رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تربیت پزشک عمومی حاذق را یکی از وظایف اصلی دانشکده پزشکی دانست و گفت: باید برای ارتقای جایگاه کارورزان و کارآموزان در فرآیند درمان برنامهریزی کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست شورای عالی بازنگری برنامه پزشکی عمومی، وضعیت بازنگری پزشکی ۹۰ در مقطع علوم پایه، مطب، کارآموزی و کارورزی برگزار شد.
در این نشست علیرضا سیما، مدیر دفتر توسعه آموزش پزشکی، در گزارشی اقدامات انجامشده در زمینه بازنگری برنامه پزشکی عمومی را تشریح کرد و گفت: مهمترین اقداماتی که در چند ماه گذشته انجامشده، بهبود کیفیت آموزش کارآموزان و کارورزان در بیمارستانهاست که با حمایت معاونان آموزشی بیمارستانها صورت گرفته است.
سیما با تأکید برافزایش نقش کارورزان در فرایند درمانی افزود: با حمایت ریاست، معاونان آموزشی و درمان دانشگاه، لیست حداقل دستورات پزشکی رایج کارورزان استخراجشده تا بتوانند نقش بیشتری در تصمیمگیری درمان بیماران داشته باشند.
وی با اشاره به فرآیند مجازیسازی که با مشارکت اعضای هیئت علمی صورت گرفته، افزود: درحال برنامهریزی برای استفاده از ظرفیت بیمارستانها هستیم تا اعضای هیئت علمی برای مجازی سازی فرآیندهای خود بتوانند راحتتر اقدام کنند.
مدیر دفتر توسعه آموزش پزشکی، از بهکارگیری سامانه سیپاد برای ارزیابی رفتار حرفهای خبر داد و اظهار کرد: در آینده نزدیک امکان استفاده از این سامانه برای ارزیابی اعضای هیئت علمی و فراگیران فراهم میشود.
سپس شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، آموزش پزشکی عمومی را از مهمترین اولویتهای دانشکده پزشکی دانست و تاکید کرد: دانشکده پزشکی وقت بسیاری را صرف ارتقاء آموزش پزشکی عمومی میکند و از سال گذشته تاکنون اقدامات بسیاری در این خصوص انجامشده است.
وی با اشاره به تحولات مثبتی که در بیمارستانهای ضیائیان و بهرامی صورت گرفته افزود: پیشرفتهای خوبی در این دو بیمارستان صورت گرفته امیدواریم در بیمارستان بهارلو نیز شاهد توسعه آموزشی باشیم.
نفیسی با اشاره به اقدامات مهم دوره کارورزی گفت: برای ارتقاء این دوره کانال مجازی را تشکیل دادیم که کارورزان بتوانند مسائل و پیشنهادهای خود را مطرح کنند و این نظرات به اصلاح فرایندها کمک بسیاری کرده است.
عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمعبندی مباحث مطرحشده با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته، بیان کرد: شعار این دوره مدیریت دانشگاه، ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی عمومی است و خوشحالم تلاشهایی که از سالهای قبل شروع شده در این دوره قوت یافته است. دانشگاه نیز در این زمینه شما را حمایت میکند.
وی تربیت پزشک عمومی حاذق را یکی از وظایف اصلی دانشکده پزشکی دانست و ادامه داد: باید برای ارتقاء جایگاه کارورزان و کارآموزان در فرآیند درمان برنامهریزی کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ارتقاء کیفیت دوره پزشکی عمومی یک فرایند تدریجی است؛ بیان کرد: فرایندها را تدریجی و قدمبهقدم اصلاح کنید بهیکباره نمیتوان تغییر اثربخشی ایجاد کرد.
کریمی با اشاره به تأثیر عملکرد اعضای هیئت علمی در آموزش فراگیران گفت: آموزش کارورزان و کارآموزان تحت تأثیر رفتار فردی اساتید قرار دارد.
وی بابیان اینکه اعضای هیئت علمی تحتفشار کاری بسیاری قرار دارند؛ افزود: اعضای هیئت علمی با مسائل متعددی مواجهاند که ممکن است باعث دلسردی آنان شود، ولی نباید ناامید شوند و بایستی با امید به آینده، تلاش کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت جایگاه معاونت آموزشی در بیمارستانها گفت: بارها تأکید کردهام نقش معاون آموزشی در بیمارستان باید پررنگتر شود و این امر محقق نمیشود مگر اینکه مسئولان دانشگاه و بیمارستان به اهمیت این جایگاه توجه کنند در این صورت است که معاونان آموزشی بیمارستانها نیز جایگاه واقعی خود را پیدا میکنند. البته آنان نیز باید مسئولیتپذیر و پاسخگو باشند.
کریمی با تاکید بر پیگیری مصوبات شورای عالی بازنگری پزشکی عمومی خاطرنشان کرد: در جلسات بعدی گزارش اقدامات انجامشده را ارائه دهید تا با کمک اعضای شورا مسائل را حل کنید. امیدوارم باانرژی و انگیزه بیشتر برنامههای این حوزه را پیگیری کنید.