به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از خرم آباد، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی در یک گفتگوی تفضیلی ضمن تبیین و تشریح رویکرد نهاد رهبری در دانشگاهها وضعیت علمی، فرهنگی و سیاسی حاکم بر دانشگاههای لرستان را مورد تحلیل و واکاوی قرار دارد.
متنی که اکنون پیش رویتان قرار دارد ،مصاحبه تفصیلی خبرگزاری دانشجو با حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی است:
خبرگزاری دانشجو: رسالت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها چیست؟ و آیا جایگاه نهاد در دانشگاهها تثبیت شده است؟
سید اسماعیل حسینی: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با شعار نظارت، حمایت و هدایت در وهله اول خود را یک نهاد نظارتی دانسته و از طرفی این نهاد پیگیری مشکلات و دغدغه های سه قشر استاد دانشجو و کارمند را جزو رسالت ذاتی خود می داند.
با توجه به اظهارات خود دانشگاهیان وجود دفتر نهاد در دانشگاهها امری اجتناب ناپذیر است؛ چرا که یک مسئول نهاد می تواند با برقراری روابط صمیمانه و چهره به چهره با مخاطبین خود گام های عملی را برای رفع مشکلات و موانع پیش روی بردارد.
خبرگزاری دانشجو: آیا با ماجرایی برخورد کرده اید که با پیگیری نهاد پایان یافته باشد؟
سید اسماعیل حسینی: البته؛ تابحال موارد مختلفی بوده است که با پا درمیانی و وساطت نهاد ماجرای آنها ختم به خیر شده است؛ به عنوان نمونه در اولین سال ورودم در دانشگاه لرستان با ماجرای تجمع دانشجویان معترض به کمبود فضای خوابگاهی که دست به تجمع زده بودند، مواجه شدم و با این حال برای جلوگیری از حاد شدن شرایط چون عده ای قصد موج سواری و سوء استفاده از آن جمع را داشتند، با همراهی مسئول خوابگاهها بین دانشجویان معترض رفتیم و در آنجا پس از شنیدن حرف های آنها، از دانشجویان خواسته شد که اعتراض خود را از راههای دیگری غیر از تجمع کردن و شعار دادن دنبال کنند، در هر حال با این حرف نهایتا دانشجویان از ادامه تجمع منصرف شدند.
دو سال پیش نیز در جریان برگزاری جشنواره درون دانشگاهی حرکت، تشکل های دانشجویی و دانشجویان مذهبی به دلیل محدویت های فضا و وجود فضای اختلاطی با انجمن ها اختلاف پیدا کردند، به گونه ای که در این ماجرا نیز می رفت که کار به جاهای باریک کشیده شود؛ اما به خاطر اعتمادی که هر دو گروه به نهاد داشتند با تذکراتی که داده شد این جریان نیز در ان سال ختم به خیر شد و حتی جشنواره حرکت سال گذشته با کمترین آسیب و به نحو احسن برگزار شد.
نه تنها که موضوع ختم به خیر شد، بلکه در سال بعد جشنواره با کمترین آسیب و به نحو احسن برگزار شد.
در بخش اساتید نیز بعد از فتنه 88 اساتیدی از دانشگاه که متهم به ارتباط و همکاری با فتنه گران شده بودند، به نهاد مراجعه کردند و خواستند که ما به مشکل آنها رسیدگی کنیم و با این حال پس از این درخواست با بررسی که ما انجام دادیم ارتباط آنها با فتنه گران محرز نشد، به همین دلیل مواردی را که در پرونده پرسنلی آنها ثبت شده بود را، حذف کردیم.
در جلسات هم اندیشی اساتید هم که توسط نهاد برگزار می شود، نسبت به مواضع برخی از اساتید در نهادهایی حساسیت ایجاد شد، به همین دلیل قرار شد که اساتید به این نهادها احضار شوند؛ اما با رایزنی، استدلال شرایط و اینکه فراهم کردن بستر برای تضارب آراء از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، از پیش آمدن هر گونه مشکل برای اساتید جلوگیری شد.
البته در یک مورد هم بوده که گزارشاتی مبنی بر وجود مشکلات اخلاقی در یکی از مدرسان مدعو به دست ما رسیده است که با پیگیری های به عمل آمده جلوی تدریس این مدرس گرفته شد.
در مجموع نتیجه این اقدامات توسط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها اعتماد دانشجویان و اعضای هیات علمی را نسبت به این نهاد مقدس به وجود آورده است و در واقع این رویکرد موجب شده است که نهاد به یک ملجاء و مامن برای افرادی که مشکلاتی برای آنها ایجاد شده است؛ تبدیل شود.
خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از وضعیت علمی دانشگاههای و نقش آنها در توسعه استان چیست؟
سید اسماعیل حسینی: در دانشگاههای استان هم دانشجویان و هم اعضای هیات علمی اعم از بومی و غیر بومی از توان بالایی برخوردار هستند، اما از اینکه چقدر از این ظرفیت استفاده می شود و یا تشویق می شوند که با انگیزه مضاعفی به تلاش خود ادامه دهند، ضعف و کاستی های فراوانی وجود دارد.
در واقع اگر دانشگاه بخواهد متحول شوند باید بخش هایی که بیرون از دانشگاه هستند، ولی بازوان علمی دانشگاه به حساب می آیند، نظیر پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان، جهاد دانشگاهی و صنایع با ایجاد انگیزه در بین دانشگاهیان از ظرفیت های علمی آنها استفاده کنند؛ اما اینکه این مراکز در ارتباط با دانشگاه به رسالت ذاتی خو عمل کرده باشند، بنده چیز محسوسی را مشاهده نکرده ام.
البته هنوز معلوم نیست که چرا دانشگاهها برای رفتن به طرف جامعه و رفع مشکلات آنها پا پیش نمی گذارند و یا اینکه جامعه و دستگاههای دولتی و صنایع علاقه ای برای توسعه فعالیت های دانش بنیان با مشارکت دانشگاهها ندارند.
به نظر می رسد که برای باز کردن این گره و کلاف پیچیده دانشگاه نباید بنشیند تا جامعه به طرف آنها بیاید. دانشگاهها باید به عنوان ارباب علم و دانش نسبت به مسائل موجود در جامعه احساس مسئولیت کنند و در واقع به مانند پزشکی که با داروی خود به دنبال بیمار می رود به سراغ آسیب ها و کمبودهای علمی مراکز مختلف صنعتی و خدماتی شهری و روستایی بروند. ضرورت دارد که دانشگاه با این رویکرد در جهت شناسایی ظرفیت های بومی استان و راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی قدم های جدی بردارد.
مساحت لرستان بیش از مساحت سرزمین های اشتغالی در فلسطین است؛ با این حال صنعت کشاورزی اسرائیل با کل اقتصاد برخی کشورهای منطقه برابری می کند، اما در استان لرستان که دارای ظرفیت بالایی در زمینه کشاورزی است چنین وضعیت را شاهد نیستیم. در حقیقت اگر از ظرفیت آب و خاک لرستان استفاده می شد نه تنها این ظرفیت پاسخگوی مشکلات استان بود بلکه می توانستیم پاره ای از مشکلات کشور را نیز از این طریق مرتفع کنیم.
متاسفانه رویکرد انفعالی دانشگاهیان لرستان موجب می شود که سرمایه ها و منابع مالی زیادی هزینه شود، بدون اینکه تحول و توسعه ای در استان حاصل شده باشد؛ البته از طرفی هم باید به دانشگاهها حق داد چرا که در استان از ایده ها و طرح های آنها استقبال لازم به عمل نمی آید به عنوان مثال اگر یک استادی در جهت پیشگیری از یک پروژه غیرکارشناسی در سطح استان اظهار نظر کند با بی مهری و تندی از طرف متولیان امر مواجه می شود.
خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از فضای سیاسی حاکم بر دانشگاههای استان چیست؟
سید اسماعیل حسینی: فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاهها از یک سری مولفه هایی تاثیر می پذیرد، به عنوان نمونه فتنه 88 مساله ای بود که دانشگاهها از آن تاثیر گرفتند و حتی با اینکه شش سال از این فتنه می گذرد، هنوز برخی از تبعات ان اتفاق بسیار تلخ و آسیب زا در دانشگاهها احساس می شود. یکی دیگر از مولفه هایی که می تواند در فضای سیاسی دانشگاهها نقش ایفاء کند سوء استفاده احزاب و جریان ها از فضای مستعد و بانشاط دانشجویی جهت نیل به اهداف جناحی خودشان است.
بدون شک دانشگاههای استان لرستان نیز از یک چنین عواملی تاثیر پذیرفته است البته دفاتر نهاد رهبری کوشیده اند تا جهت تامین فضای منطقی سیاسی اقدامات لازم را به عمل آورند مثلا سعی شده است که کرسی های آزاداندیشی جهت تضارب آراء و بیان دیدگاههای مختلف مورد حمایت قرار بگیرند یا سعی کرده ایم که از تشکل های مستقل دانشجویان با هر فکر و سلیقه سیاسی که باشد، حمایت کنیم.
به عنوان مثال در دانشگاه لرستان غیر از بسیج دانشجویی که از نظر ما یک تشکل مقدس و در مرتبه ای بالاتر از هر نوع تشکل سیاسی قرار دارد و برای همه تشکل ها قابل احترام است، دو تشکل جامعه اسلامی دانشجویان با مشی اصول گرایی و تشکل انجمن اسلامی دانشجویان با مشی اصلاح طلبی به عنوان تشکل های رسمی و قانونی دانشگاه لرستان فعالیت دارند. حال ما احساس می کنیم که اگر افراد و جریانات بیرون از دانشگاه به دنبال سوء استفاده از این تشکل ها نباشند و درصدد برنیایند تا از این تشکل های رسمی و قانونی دانشگاه به عنوان باشگاه حزبی خود استفاده نکنند، آنها می توانند با تضارب آراء و با گفتمان منطقی و عالمانه، گام های جدی در جهت نشاط و پویایی سیاسی دانشگاه بردارند.
با توجه به اینکه سیاست وزارت علوم بر تشکیل تشکل های دانشجویی در چارچوب قانون و با سلایق فکری و سیاسی مختلف تاکید دارد، ما احتمال می دهیم که همه دانشگاهها دیر یا زود به سمت این فضا حرکت کنند؛ البته همانطور که اشاره شد اگر افراد و جریانات فرصت طلب بیرون از دانشگاه اجازه دهند و تشنج آفرینی و موج سواری در دانشگاه را دنبال نکنند با برنامه های که طراحی شده است فضای مثبت و بانشاط سیاسی را برای آینده دانشگاهها پیش بینی می کنیم.
خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از وضعیت دانشگاه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید چیست؟
سید اسماعیل حسینی: برنامه ای که دولت در پیش گرفته است، باوری را در بین دانشگاهیان دامن زده است مبنی بر اینکه دولت مانع برگزاری جلسات سیاسی در دانشگاه است؛ البته ما به نوبه خودمان امیدواریم چنین رویه ای و چنین طرح و برنامه ای در دولت در دستور کار دولت نباشد؛ البته بی تدبیری برخی از مسئولین در چند استان در ارتباط با حضور سخنرانان سیاسی در دانشگاهها، چنین باوری را تقویت کرده است، به عنوان در همین دانشگاههای لرستان یک بار از سخنرانی سید حسن خمینی جلوگیری شد و یک بار هم اجازه سخنرانی به سعید جلیلی داده نشد.
در مجموع با نگاه مثبتی که داریم از دولت انتظار می رود که شائبه هر نوع برخورد سیاسی و ایجاد محدودیت برای یک نگرش خاص سیاسی را از خود دور کند. همواره مسئولین ارشد نظام فتنه و خط فتنه را خط قرمز نظام اعلام کرده اند. دست اندرکاران فتنه به هیچ وجه مجاز به حضور در فضای دانشگاه نیستند؛ اما در عین حال همه جریان های فکری و سیاسی باید بتوانند فرصت حضور و اظهار نظر و دیدگاه در فضای دانشگاه را داشته باشند. دانشگاهی که پای فتنه گران در آن باز شود، آن دانشگاه محکوم به اغتشاش و فاصله گرفتن از اهداف علمی و رسالت های ذاتی خود است.
در هر حال به تشکل های دانشجویی اصلاح طلب از باب دلسوزی توصیه می کنیم که اگر بخواهند امکان تداوم فعالیت داشته باشند، مراقب باشند که با دعوت از چهره های افراطی و عوامل فتنه در دام جریانات سیاسی نیفتند.
حتی بی دقتی در دعوت از سخنرانان ممکن است که تشکل های دانشجویی را به هم داستان بودن با فتنه گران متهم کند؛ چرا که دست زدن به اینگونه اقدامات مغایر با اساسنامه تشکل های دانشجویی است و می تواند شکست و اضمحلال هر تشکلی را به همراه داشته باشد.
همواره تشکل های دانشجویی استان را توصیه می کنیم که از سرگذشت تشکل های افراطی که در گذشته زمینه اغتشاش را در استان فراهم کرده اند، درس عبرت بگیرند. یادمان نرفته است که بی مبالاتی تشکل دانشجویی تحکیم وحدت دانشگاه لرستان در سال 79 که با اردوکشی چهره های سرشناس اصلاح طلب آن دوران یعنی سروش و کدیور همراه بود، چگونه زمینه بحران و اغتشاش را در شهر خرم آباد به وجود آورد و موجب به بار آمدن خسارات مالی و به شهادت رسیدن یکی از پرسنل نیروی انتظامی به دست اغتشاش گران شد.
بنده به عنوان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای لرستان هرگز اجازه نخواهم داد که دست اندرکاران فتنه به عنوان کسانی که در سال 88 به نظام و آبروی نظام اسلامی ضربه زدند و متاسفانه هنوز هم علیرغم روشنگری های رهبر معظم انقلاب و اتمام حجت مردم در حماسه 9 دی بر روی مواضع ضد نظام و بی منطق خود پافشاری می کنند در دانشگاههای استان حضور پیدا کنند.
خبرگزاری دانشجو: با توجه به تکاپوی عناصر فتنه برای حضور در دانشگاهها، دانشگاهها در سناریوی نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن چه جایگاهی دارند؟
سید اسماعیل حسینی: براساس رهنمودهای رهبر انقلاب مراکز علمی و دانشگاهی بعد از انقلاب وارد یک تحول ماهوی شدند و در واقع دانشگاه در این دوران به نردبانی برای کمال و ترقی نظام تبدیل شد، اما از آنجا که دشمن چشم دیدن این توفیق را نداشت درصدد نفوذ و ضربه زدن به نظام از کانال دانشگاهها برآمد تا از دانشگاه به عنوان پلی برای نفوذ بهره ببرند.
امروز نیز به ویژه پس از توافق هسته ای دشمن نقشه های زیادی جهت نفوذ سباسی، فرهنگی و امنیتی در کشور طراحی کرده است و قطعا برای عملی کردن نقشه های خود از هر ابزاری از جمله نفوذ در دانشگاهها بهره می برد؛ از این رو دانشگاهها باید با بصیرت و با روحیه انقلابی در جهت شناسایی و مقابله با نفوذ دشمن به وظیفه خود عمل کنند.
امروز حضور فتنه گران در دانشگاهها بخشی از پازل نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن در دانشگاهها را تشکیل می دهد؛ البته تضعیف روحیه خودباوری در بین دانشگاهیان، تلقین ضعف و ناکارآمدی نظام در اداره کشور، سعی در بی اهمیت نشان دادن موضوع استقلال و آماده کردن ذهن دانشگاهیان برای پذیرش سلطه و نفوذ دشمن و برجسته کردن ضعف ها در ساختار نظام اسلامی از دیگر مولفه های سناریوی نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن محسوب می شوند که نباید از آنها غافل شویم.
به عنوان یک پیام به دانشگاهیان به خصوص آن طیفی که دل در گرو انقلاب دارند، می گوییم که حواسشان باشد تا در مرحله پسا برجام دشمن مزدور و مکار پروژه نفوذ خود را در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی اعمال نکند. متاسفانه علی رغم قاطعیت و تلاش دیپلمات های کشورمان در تنظیم متن برجام دشمن توانست برخی از خطوط قرمز ما را پشت سر بگذارد ؛حال باید هوشیار باشیم که در مرحله پسا برجام نقشه های نفوذ دشمن را خنثی کنیم.
خبرگزاری دانشجو: وضعیت فرهنگی دانشگاهها را چگونه ارزیابی می کنید؟
سید اسماعیل حسینی: طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آسیب ها و کمبودهای اقتصادی قابل جبران است، اما آسیب ها و ول انگاری های فرهنگی تیشه به ریشه نظام اسلامی و اعتقادات دینی وارد می کند. کوتاهی و تسامح و تساهل در نادیده گرفتن ارزشهای دینی و اخلاقی تبعات و آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. اختلاط های غیر لازم دختر و پسر، برگزاری اردوهای مختلط، برگزاری کنسرت های موسیقی و بی توجهی به مساله پوشش و آرایش متناسب با فضای علمی از جمله مواردی هستند که دانشگاه را از رسیدن به اهداف و رسالت های خود باز خواهد می دارند.
در دوره اصلاحات چنین رویه نادرستی در دانشگاهها پیش گرفته شد و بعضا شاهد بودیم که کارگاه چند روزه ای به عنوان گردهمایی علمی برگزار می شد، اما خروجی آن رقص و آواز سوت و کف مسائلی از خارج از شئونات اسلامی و خارج از عرف مرکز علمی بود.
خوشبختانه تاکنون جو فرهنگی دانشگاههای لرستان متناسب و مطلوب ارزیابی می شود، اگر چه با تدبیر و برنامه ریزی مناسب می تواند به شرایط بهتر و ایده ال تری ارتقاء یابد.
برگزاری مراسمات ایام محرم و فاطمیه و حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان در این قبیل مراسمات و همچنین حضور روزانه در نمازهای جماعت در دانشگاه و نمازخانه های خوابگاههای دانشجویی همه و همه نشان دهنده حاکم بودن یک فضای دینی و ارزشی در دانشگاههای لرستان است.
با همه اینها متاسفانه در حال حاضر عواملی باعث شده است که برخی پوشش ها و آرایش دختران دانشجو با هنجارهای جامعه و ارزشهای دینی تناسب نداشته باشد و این مساله در برخی از شهرهای کوچک استان که از بافت فرهنگی سنتی و ارزشی قابل قبولی برخوردار هستند گلایه هایی را به همراه داشته و این گلایه ها را هم به ما منعکس می کنند.
یکی از نگرانی هایی که وجود دارد این است که حرکات و رفتار برخی دانشجویان به جو سالم و مذهبی شهرهای کوچک استان آسیب می زند؛ از این رو به عنوان مسئول نهاد فرصت حضور در جمع دانشجویان دانشگاههای شهرهای کوچک استان را یافته ام، به دانشجویان تاکید کرده ام که شرایط و عرف شهرهای کوچک را مراعات کنند.
بنده خیلی دوستانه به دانشجویان که فرزندان ما هستند، می گویم که اگر نمی توانید به عنوان نخبه و الگوی جامعه در تقویت ارزشها نقش سازنده ایفاء کنید، حداقل به آسیب ها و معضلات اخلاقی دامن نزنید.
خبرگزاری دانشجو: با این شرایط چه توصیه های به متولیان فرهنگی در دانشگاهها دارید؟
سید اسماعیل حسینی: با توجه به تهاجم فرهنگی که دشمن با ابزارهای جدید از جمله وسایل ارتباطی و شبکه های اجتماعی به وجود آورده است متولیان امور فرهنگی در دانشگاه باید بکوشند برنامه های فرهنگی خود را طوری طراحی کنند که برای سلایق مختلف دانشجویان جذابیت لازم را داشته باشند تا بتوانند تعداد بیشتری از دانشجویان را تحت پوشش برنامه های خود قرار دهند.
باید سعی شود تا اوقات فراغت دانشجویان مدیریت شود. باید انگیزه لازم در دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی ایجاد شود، در هر حال این بستر در دانشگاههای استان فراهم نشده است، چون برنامه های فرهنگی که در دانشگاهها برگزار می شوند تنها طیف خاصی از دانشجویان را جذب می کند.
به طور متوسط هر هفته حداقل یک برنامه فرهنگی در دانشگاههای استان برگزار می شود، اما اطلاعی که داریم حاکی از این است که در همه برنامه ها دانشجویانی حضور پیدا می کنند که دارای روحیه ارزشی و مذهبی بالا هستند.
توصیه ای که داریم این است که متولیان فرهنگی به گونه ای برنامه ریزی کنند که زمینه برای جذب دانشجویانی که از سطح پایین تری از آگاهی های مذهبی و گرایش های معنوی قرار دارند، فراهم شود.
قطعا برای جذب سایر دانشجویان به فعالیت فرهنگی استفاده از ابزار هنر مانند تئاتر و حتی موسیقی می تواند اثرگذار باشد؛ البته اگر با برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه موافق نیستیم و این را صرفا ترویج موسیقی و نه چیز دیگر می دانیم، اما اینکه دقایقی از برنامه فرهنگی و ارزشی به یک موسیقی مجاز اختصاص یابد، خوب و مطلوب ما است.
در سطح اساتید نیز تاکنون از بستر دفاتر هم اندیشی جهت شکل گیری تضارب آراء و هم افزایی استفاده شده است؛ البته یکی از آرزوهای ما این است که شاهد شکل گیری یک تشکل استادی در دانشگاههای استان باشیم، ولی تاکنون اقدام جدی در این زمینه به عمل نیامده است؛ البته بسیج اساتید به عنوان یک نهاد انقلابی و مقدس برای همه گرایش های فکری برنامه های قابل قبولی را برگزار کرده است؛ اما قطعا این کافی نیست و به هر نحوی خلاء یک تشکل استادی در دانشگاههای استان احساس می شود.
خبرگزاری دانشجو: ارزیابی شما از وضعیت برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاههای استان چیست؟
سید اسماعیل حسینی: نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها متولی و حامی کرسی های آزداندیشی در دانشگاهها است و با این حال ما همواره در عین حالی که برگزار کنندگان کرسی ها را به مراعات اخلاق توصیه کرده ایم همیشه وظیفه خود دانسته ایم که از آزادی بیان و بیان آزادانه دیدگاههای مختلف حمایت کنیم. حتی در مواردی بیان دیدگاههای مخالف با لحن و ادبیات تند و گزنده و حساسیت برانگیز همراه بوده است، ولی باز به جهت کمک به فضای انتقاد از افراد حمایت به عمل آورده ایم و با قاطعیت نیز اعلام می کنیم که تاکنون احدی به جهت بیان دیدگاهها در کرسی های آزاداندیشی مورد سوال، بازخواست و یا مجازات قرار نگرفته است.
البته مساله ای که وجود دارد این است که در دانشگاههای استان هنوز با برگزاری کرسی های آزادانیشی تراز نظام اسلامی فاصله داریم؛ چرا که کرسی هایی که در حال حاضر برگزار می شوند، دارای آسیب ها و کاستی هایی هستند که از جمله این آسیب ها می توان به کارشناسی نبودن دیدگاهها که خود می توانند موجب ایجاد شبهات جدید شوند و همچنین حکم فرما بودن فضای احساسی اشاره کرد.
متاسفانه برخی از دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی استان بدون توجه به مولفه های لازم برای برگزاری کرسی ها و رعایت استانداردهای برگزاری یک کرسی تنها به ارائه گزارش عملکرد در این زمینه بسنده می کنند.
کرسی آزاداندیشی باید از نظر موضوع کارشناسی شده، اولویت دار و دارای دیدگاه موافق و مخالف باشد. باید کارشناس داور و مجری داشته باشد و باید شرکت کنندگان که همان مخاطبان کرسی هستند در طول کرسی امکان اظهار نظر و بیان دیدگاه داشته باشند، اما در کرسی هایی که در برخی از دانشگاههای استان برگزار می شوند، وقتی چارچوب کرسی را مورد ارزیابی قرار می دهیم، می بینیم که شرایط کرسی را ندارد.
در برخی از موسسات و دانشگاهها کرسی هایی برگزار می شود ولی وقتی که شرایط و شیوه برگزاری و چارچوب کرسی مورد ارزیابی قرار می گیرد، مشخص می شود که حائز شرایط لازم نیستد.
خبرگزاری دانشجو: برنامه ای برای رفع این خلاء ها در کرسی های آزاد اندیشی دارید؟
سید اسماعیل حسینی: نهادهای مختلف که در این جهت دارای دغدغه هستند همواره جلساتی را در راستای آموزش برگزاری کرسی ها برگزار کرده اند از جمله این نهادها بسیج دانشجویی است که همیشه در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و برای توانمندسازی دانشجویان جهت برگزاری کرسی های استاندارد قدم هایی برداشته است و هم اکنون نیز در حال تدارک برگزاری یک کارگاه دو روزه با حضور برخی از مسئولین کشوری بسیج دانشجویی برای آموزش شیوه های صحیح برگزاری کرسی ها با حضور فعالان این حوزه در دانشگاههای استان هستند.
خبرگزاری دانشجو: عملکرد دانشگاهها در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب از قبیل اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، جنبش نرم افزاری، اسلامی کردن دانشگاهها و دیگر مطالبات را چگونه ارزیابی می کنید؟
سید اسماعیل حسینی: متاسفانه امروز شاهدیم که با برخی از فرامین رهبر معظم انقلاب برخورد شعاری صورت می گیرد و به همین دلیل اجرای سیاست های کلی که توسط معظم له ابلاغ می شوند، به کندی پیگیری می شوند.
مساله ای که نباید از ان غافل شویم این است که سیاست های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب همگی متاثر از نظرات کارشناسی هستند، اما متاسفانه ما در اجرایی کردن آنها ضعیف عمل می کنیم و در واقع فقط به برگزاری چند جلسه و همایش بسنده می کنیم.
انتظاری که داریم این است که این سیاست ها که محصول ساعت ها فکر صاحب نظران، نظریه پردازان و سیاست گذاران بوده است، جدی گرفته شود و هر کسی به نوبه خود در جهت تحقق این سیاست های اساسی گام جدی و عملی بردارد. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی باید ببیند که در جهت شناسایی ظرفیت های استان برای تحقق سیاست های نظام سلامت، سیاست های جمعیتی و سیاست های مربوط به بنیان خانواده و همچنین جهت شناسایی آسیب های استان در این جهت چه کارهای عملی انجام داده است و یا اینکه دانشگاه لرستان باید ببیند که در جهت شناسایی ظرفیت کشاورزی و کمک به صنعتی شدن کشاورزی استان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی چه کار عملی صورت داده است.
در واقع با برنامه های روتین سال که طبق سیاست های کهنه و قدیمی تدوین می شوند، نمی توانیم ادعا کنیم که در جهت سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب قدم برداشته ایم؛ از این رو شرایط اقتضاء می کند که برای تحقق این مطالبات با تلاش مضاعف و روحیه جهادی وارد عمل شویم.
خدایا ما را از شر فتنه و فتنه گر رهایی بده به حق امام حسین علیه سلام
تشکر از حجت الاسلام حسینی، ان شالله تمامی مسئولین دانشگاه اجازه نفوذ عیادی فتنه را به محیط فرهنگی دانشگاه ندهند
(سجاد دانشجوی حقوق...خرم اباد)