به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، مسئله تعلل دولت در ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی که یکی از مهمترین اسناد راهبردی کشور به شمار می آید و بناست حداقل آینده پنج ساله تمام ابعاد پیشرفت و توسعه کشور را رقم بزند، این روزها بحث برانگیز شده است، بر همین اساس دو تن از دانشجویان تحلیل گر استان خراسان شمالی را دعوت کردیم تا به نقد و بررسی ابعاد این برنامه و همچنین تحلیل علل تاخیر دولت در ارائه آن خصوصا ارتباط آن با انتخابات بپردازیم.
علی سعیدی از دانشجویان فعال فرهنگی و سیاسی خراسان شمالی در ابتدای این میزگرد تحلیلی، در پاسخ به این سئوال که سمت و سوی برنامه ششم توسعه را چطور ارزیابی می کنید، گفت: قبل از اینکه بخواهم پاسخی به سئوالات (یا سوال اول) بدهم، لازم و ضروری می دانم کمی در رابطه با نگاه دولت به مقوله توسعه و پیشرفت و به تبع آن برنامه ششم توسعه صحبت کنم. هر دولتی که بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی بر سر کار آمد، نسبت به مقوله توسعه و پیشرفت نگاه خاص به خود و تفسیر و تعریفی متفاوت با سایر دولت ها به جامعه ارائه داد. دولت کنونی نیز تعریفی که از توسعه ارائه داده است، توسعه تعامل گرا است که از کانال سیاست خارجه در صدد پیگیری آن است.
وی افزود: راهبردی هم که برای پیشرفت جامعه و کشور اتخاذ کرده، جذب سرمایه گذار خارجی و انتقال تکنولوژی به کشور است، به نوعی توسعه را به یک بازی برد – برد در تعامل با جامعه بین المللی تعریف کرده و در صدد است تا با پیوستن به نهاد ها و سازمان های بین المللی که در حوزه توسعه موثر هستند، پیشرفتی و توسعهای را رقم بزند. طبق این تعریف، بطبع برنامه ششم توسعه نیز، در نگاه دولت باید در این بستر باشد و مقدمات اجرایی شدن این نگاه را فراهم سازد.
وکیل الدوله ها و تصویب برنامه ششم مدنظر دولت
جواد پاک دیگر تحلیلگر این میز گرد دانشجویی که عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و دانشجوی فعال خراسان شمالی است، در خصوص علل تاخیر دولت در ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس گفت: دولت با توجه به این سابقه تاریخی که مجلس های بعد از تشکیل دولت جدید هم سو با دولت ها هستند و طبق تلاش هایی که در ایام انتخابات کرد تصور می کرد، وکیل الدوله های متعددی به مجلس بروند، لذا تعلل قابل توجهی نسبت به دوره های پیش برای ارائه سند ششم توسعه داشت تا تصمیم گیری پیرامون تصویب این برنامه برای مجلس آینده بماند.
وی افزود: برنامه ششم مشکلات اساسی و جدی در حوزه های مختلف دارد؛ مثلا در حوزه امنیتی و فرهنگی به نهادهایی مانند بسیج مستضعفین پرداخته نشده است، یا در حوزه فرهنگی دولت موضوع سیاست های آزاد سازی فرهنگی را پیگیری کرده که سازگاری درستی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ندارد و نکته بسیار مهم و اولویت دار آن در بعد اقتصادی عدم توجه به مقوله مهم اقتصاد مقاومتی است، دولت به جای پرداختن به اقتصاد درون زا به دنبال آوردن شرکت های چند ملیتی و گرفتن وام های اقتصادی از کشورهای بزرگ دنیا است تا بتواند وضعیت معیشت را بهتر کند که متاسفانه این سیاست ها علاوه بر تهدیدات فرهنگی، نتیجه ای جز افزایش تورم ندارد، مسئله ای که در خلال سالهای ۶۸ نیز پیگیری شد و نتیجه آن تورم ۴۹ درصدی و صدمه دیدن قشر مستضعف و محروم جامعه زیر چرخ های توسعه بود.
محور های سه گانه ای که رهبری هشت ماه پیش در خصوص برنامه ششم به دولت ابلاغ کردند
سعیدی اما در ادامه نظر متفاوتی را در خصوص ارتباط ارائه نشدن برنامه ششم به مجلس با انتخابات 94 دارد و می گوید: برای حل بحران تعاریفی که دولت ها از توسعه و پیشرفت ارایه می کردند و هر کدام به نوعی یک حوزه در توسعه را محور می دانستند، رهبر انقلاب حدود ۱۰ سال پیش گفتمان «الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی» را مطرح کردند تا دولت تئوری ها و تفاسیر خود را بر مبانی این گفتمان سوار کنند. لذا هر برنامه توسعه ای که در هر دولتی قرار است تدوین و تهیه شود باید منطبق بر مبانی «الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی» باشد.
وی تصریح کرد: اخیرا در ۹ تیرماه سال جاری رهبر معظم انقلاب در باب برنامه ششم توسعه، ابلاغیه ای صادر نموده و سه محور و سه گانه «اقتصاد مقاومتی» ،«پیشتازی در عرصه علم و فناوری»، «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» ارکان اصلی برنامه ششم توسعه بر شمرده اند؛ بنابراین بنده بیش از اینکه تاخیر در ارائه برنامه ششم توسعه توسط دولت به مجلس را امری سیاسی بدانم، تاخیر را نتیجه عدم تطابق برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی نظام و به ویژه «الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی» می دانم. البته بنده از اهمیت مجلس شورای اسلامی غافل نیستم؛ چرا که با توجه به بیانات رهبری وظیفه ریل گذاری و ترسیم مسیر را بر عهده دارد.
علت تاخیر در ارائه برنامه ششم سیاسی نیست، مسئله بازنگری در کار است
این دانشجوی تحلیلگر در ادامه پاسخش به این سئوال که آیا تاخیر دولت به این دلیل بود که تصور می کرد مجلس بعدی که با او همسوتر خواهد بود برنامه پیشنهادی اش را راحت تر تصویب می کند، گفت: همان طور که گفتم، بنده علت تاخیر را امر سیاسی نمی دانم؛ بلکه در سیاست گذاری می دانم، اینکه دولت منتظر مجلسی باشد همسو با خودش و سپس به ارائه برنامه ششم توسعه بپردازد، به نظر بنده زیاد معقول به نظر نمی رسد؛ چرا که با توجه به نتیجه انتخابات این امر محقق نشده و حدود ۳۰ درصد مجلس از نظر جبهه بندی سیاسی با دولت در یک گروه قرار می گیرند و به نظر بنده دولت به نتیجه انتخابات واقف بوده است. به نظر دولت دنبال فرصتی زمانی بوده تا در سیاست گذاری برنامه ششم توسعه، بازنگری انجام بدهد.
آقای رئیس جمهور! سیاست های لیبرالی در حوزه اقتصاد به فرهنگ هم رسوخ می کند
در ادامه میزگرد جواد پاک در خصوص ارتباط برنامه ششم توسعه و مقوله نفوذ با اشاره به اینکه نفوذ برای تحققش نیاز به بستر هایی آماده دارد، گفت: مسئولین دولتی ما باید توجه داشته باشند زمانی که ما برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاسیت های لیبرالی خصوصا در حوزه اقتصادی مصوب شود، تجربه تاریخی دنیا نشان داده آنگاه نمی توانیم از تبعات فرهنگی آن جلوگیری کنیم، لذا این موضوع زمینه ساز نفوذ خواهد شد که قطعا دولت محترم نمی خواهد چنین اتفاقی بیفتد، چاره این موضوع نیز رعایت بند به بند سیاستهای اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه است.
وی تصریح کرد: باید خطاب به تیم های فکری و برنامه ریز دولت بگوییم لطفا خود را به زحمت بیندازند و اقدام به تولید سند ششم توسعه مبتنی بر نیازها و چارچوب های بومی که همان طور که علی آقا نیز اشاره کردند رهبر معظم انقلاب اصول آنرا چند ماه پیش در سه محور «اقتصاد مقاومتی» ، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری»، «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» عنوان کردند، بکنند نه اینکه خدای ناکرده شاهد باشیم سند به این مهمی را به طور خیلی خوشبینانه و ناشیانه از نمونه های غربی کپی برداری کنند.
برنامه ششم و عدم تطابق با اسناد بالادست و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
علی سعیدی از بعد مبنایی به نقد ابهامات و ایراداتی که به برنامه ششم پیشنهاد شده از سوی دولت وارد است می پردازد و آن را چنین تشریح می کند: ابهاماتی که از زبان اهل فن و علم "توسعه" پیگیری کرده ام در سه حوزه به صورت کلان خلاصه میشود، اول عدم تطابق برنامه ششم با اسناد بالادست، عدم توجه به بحث الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در تدوین برنامه ششم و نیز اشکالات درون محتوایی، به عنوان مثال در ماده ۷۰ سیاست های کلی( ابلاغیه رهبری در ۹ تیرماه سال ۹۴)، موضوع پیوست های فرهنگی مطرح شده که در لایحه دولت معلوم نیست چه سرنوشتی دارد، همچنین در ماده ۵۹ سیاست های کلی، حفظ دستاوردهای سیاسی نظام در منطقه آسیا و جنوب غرب مطرح شده که در لایحه پیشنهادی وجود ندارد.
وی ارتباط برنامه ششم و مقوله نفوذ خصوصا در ابعاد فرهنگی و اقتصادی را چنین ارزیابی کرد: اگر لایحه برنامه ششم توسعه بر سه گانه سیاست های کلی برنامه ششم توسعهِ مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب سوار نباشد، به حتم و یقین موجبات نفوذ را فراهم خواهد کرد، اگر پیشرفت و رشد اقتصادی طرح شده در لایحه بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سوار نباشد، نفوذ اقتصادی را رقم خواهد زد، اگر در لایحه، برای تعالی و مقاوم سازی فرهنگی برنامه ریزی صورت نگرفته باشد نفوذ فرهنگی را رقم خواهد زد و خیلی از اگرهای دیگر که نبود هر کدام باعث به وجود آمدن بستری برای نفوذ خواهد شد.
وظیفه مجلس آینده پیرامون سند ششم بسیار سنگین است/ مسامحه ممنوع!
جواد پاک نیز ضمن تایید نظر علی سعیدی در بخش پایانی صحبت هایش با بیان اینکه اگر برنامه ششم با غفلت و کم توجهی مبتنی بر دیدگاههای لیبرالی مصوب بشود ما نفوذ در همه زمینه ها حتی در زمینه دانشگاهی را شاهد خواهیم بود، تاکید کرد: با توجه به پیام بسیار مهم رهبر معظم انقلاب پس از انتخابات اخیر که فرمودند «پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، بمعنی حل شدن در هاضمهی استکبار جهانی نیست،مجلس آینده دربارهی این سرفصلهای مهم، وظائف سنگینی برعهده خواهد داشت» به نظر می رسد این بخش ناظر به تصویب برنامه ششم توسعه بعنوان ریل گذار آینده بلند مدت کشور توسط مجلس پیش رو است.
وی تصریح کرد: لذا اولا ما نسبت به تعلل زیادی که دولت در ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس انجام داد، بسیار انتقاد داریم و نیز از سوی دیگر خطاب به مجلس آینده می گوییم، اگر می خواهد مجلسی اسلامی و انقلابی باشد باید به دقت روی برنامه ششم توسعه عمیق شود و هیچ مسامحه و سهل انگاری در کارش نباشد تا این برنامه بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تدوین شود.