اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم افتتاحیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت، گفت: توسعه اقتصادی در گرو توسعه علمی است.
وی اظهار داشت: ما برای نیل به توسعه آموزش عالی باید ماموریت گرایی را در دانشگاه ها نهادینه کنیم و یکی از دلایل انتخاب دانشگاه علوم دریایی برای چهل نهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه های کشور ماموریت گرایی این دانشگاه بوده است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه توسعه هدفمند آموزش عالی به معنای ورود دانشگاهها به جامعه برای حل مشکلات و معضلات است، گفت: باید اذعان داشت که بخش خصوصی سهم عمده ای در آموزش عالی دارد و این بخش باید مورد حمایت قرار گیرد تا به توسعه هدفمند همه جانبه در تمام بخش های آموزش عالی برسیم.
شریعتی با تاکید بر لزوم کیفی سازی در تمام بخش های آموزش عالی گفت: امروز در جامعه ای به سر می بریم که در ۹۷ واحد دانشگاهی حدود ۵ میلیون دانشجو تحصیل می کنند، که ۷۸درصد آنان در رشته های علوم انسانی و مهندسی هستند.
وی یادآورشد: حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی دکتری و ۷۰۰ هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند و اکنون باید دید که این تعداد دانشجو و همچنین تعدد بیش از حد مراکز آموزش عالی در کشور باید فرصت تلقی شود و یا یک تهدید است؟
معاون آموزشی وزیرعلوم افزود: در دو سال گذشته نزدیک به ۷۰ کمیته ارزیابی و گسترش در دانشگاههای کشور شکل گرفته و حدود ۷۵۰ نفر از اعضای هیات علمی در این کمیته ها سهیم بوده اند تا نظرات دوستان دانشگاهی در تصمیمگیریها لحاظ شود.
وی در خصوص سطح بندی دانشگاهها اظهار داشت: سطح بندی دانشگاههای غیردولتی در شهریورماه ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی انجام گرفت و نتایج آن اعلام شد و با دریافت بازخوردها در اسفند همان سال، نسخه نهایی آن تهیه شده و هفته آینده اعلام می شود.
معاون آموزشی وزیرعلوم با بیان اینکه سطح بندی دانشگاهها کار مناسبی است و موجب تقویت نقاط ضعف، روند رو به توسعه و ایجاد نوعی رقابت سازنده در میان دانشگاهها میشود، گفت: درباره دانشگاههای دولتی نیز این سطح بندی برای اولین بار و با در نظر گرفتن ۱۳۰ شاخص انجام شد که فاز اول آن بدون تاثیرگذاری در تصمیم گیریها انجام گرفت و اعلام شد و نتایج نهایی آن هم پس از دریافت بازخوردها اعلام میشود.
شریعتی در ادامه با تاکید بر اینکه هر دانشگاهی باید در مسیر تعیین شده فعالیت کند، گفت: یکی از محورهای جدی که در آموزش عالی مورد غفلت واقع شده ماموریت گرایی دانشگاههاست، البته رسیدن به این هدف نمی تواند زودبازده باشد ولی باید برای آن برنامه ریزی مدونی داشته باشیم. و در این راستا دانشگاههای که در راستای ماموریت خود عمل کنند مورد حمایت قرار می گیرند.
معاون آموزشی وزارت علوم، بحث تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاهها را مطرح کرد و گفت: این مسئله تا کنون از طریق هیات های امنا صورت می گرفت، مثلا زمان بندی ترم ها یا بحث آزمون دکتری که این میزان از تفویض اختیار کافی نیست و باید بیشتر مسائل دانشگاهها به جای حل و فصل در ستاد وزارت علوم در خود دانشگاهها رسیدگی شود.
وی در خصوص ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و کنترل آن اظهار داشت: در این خصوص هماهنگی جدی با مرکز نظارت و ارزیابی داریم و نظراتشان برای ما مهم است و بر همین اساس تعدادی از موسسات آموزش عالی ارتقا یافتهاند و تعدادی منحل شده اند.
شریعتی افزود: در این خصوص در سال گذشته مجوزهای با کنترل بیشتری داده شده و آمار رشته های تصویب شده نیز کاهش یافته است به خصوص رشته هایی که بازارکار و یا اقبال چندانی نداشتند و همچنین در دو سال گذشته تقریبا بیش از ۷۰ رشته جدید در حوزه های بین رشته ای ایجاد شده است.
وی در ادامه بازنگری آیین نامه ها و ضوابط استعدادهای درخشان، کارشناسی ارشد و دکتری را از دیگر فعالیتهای معاونت آموزشی برشمرد و گفت: در کمیته های تخصصصی بیش از ۴۸۰ برنامه درسی که بیش از ۳۰ سال بازنگری نشده بودند و همچنین ۱۸۰۰ برنامه جدید بازنگری و تصویب شد.
شریعتی با بیان اینکه ماموریت دانشگاهها به چهار بخش استانی، منطقه ای، ملی و فراملی تقسیم می شود، گفت: در این راستا نیازهای قومی و منطقه ای کشور نیز توجه شده و رشته زبان های کردی و ترکی آذری در دانشگاههای کردستان و تبریز راه اندازی شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص نقش وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی گفت: در این خصوص ۱۵ پروژه کلان اقتصادی تعریف شده که چهار پروژه به آموزش عالی واگذار شده و ۲ حوزه آن به معاونت آموزش محول شده است.
وی ادامه داد: یکی از آنها پروژهها انتخاب ۵ دانشگاه برتر در طراز بین المللی است که آیین نامه آن به تمام دانشگاهها ابلاغ شده و بودجه خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده است، و دانشگاههایی که مستعد این پروژه هستند می توانند از مزایای آن استفاده کنند.
شریعتی همچنین از رونمایی سامانه آموزش عالی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه برای اولین بار طراحی شده و نظام آموزش عالی کشور را در همه زمینه های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی، فرهنگی و... به صورت یکپارچه برای تمام سطوح مدیریتی متناسب با نیازشان قابل ارائه است.