اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
حمید عبداللهیان در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به موضوع سرقت علمی و پیامدهای منفی آن در رشد علمی کشور اظهار کرد: هر جامعهای نهادهایی دارد که پیشران و ستون فقرات جامعه هستند و یکی از آنها آموزش عالی است. با خلل در این بخش در سایر ارکان آن جامعه هم اشکالاتی دیده خواهد شد.
وی افزود: بحث تقلب علمی بحثی است که میتوان گفت امنیتی شده است؛ یک سری از نهادهایی که وظیفهشان تولید آگاهی و علم در جامع است، تولید کذب میکنند و یا به جای تولید علم، این علم را از جایی دیگر سرقت میکنند و به عنوان تولید داخلی قالب میکنند.
این عضو هیأتعلمی دانشگاه تهران بیان کرد: سرقت علمی یعنی جامعه از نظر بنیه اطلاعاتی تخریب شده و سکوهایی که بر مبنای آنها بنیانی ساخته میشود، به صورت کاذب است.
عبداللهیان بیان کرد: در این جامعه، اساساً رفتارها بر اساس دانش و آگاهی که خودش تولید کرده است، پیریزی نمیشود؛ برای مثال تصمیم پزشک برای بیمار بر مبنای تولیدات داخلی نیست و مبنا بر اساس تحقیقات درونی و اصیل نبوده و کاذب است؛ که میتواند خطر آفرین باشد.
وی تصریح کرد: در حوزه رفتارهای اجتماعی ایران تحقیقاتی انجام میشود، اما بنیه علمی ندارد و مبتنی بر رفتارهای دلالی بین مؤسسات مختلف و پولشویی به دست میآید و کسی به دنبال حل مسائل واقعی به شکل اصیل نیست و تحقیقات به درد حل مسائل داخلی کشور نمیخورد.
عضو هیأتعلمی دانشگاه تهران اضافه کرد: تحقیقات انجام شده راه به جایی نبردهاند و به جهل و داده سازی آلوده هستند. مقالاتی که چاپ میشود به مجلاتی داده میشود که خود آن مجلات هم جعلی هستند؛ حالا به جای تولید علم و دانش تولید جهل داریم و این در پایاننامههایی دانشجویی و مقالات به شدت قابل مشاهده است.
عبداللهیان در خصوص قوانین حاکم بر سرقت علمی خاطرنشان کرد: برخی قوانین برای برخورد با جعل و تقلب تدوین شده است و دانشگاهها هم آگاه شدهاند و جلوی خیلی از مقالات و ارتقای اساتید را گرفتهاند.
وی در پایان تأکید کرد: سرقت علمی موضوع سادهای نیست که به راحتی متوقف شود و بهترین راه حل این است که ارتقا اساتید نباید به تولید مقالات ISI وصل شود.