به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسن علم الهدایی امروز در دومین نشست معاونین پژوهشی و فناوری منطقه ۹کشور در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: امروز در ادبیات توسعه و پیشرفت با مفاهیمی مانند تولید، علم و فناوری، تجاری سازی محصولات، رقابت پذیری، خلق ثروت، اقتصاد دانش بنیان و رفاه اجتماعی مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان باید به رفاه و عدالت بینجامد بر اقتصاد یادگیری تاکید و تصریح کرد: تا سند چشم انداز ۱۴۰۴، ۱۰سال بیشتر باقی نمانده البته اقدامات خوبی صورت گرفته؛ اما نرخ تبدیل دانش به فناوری در کشور ما پایین است.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به این نکته که این امر کار جدی، مشترک و پرشتاب میطلبد، گفت: دانش بنیانی یک فرهنگ و بیشتر از یک سبک است و این گونه نیست که بگوییم میخواهیم دانش بنیان شویم و بعد دانش بنیان شویم، این امر باید تبدیل به فرهنگ شود.
علم الهدایی افزود: لایههای پنهان اقتصاد از لایههای آشکار آن عمیقتر است که با کار علمی باید به آنان دست یافت.
وی با بیان اینکه ما باید بدانیم مراکز و دستگاههای مختلف چه میزان در تولید علم و فناوری نقش دارند، بیان داشت: باید سوال کنیم که بانکها و بخش خصوصی چه میزان با فناوری و چه میزان دانشجویان با ایده پردازی آشنا هستند و در این مسیر تربیت شدهاند و اینکه اساتید چه میزان در تاسیس موسسات دانش بنیان درگیر هستند؟.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در اعلام این خبر که ۱۳۰۰ موضوع فناوری در دست ماست که باید مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرند، ادامه داد: در حال حاضر خراسان رضوی پس از استانهای تهران و اصفهان رتبه سوم را در دانش بنیانی و رتبه دوم را در خلق ثروت از علم را دارد.
در ادامه شبانی، نماینده مجتمع آموزش عالی کاشمر در این نشست در رابطه با مشکلات دانشگاههای تازه تاسیس، گفت: نبود زیر ساختهای پژوهشی و نبود دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی تازه تاسیس از جمله عواملی است که سبب شده این مراکز انگیزه کافی برای انجام اقدامات پژوهشی را نداشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دانشگاههای تازه تاسیس اساتید درگیر امور اجرایی هستند بنابراین بهتر است همان طور که برای پستهای اجرایی امتیاز اجرایی در نظر گرفته میشود ارتقاء پژوهشی نیز در نظر گرفته شود تا به این شکل انگیزه اساتید بالا تر برود.
شبانی با بیان این نکته که در کنفرانسهای خارجی و شیوه امتیاز دهی بر اساس شرکت در آنان باید بازنگری صورت گیرد، بیان داشت: به طور مثال وقتی امتیاز شرکت در یک کنفرانس علمی در خارج از کشور یک باشد و در مقابل استاد جوان ما شش میلیون تومان برای شرکت در این کنفرانس هزینه کند انگیزهای برای شرکت نخواهد داشت.
نماینده مجتمع آموزش عالی کاشمر دسترسی به سامانه «پاد» دانشگاه فردوسی را یکی از دغدغههای دانشگاههای تازه تاسیس دانست و ادامه داد: در حال حاضر مقالات بسیاری در این سامانه وجود دارد که دانشگاههای تازه تاسیس میتوانند از آنان استفاده کند؛ اما دانشگاه این امکان را در اختیار دیگر مراکز قرار نمیدهد و عنوان میکند این سامانه داخل دانشگاهی است.
وی کمک به تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها را از دیگر دغدغههای مراکز خواند و خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که هر ساله در هفته پژوهش رخ میدهد این است که دانشگاههای کشور با هم مقایسه میشوند و در نهایت استاد برتر در حوزه پژوهش معرفی میشود که عادلانه نیست زیرا یک مرکز آموزشی تازه تاسیس به هیچ وجه نمیتواند با مراکز قدیمیتر رقابت کند و چه بهتر است که وزارت علوم تدبیری بیاندیشد و مراکز را از نظر قدمت تاسیس مورد مقایسه با هم قرار دهند نه اینکه تمام مراکز را در یک ترازو قرار دهند.
شبانی در پایان گفت: همچنین در دانشگاههای تازه تاسیس ارتباط با صنعت بسیار ضعبف است که باید به بررسی مشکلات موجود در این رابطه پرداخته و راهکار ارائه شود.