به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، علیرضا اعرافی امروز در چهارمین همایش ملی «انجمن فلسفه و تعلیم و تربیت ایران» در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم تربیتی فردوسی در خصوص فلسفه و تعلیم و تربیت گفت: فلسفه تربیتی ضمن آنکه از یک ثبات و اصول ماندگار و یک دست برخوردار است، طبیعتاً از فضا و محیط های عمومی نیز خالی نمیباشد.
وی افزود: دین باید برای پیروان آن دین باشد، همانطور که فضای تربیتی اسلام لبریز از ملاحظاتی است که وجود آنها کاملاً ضروری بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: گزارههای موجود در کتاب و سنت با پیششرطهای فراوان تبدیل به گزارههای توصیفی و اخباری میشود.
اعرافی بیان کرد: این گزارهها در قرآن بسیار زیاد است و ارزش بسیار بالایی نیز دارد حضور این گزارهها در آموزش و پرورش میتواند تا حد زیادی مشکلات کنونی آن را حل کند.
وی با اشاره به جایگاه تعلیم و تربیت در اسلام گفت: در ادبیات دینی ما فقه وجود دارد و گزارههای اخباری و تجویزی در آن نمود پیدا کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این گزارهها تقسیمبندی روشنی است که معارف اسلام را در قالب معارف قابل دفاع نشان میدهد؛ اما آنچه دارای اهمیت است این است که این توصیفات در اسلام باید با پیش فرضهای کاملاً جدی در آموزش و پرورش خود را نشان دهد.
اعرافی با اشاره به جایگاه کنونی آموزش و پرورش در ایران تصریح کرد: در سند آموزش و پرورش ما همواره نبود این توصیفات و تجهیزات احساس میشود و ما همواره از این موضوع رنج میبریم. گویا التزام کافی جهت پرداختن به این مهم وجود ندارد، متاسفانه با وضع کنونی آموزش و پرورش ما از جایگاه ایدهال کاملاً دور و با جایگاه مطلوب فاصله بسیار داریم.
وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه در تعلیم و تربیت فصلی به عنوان فقه وجود ندارد، روابط میان فردی در فقه ما گم شده است که در صورت وجود در تعلیم و تربیت بسیار کاربرد دارد، فقه بسیار الهام بخش است و نمیشود در استنباط فلسفه تربیتی اسلام تنها به توصیفات آن اکتفا کرد، بلکه باید تجهیزات را بسیار مورد توجه قرار داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت خانواده در اسلام گفت: در حوزه خانواده ممکن است گزارههای توصیفی ما را به جایی برساند که در تجویزات دچار مشکل شویم التزام میان این دو بسیار مهم است آنچه که ما به آن نیاز داریم سازگاری در دستگاه توصیف و تجویز فقهی میباشد.
اعرافی در پایان با مهم دانستن جایگاه توصیف و تجویز و کتاب و سنت به جایگاه عقل و علم اشاره کرد و افزود: جایگاه عقل و علم، جایگاه بسیار مهمی است در فلسفه تربیتی اسلام ما نیاز به بهرهگیری از عقل و علم داریم آنجا که ما بخواهیم برای یک جامعهای فلسفه تربیت را استخراج کنیم باید از اندیشههای عقلانی و تفکر نظری بشر الهام بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع نباید موجب این شود که عدهای بگویند هر آنچه علم و عقل میگویند درست است؛ اما آنچه که مهم است ضعف و برگشت بودن رشد عقلانی، نظری و فلسفی میباشد.