سوالی که مطرح می شود این است که چرا دشمن از افراطی گری های شیعه و سنی حمایت می کند؟ مطمئنا این اختلاف به سود آنان تمام می شود، اقداماتی چون توهین به عایشه همسر پیامبر، جشن گرفتن در وفات وی، تبلیغ هفته برائت از اهل سنت یا تفکر آزادسازی بقیع به جای قدس از سوی شبکه فدک و امثالهم باعث شیعه هراسی گسترده در کشورهای عربی شده است.
این استاد دانشگاه امام حسین (ع) با پخش کلیپ معروف سخنرانی امام جمعه مراکشی که سلفی ها را به لعن، نفرین و تخریب شیعه ترغیب می کند، گفت: قاتل معروف داعشی شاگرد همین فرد بوده است و اقدامات انحرافیون شیعه در شبکه های ماهواره ای بر وضعیت شیعه هراسی دامن زده می زند، رد پای برنامه های شیعه افراطی و سنی سلفی را باید در استراتژی های آمریکا و انگلیس جستجو کرد، دشمن نیز در راهبردی کلان تر از این اقدامات برای اسلام هراسی استفاده می کند؛ به طوری که مراسم شیرخوارگان حسینی در انگلیس و آلمان به بهانه ترویج خشونت علیه کودکان ممنوع است؛ اما قمه زنی گروه یاسر الحبیب در خیابان های کشورهای اروپایی در حفاظت و حمایت پلیس انجام می شود.
باصری در خاتمه تاکید کرد: راه مقابله با آسیب های شبکه های مختلف ماهواره ای حذف یا واکسیناسیون جامعه است، رسالت واکسیناسیون جامعه بر عهده مجموعه هایی مانند بسیج اساتید است، این کار در قالب پنج روش آگاه سازی، هوشیار سازی، مصون سازی، توانمند سازی، و فرصت سازی انجام گیرد.