به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مشارکت و همراهی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای ارتباط گیری موثر با صنایع و پیوند بیشتر آنها چند سالی است که به یکی از موضوعات اساسی و مهم دانشگاهیان تبدیل شده است؛ تاجایی که طی یکی دو سال اخیر دانشگاهها به طور جدی و پیگیرانه برنامههایی را برای تشویق هرچه بیشتر اساتید به این همراهی تدبیر کردهاند.
عدهای معتقدند که اساتید میتوانند پلی موثر بین دانشگاهها و صنایع باشند بدین صورت که با شناسایی نیازهای صنایع و جامعه، پروژهها و پایاننامههای دانشجویانششان را برنامهریزی شده، انتخاب کنند تا با کمک گرفتن از نیروهای جوان تحصیل کرده بتوان قدمی برای رفع نیازهای صنایع برداشت. اینگونه دانشجویان هم تجربه جدید برای کار و تحقیقات خود کسب میکنند و اندوختههایشان را برای جامعه نیز به کار میگیرند.
با این حال اساتید قدیمی معمولا چنین روشی را نمیپسندند و انتخاب و پیشبرد تحقیقاتی که کاربردی باشند را وظیفه خود نمیدانند درواقع آنها معتقدند که کار اساتید و اعضای هیئت علمی تنها تدریس و آموزش صحیح به دانشجویان است و کاربردی کردن و استفاده از آنها وظیفه قشر دیگری از جامعه است.
در این بین مسئولیت دانشگاهها برای آگاهسازی و توضیح شرایط روز نسبت به اساتید بیش از پیش نمایان میشود. برگزاری کارگاههایی در این راستا و اعمال سیاستهای تشویقی و ترغیبی جزو راهکارهایی میتواند باشد که نوع نگاه اساتید به بحث انجام پژوهشهای کاربردی و مشارکت در قراردادهای ارتباط با صنعت را تغییر دهد.
بعنوان مثال با اجرایی کردن و همچنین بازنگری آییننامه ارتقا (متناسب با شرایط و نیاز فعلی) قدری این روند اصلاح شده است و اساتید برای گرفتن ترفیع و ارتقا، خود را ملزم به تغییر شیوه کاری کردهاند.
تغییر نگاه و شیوه آموزشی اساتید آنقدر موثر است که میتواند در کنار تشویق دانشجویان یا حتی الزام آنها به انجام پایاننامهها و پروژههایی برای رفع نیازهای صنعت و جامعه (که به رشد و اشتغال آنها در صنعت و بازار میرسد)؛ به پیشرفت دانشگاه، پیوند بیشتر با صنعت و درآمدزایی دانشگاهها منجر شود. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاههای صنعتی کشور بوده که برای اساتید خود برنامهریزی کرده است تا جمعیت هیئت علمیهای خاموش خود را کاهش و با افزایش مشارکت آنها دانشگاه را رشد دهد.
فرهاد یزداندوست، رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره برنامههای این دانشگاه برای تشویق اساتید به انجام پژوهشهای کاربردی و مشارکت در انعقاد و پیشبرد قراردادهای ارتباط با صنعت بیان کرد: خدارا شاکریم که در این زمینه سابقه درخشانی داریم و حتی در دوران کرونا به توفیقات خوبی دست یافتهایم.
رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: ما با مجموعههای صنعتی بزرگ کشور همچون شرکت مپنا، موسسه مشترک تشکیل دادهایم که قرار است فعالیتهای بزرگی را با همکاری یکدیگر انجام دهیم. از این منظر با مناطق ویژه هم هماهنگ و همراه هستیم و نگاهمان به این ماجرا به سمت ماموریتگرایی است؛ یعنی مجموعهای از توان خود را به کار گرفتهایم تا یک محصول نهایی را بتوانیم به تولید و سرانجام برسانیم.
یزداندوست در پاسخ به این سوال که چند درصد از اعضای هیئت علمی در پیشبرد قراردادهای ارتباط با صنعت و دانشگاه مشارکت دارند و چند درصد بدون مشارکت یا اصطلاحا خاموش هستند، اظهار داشت: به خاطر شرایط ارتقا و پایداری در فضای اعضای هیئت علمی و بعبارتی همسان بودن با رشد فضای علمی دنیا همه اساتید جوان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به شدت درگیر این امر هستند.
وی ادامه داد: اساتید قدیمیتر و پیشکسوت، چون افراد متبحری هستند و آزمایشگاههای مخصوص خود را دارند به همراه دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد خود در بسیاری از پروژههای کاربردی و صنعتی درگیر هستند.
رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: چون دروسی که به عبارتی تکمیل کننده مبانی دروس صنعتی است در دانشگاه ارائه میشوند، طبیعی است که انتظار می رود اساتید در دروس دیگر تنها به آموزش مشغول باشند و مشارکتی در فعالیتهای کاربردی و قراردادها نداشته باشند، اما دانشکدههای فیزیک، شیمی و حتی ریاضی ما به شدت در بحث درآمدهای پژوهشی درگیر هستند چرا که پروژهها و فعالیتهای کاربردی بسیاری را تعریف میکنند. لذا طیف وسیعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه برای قراردادهای ارتباط با صنعت و کاربردی مشارکت دارند.
وی تصریح کرد: البته شرایط کرونا قدری در این موضوع تاثیرگذار بوده است و عدهای از کسانی هم که مشارکت نداشتند به جمع بقیه اساتید پیوستهاند.
یزداندوست تاکید کرد: اکثریت اساتید مشارکت دارند و اینگونه نیست که آمار خاصی ارائه شود. این امر بعنوان یک وظیفه کلی در دانشگاه از تمام اعضای هیئت علمی انتظار میرود لذا عامه افراد در این ماجرا درگیر هستند.
رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: اگر استادی در دانشگاه خواسته و ناخواسته کاهلی کند یا به توفیق مشارکت در پروژهای دست پیدا نکند در بحث ارتقا و ترفیع سالانه دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین این موضوع در دانشگاه به صورت امری جا افتاده وجود دارد که تمام اساتید و اعضای هیئت علمی باید در بحث پروژههای کاربردی و قراردادهای ارتباط با صنعت مشارکت داشته باشند.