اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، رجبی امروز در همایش «ارتباط صنعت و دانشگاه» که در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تعامل بین صنعت و دانشگاه باید تبدیل به یک فرآیند پایدار شود، گفت: زمانی میتوان گفت که تعامل پایدار است که در انجام این فرآیندها، دانشگاه، صنعت را در کنار خود ببیند و صنعت نیز دانشگاه را در کنار خود ببیند و هر دو به یکدیگر نیاز اساسی را حس کنند.
وی با اشاره به این موضوع که امروز شرایط به گونهای است که تعامل بین دانشگاه و صنعت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، بیان داشت: بحران اشتغال و بیکاری یک بحران جدی است که از دشمن خارجی نیز خطرناک تر است و این در حالی است که بحران بیکاری داریم و در عین حال واردات بالا نیز داریم!!.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: متاسفانه هزینه تمام شده کالا نیز بالا است و با توجه به اینکه کالای آن سوی دنیا ارزانتر به دست ما میرسد به این علت است که صنعت در هزینههای خود کار نکرده است
دانشگاه و صنعت به بازیابی خود بپردازند
رجبی با تاکید بر این موضوع که مسئله بیکاری در حال تبدیل شدن به یک مشکل است، تصریح کرد: امروز هم دانشگاه و هم صنعت خود را باید بازیابی کنند و دانشگاه به این بیندیشد که به چه علت دانشجوی تحصیلات تکمیلی می گیرد.
وی افزود: در کشور آلمان فردی که مدرک دکترا میگیرد باید پنج تا 10 سال در صنعت فعالیت کند و در نهایت زمانی که اعتماد کسب کرد، وی را استخدام میکنند و بودجه در اختیار او قرار می دهد و این فرآیند جذب استاد 99 درصد موفق است و نصف بودجه دانشگاه آنان مستقیم از صنعت میآید.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به این نکته که تحقیقات در دانشگاههای آلمان مبتنی بر مسائل صنعت و دورههای دکترای آنان نیز صنعت محور است، خاطرنشان کرد: تربیت بدنه کارشناسی کشور، توسعه همکاریهای صنعتی، خلق فناوریهای نو، انجام پژوهشهای نظری و توسعه مدلهای کلان مورد نیاز کشور را از جمله رسالتهای دانشگاه است.
رجبی در ادامه افزود: ما دو رویکرد بالا به پایین و یک رویکرد پایین به بالا داریم که در مدل اول دولت مسئول است و مدل دوم مدلهای بومی و منطقهای است.
متاسفانه به استقلال دانشگاه توجه نمیشود
وی با یادآوری این مطلب که مدلهای منطقهای چابکی بیشتری دارند و مبتنی بر استقلال دانشگاهها است، گفت: متاسفانه در کشور ما استقلال دانشگاهها جدی گرفته نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه در خصوص فعالیتهای دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه رویکرد منطقهای و بومی خاطرنشان کرد: این دانشگاه دارای 800 استاد و 25 هزار دانشجو است و دارای رویکرد توجه به نسل سوم دانشگاهها را دارد.
رجبی با بیان این مطلب که این دانشگاه دارای 1500 دانشجوی غیر ایرانی از 18 کشور جهان دارد، گفت: یکی از تاکیدات این دانشگاه توجه به مشکلات استان است.
بیش از 5 هزار دانشجو مهندسی در دانشگاه فردوسی مشغول به تحصیلند
وی ادامه داد: دانشکده مهندسی با داشتن 180 استاد تمام وقت و دارا بودن بیش از پنج هزار دانشجوی که حدود 2500 نفر از این تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند به همین دلیل سه گام تغییر نگرش، تغییر ارزش ها به سمت فناوری و تغییر مدلها را جهت ایجاد ارتباط پایدار دانشگاه و صنعت را دنبال میکنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزاری سخنرانی صنعتگران در دانشگاه، بروزرسانی سرفصل دروس، بازید اساتید از صنعت و توجه به مسئله کارآموزی را از جمله برنامههایی عنوان کرد که این دانشگاه جهت ایجاد این ارتباط دانشکده مهندسی دانشگاه در دست انجام دارد، ابراز داشت: برنامه مدونی دیگری که در دست انجام است اینکه دانشجو در هشت ترم از هشت صنعت به صورت هدفمند بازدید کند.
رجبی اضافه کرد: شیوه نامه آیین نامه ارتقاء را تغییر دادهایم که تاکنون هیچ یک از دانشگاههای تهران این کار را نکردهاند. طبق این آیین نامه اساتید میتوانند شرکت دانش بنیان احداث کند و استاندارد تدوین کند و همین کار را برای نمره گرفتن به تزهای دکترا انجام میدهیم.
وی ادامه داد: اساتید میتوانند هفتهای یک بار به صنعت بروند و مشکلات صنعت را بررسی کنند و شرکتهای همکار دانشگاه را شناسایی کنند علاوه بر این چندین دفتر نمایندگان صنعت در دانشگاه ایجاد کردیم.
صنعت به دانشگاه مسئله خوب ارائه دهد
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از صنعت درخواست کرد: صنعتگران میتوانند مسئله خوب را در اختیار دانشگاه بگذارد؛ چراکه ما مسئله خوب حل میکنیم؛ اما مسئله خوب کم حل میکنیم به همین دلیل باید کمیتهای به طور مثال تحت عنوان کمیته مسئله یابی ایجاد کنیم که صنعتگران حضور جدی در آن داشته باشند.
فرهنگ سازی ارتباط صنعت و دانشگاه را از دوران دبستان آغاز کنیم
در ادامه زهرا زمانیان، یک پژوهشگر با تاکید بر این مطلب که حضور دانشگاه برای رسیدن به پیشرفت و توسعه بسیار مهم است، گفت: بر اساس یافتهها دانشگاهها نقش بسیار مهمی در بهبود محیط کسب و کار دارند.
وی با تاکید بر این موضوع که ارتباطی که بین دانشگاه و صنعت وجود دارد یک تعامل سازنده نیست، بیان کرد: از دهه 60 ارتباط صنعت و دانشگاه در حد کار آموزی آغاز شد و از سال 93 به بعد دانشگاهها و بخش صنعت وارد این مسئله شدند که با هم تعامل برقرار کنند.
این پژوهشگر به تجربه کره جنوبی اشاره و تصریح کرد: در این کشور صنعتگران به صورت مستقیم محیطی را فراهم کرده و دانشجویان را در جهت رفع مشکلات خود ر آن محیط به کار میگیرند
زمانی ابراز کرد: بهتر است که ما ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه را از دوران دبستان فرهنگ سازی کنیم و کودکان ما از همان ابتدای کودکی با صنعت آشنا شوند همچنین دولت نیز میبایست حمایتهای لازم را در اختیار دانشگاهها قرار دهد و دانشگاه نیز چنانچه در بخش تامین مالی استقلال یابند بهتر خواهند توانست مشکلات مالی را بهبود بخشند.