گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»- یادداشت دانشجویی*؛یکی از وجوه مذاکرات برای ملت ایران توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی است؛ چنین اقتصادی دارای چشم انداز است و به عوامل بیرونی وابسته نیست. هرچه هست در درون اتفاق میافتد.
۱. وظیفه دانشجو در قبال این پرونده، شناسایی همه وجوه آن با توجه به طرف های مسئله(طرف های مذاکره کننده) است. اصولاً چنین کاری را بینش و تحلیل سیاسی می گویند. دانشجو با کنار هم گذاشتن یک سلسله شاخص ها و پارامترهایی برای رسیدن به یک تحلیل درست، می تواند به ایجاد یک منظومه فکری کمک کند، که این یکی از الزامات چنین کاری است و بدون داشتن آن، فهم مسائل پیرامونی میسر نخواهد شد.
آگاه سازی و واکاوی واقعی چیزی است که جنبش دانشجویی می تواند آن را در قالب های گوناگونی همچون مناظرات دانشجویی، نشریات، میزگردها، تریبون های آزاد، اکران فیلم و مستند، جلسات شعر، مسابقات کاریکاتور و ... بوجود بیاورد.
۲. مذاکرات هسته ای مقوله ای چند بعدی ست که یک توافق جامع و مفید، یکی از وجوه آن می باشد. یکی از وجوه دیگر آن، پیشرفت درون زا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی است.
پیشرفت دورن زا یعنی تکیه بر استعدادها و ظرفیت های درونی؛ با چشم اندازی روشن و اقتصادی کارآمد. چنین پیشرفتی با ایجاد حس اعتماد متقابل میان دانشگاه و صنعت و قدم نهادن در عرصه تولیدات داخلی به وجود خواهد آمد.
در این چند سال با شدت گرفتن تحریم ها، دانشگاه های مختلفی در عرصه های فنی و مهندسی و علوم پایه، با همین دیدگاه اقتصاد مقاومتی دست به خلاقیت زدند و توانستند خیلی از طرح های هزینه بر را با صرفه های اقتصادی به پایان برسانند.
نمونه اش همین دانشگاه یاسوج که یکی از قطعات مورد استفاده برای دستگاه «نانو کریستالو گراف» در دانشکده علوم پایه، هزینه ای حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان نیاز داشت، اما با کمی خلاقیت و اعتماد به توان درونی، آن قطعه را با وسایل ساده آزمایشگاه همان دانشکده ساختند. مطمئناً تا احساس کمبود به وجود نیاید، خلاقیت هم به معنای حقیقی کلمه، احتمال به وجود آمدنش بسیار پایین خواهد بود.
از آن جایی که کلیت این مذاکرات، بیشتر به واسطه برداشتن تحریم ها بود، پس این شرایط(شرایط دیروز و حتی شرایط امروز پسا تحریم) می تواند بهترین زمانی باشد برای ایجاد خلاقیت در عرصه های گوناگون.
۳. یکی از وجوه مذاکرات برای ملت ایران، توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی است. چنین اقتصادی دارای چشم انداز است و به عوامل بیرونی وابسته نیست.هرچه هست در درون اتفاق می افتد.
اقتصاد مقاومتی به تبع پیشرفت درونی به وجود خواهد آمد که این هم اقتصادی است که بتوان به آن تکیه کرد. دانشگاه ها در این حیطه، می توانند منبع درآمدزایی گردند.
در اختیار قرار دادن خوابگاه ها در موقع تعطیلات، عاریتی کردن سالن های کنفرانس و آمفی تئاتر دانشگاه ها به ارگان های مختلف، کاشت درختان قابل بهره برداری در محیط دانشگاه به جای درختان ماکت، برگزاری همایش های علمی در سطح کلان کشوری و حتی بین المللی، توجه بیشتر به جلوگیری از هدررفت انرژی در سطوح گوناگون اعم از بخاری ها و کولرها و جایگزین کردن دستگاه های به صرفه تر و با انرژی نو، بها دادن به طرح های دانشجویی برای ایجاد همیاری و همراهی همگانی در عرصه اقتصاد مقاومتی و ... نمونه هایی هستند از توجه به درون و وحدت و یکپارچگی در به وجود آوردن اقتصاد مقاومتی.
۴. با یک نگاه خوش بینانه به مذاکرات هسته ای، می توان این طور گفت که جامعه ایرانی با توجه به در اختیار داشتن منابع عظیم زیر زمینی همچون نفت و گاز و همچنین دارای ثروت های هنگفت منطقه ای همچون دریاها و رودخانه های قابل استفاده، کویرهای کم نظیر، زمین های کشاورزی حاصل خیز، معادن آلی و معدنی درون کوه ها و ... با سرمایه گذاری دولتی و حتی خصوصی بر روی اساتید دانشگاه ها و علی الخصوص پایان نامه های دانشجویان، می توان گام های بسیار ارزشمندی را در زمینه ابعاد مختلف این مذاکرات برداشت و قلمروهای علم و دانش را با بها دادن به توان و اعتماد درونی طی کرد.
باشد که با تغییر زاویه نگاه، در جهت ایجاد آینده ای روشن همه آحاد ملت با اتحاد و همدلی، قدم های استواری را بردارند.
* سید سعید هاشمی-دانشجوی دانشگاه یاسوج و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.