آخرین اخبار:
کد خبر:۷۳۲۲۶۷
غلامی در مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی:

مراکز علمی ما در لبه‌های علم جدید دنیا حرکت می‌کنند/ تولید علم وظیفه اساسی دانشگاه‌ها

وزیر علوم تولید علم را وظیفه اساسی مراکز دانشگاهی دانست و گفت: خوشبختانه مراکز علمی ما در لبه‌های علم جدید دنیا حرکت می‌کنند.
مراکز علمی ما در لبه‌های علم جدید دنیا حرکت می‌کنند/ تولید علم وظیفه اساسی دانشگاه‌ها
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصورغلامی، وزیر علوم در مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور که هم اکنون در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه در ایران برای حوزه‌های علم و فناوری حرف‌های بسیاری را برای گفتن داریم که تمامی آن‌ها به همت جوانان و اساتیدی است که افتخار خدمتگزاری به آن‌ها را داریم.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه در فضا‌های محدودیتی و حتی گاهی عدم دسترسی به امکانات برتر دانشگاه‌های بزرگ قرار داریم، اما جایگاه علمی ایران بین دانشگاه‌های کشور‌های صاحب نام ثبت شده است و گزارشات بین المللی نسبت به آن اعتراف می‌کنند که ایران رتبه ۱۶ تولید علم را در بین کشور‌های دنیا دارد.

وزیر علوم با بیان اینکه جایگاه علمی ایران به خوبی نشان می‌دهد که مراکز علمی ما در لبه‌های علم جدید دنیا حرکت می‌کنند، گفت: در دانشگاه‌های کشور اساتیدی برجسته‌ای داریم که جزو افراد تاثیرگذار در علم جهان هر ساله شناخته می‌شوند و تعداد آن‌ها قابل توجه است.

به گفته وی افرادی که امروز برای بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور تقدیر می‌شوند بخشی از جامعه جوان علمی کشور هستند که قرار است رویا‌ها و آرزو‌های اساتید و دانشمندان بزرگ را برای کشور ادامه دهند.

وزیرعلوم اظهارداشت: برخی جامعه علمی ما را نقد می‌کنند که چرا علیرغم این قدر تولیدات علمی، اما از آن‌ها در سطح جامعه استفاده‌ای نمی‌شود. در مراکز دانشگاهی یکی از وظایف اساسی، شان تولید علم است و مراکز باید در لبه‌های علم جدید حرکت کنند.

وی با اشاره به نگاهی به سیر تحولات دانشگاهی کشور عنوان کرد: در سال‌های ابتدایی شکل گیری دانشگاه‌ها هدف و برنامه آن‌ها تنها تربیت کارشناسان برجسته و مطلع به مسائل روز بود چرا که جای خالی چنین متخصصان و کارشناسانی در کشور احساس می‌شد. این روند تا اواسط دهه ۶۰ ادامه پیدا کرد و پس از آن با ورود بحث تحصیلات تکمیلی، توسعه دانش و شکل گیری تحقیقات به میان آمد.

غلامی اظهار داشت: از اواسط دهه ۶۰ بود که اساتید با استفاده از ذهن خلاق و اراده خود و همچنین بکارگیری تجهیزات لازم فعالیت‌های خوبی را در حوزه پژوهش آغاز کردند و همچنان این فعالیت‌ها با سرعت و شیب خوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: از اواخر دهه ۷۰ بحث فناوری و بردن یافته‌های علمی به سطح جامعه مطرح شد و دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این سیر تحولات هم اکنون به دانشگاه‌های کارآفرین رسیده اند که در واقع علم و دانش توامان با یکدیگر برای تبدیل علم به ثروت به کار می‌گیرند.

وزیر علوم بیان کرد: در کنار شکل گیری دانشگاه‌های کارآفرین شاهد حضور ۴۳ پارک علم و فناوری هستیم که حمایت کننده ایده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های جدید هستند.

به گفته وی در اطراف مجموعه‌های زیر نظر وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت، نزدیک به ۶ هزار شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند که بیش از ۱۲۰۰ مورد آن‌ها در اطراف دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های ایجاد شده در عرصه جهانی فرصتی است تا به ظرفیت‌های داخلی خود بیشتر توجه کنیم، گفت: افراد زمان شناس با بکارگیری علم و دانش در این فرصت تلاش می‌کنند تا آثار ماندگاری را برای جامعه خود رقم زنند که این مساله بتواند بخشی از نیاز‌ها و مشکلات کشور را رفع و تامین کند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار