معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت مسئول اشتغال دانش آموختگان خود است، گفت: باید در بازار اشتغال دانش آموختگان به صورت موفق عمل کنیم و دانش آموختگانی با مهارت را به حوزه بهداشت جامعه تحویل دهیم.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، ضیایی امروز در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در تالار ابن سینای مشهد بیان داشت: نظام آموزش پزشکی کشور 35 سال پس از انقلاب و 28 سال پس از تشکیل وزارت بهداشت راهاندازی و تا اندازه ای به خودکفایی نیروی انسانی رسیده است.
وی ادامه داد: دولت ها وظایف خود را چند مورد از جمله امنیت، محیط زیست، آموزش، سلامت و روابط خارجی تعریف می کنند که حوزه سلامت و آموزش به ما بر می گردد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت آموزش را زیرساخت امور دانست و افزود: اگر ما نتوانیم آموزش را به صورت زیرساختی در کشور داشته باشیم و آن را به عنوان ستون هزینه قرار دهیم، با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهیم شد.
شاخص توسعه انسانی در حوزه آموزش در حال پیگیری است
ضیایی با بیان اینکه به چه علت در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی باید از ادغام دو حوزه آموزش و سلامت دچار اشکال شویم، گفت: در هیچ کجای دنیا اینگونه نبوده است که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با یکدیگر ادغام شود و این موجب موفقیت های بسیاری برای ما بوده است؛ اما باید این سوال را پرسید که چرا نمی توان با رفع برخی مشکلات زیرساخت های لازم را ایجاد و مشکلات به وجود آمده را رفع کرد.
وی ادامه داد: با وجود نیاز شدید کشور به نیروی انسانی به لطف خدا توانسته ایم بحث ادغام را در کشور به طور قانونی داشته باشیم و امروز بسیاری از توفیقات ما بر همین اساس شکل گرفته است.
معاون وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با انتقاد از توسعه کیفی در حوزه سلامت، توسعه کمی را دارای سرعت بسیار دانست و تصریح کرد: امروز در کشور ما انتظارات مردم به دلیل آمدن بحث آموزش در کنار سلامت بسیار بالا رفته و این موضوع را باید بدانیم که گسترش کیفی آن گونه که باید در کنار گسترش کمی قرار نگرفته است.
باید به نحو مطلوب دیده بانی کنیم تا از آسیب ها جلوگیری شود
ضیایی با بیان اینکه نیمرخ آموزش پزشکی ایران اعم از چالشها، اقدامات و سیاست ها است، بیان داشت: باید برای دوره ای که قرار است در این پست باقی بمانیم، یک سری اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت را برنامه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نشست امروز ما اولین نشست معاونان آموزشی سراسر کشور در دولت جدید است و بسیاری از دوستان ما در حوزه مدیریتی خود تغییر کردهاند، باید برای رفع مشکلات و موانع، برنامه جدیدی را ارائه و به معاونان آموزشی کشور ابلاغ شود.
معاون وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با انتقاد از اضافه شدن 50 هزار دانشجو در دو سال گذشته و آورده شدن فشار به قسمت آموزش گفت: متاسفانه این افزایش نیرو به دلیل ناهمگون بودن آن با تجهیزات و هیئت علمی دانشگاهها ضربه بدی به ما وارد کرد.
ضیایی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما بحث منابع است و متاسفانه در حال حاضر منبع مالی ما دچار کاهش بسیار است، گفت: اساسا به وزارت بهداشت از نگاه منابع به خوبی توجه نشده است؛ اما به لطف خدا نهایت توجه دولت به مسئله سلامت به گونهای است که امروز موضوع سلامت زبان مشترک همه مسئولان در بخشهای مختلف است.
وی با بیان اینکه متاسفانه رشد منفی 33 درصد اعتبارات در برابر رشد مثبت 72 درصدی پذیرش دانشجویان ما را دچار مشکلات عدیدهای میکند، تصریح کرد: رقم اعتبارات وزارت بهداشت در حال افزایش و متاسفانه رقم اعتبارات آموزشی آن کاهش یافته است؛ اما ما امیدواریم که بتوانیم باوجود این تغییرات چالش برانگیز راه توسعهای خود را پیش ببریم.
معاون وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه در عرض شش ماه قطبهای علمی ما رشد بسیار عجیبی داشتند، افزود: اینکه قطبهای علمی ما در حال حاضر 66 درصد رشد را در شش ماه اخیر نشان میدهد، مسئله بدی نیست؛ اما بیشترین رشد مربوط به تاسیس مراکز تحقیقاتی است که باید دید آیا نیاز به این ارتقا با وجود نبود امکانات بوده است یا خیر.
ضیایی به ساخته شدن 91 دانشکده در طول دو سال اشاره کرد و افزود: تاسیس شش دانشگاه علوم پزشکی، 91 دانشکده و 325 مرکز تحقیقاتی در طول سالهای 90 تا 92 با وجود کمبود اعتبارات مفهوم خوبی ندارد.
وی ادامه داد: اگر این اعتبارات از وزارت بهداشت بوده است، باید دید در جای درست استفاده می شد و اگر این اعتبارات از جای دیگری برای این ساخت و سازها فراهم شده، این کار درستی نبوده است.
مهمترین مشکل ما در حال حاضر نبود منابع مالی است
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل ما نبود منابع و افت شدید کیفی است، گفت: شاید قبول این حقیقت تلخ باشد؛ اما ما با افت شدید کیفی و افت مهارتها در حوزه پزشکی در برابر مردم روبرو هستیم باید افرادی که تربیت میشوند در ابتدا به مردم صدمه نرسانند سپس به حوزه درمانی خود وارد شوند.
ضیایی اخلاق و نگرشهای مثبت نسبت به درمان را اصل اساسی برای یک پزشک دانست و بیان داشت: باید این را باور کرد که آنچه در حرفه ما در ابتدا بااهمیت است، اخلاق حرفهای ماست.
وی با بیان اینکه انتظار و ادعا داریم که نظام ادغام را مدیریت میکنیم، گفت: ما اکنون با نیازهای جامعه روبرو بوده و باید به غیر از حفظ و ارتقای حوزه سلامت مردم به آموزش پزشکی نیز به عنوان یک ماموریت در حوزه خود نگاه کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما پزشک خانواده را قبول داریم و نظام پزشکی ما باید به این سمت حرکت کند، خاطرنشان کرد: باید سلامت محوری را در کار خود به عنوان یک اساس قرار دهیم و در این راستا تلاش بسیاری داشته باشیم.
ضیایی ادامه داد: برای بخش عمومی و خصوصی برنامههای جداگانهای ارائه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه ظرفیت دانشگاهها مشکل اساسی دیگر ماست، بیان داشت: در هشت سال گذشته ما در بخش بینالملل تقریبا رابطه مان قطع بوده و هیئت علمی که در مرکز این نظام قرار گرفته باید تلاش کند تا ارتقای سلامت را نو به نو و با پیشرفت جهان جلو ببرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از بیمارستانهای آموزشی کشور بیان داشت: 100 بیمارستان رتبه اول در کشور آمریکا بیمارستانهای آموزشی هستند و تنها این در صورتی اتفاق خواهد افتاد که تجهیزات بیمارستانها همگام با توسعه آموزش در کنار هم قرار بگیرند.
هزار میلیارد تومان هزینه جهت بهینهسازی بیمارستانهای آموزشی نیاز داریم
ضیایی با بیان اینکه 500 استاندارد برای بیمارستانهای آموزشی وجود دارد که باید آن ها را در بیمارستانهای خود ایجاد کنیم، گفت: متاسفانه بیش از 50 درصد تختهای بیمارستانهای آموزشی ما در اختیار درمان قرار گرفته و ما برای رسیدن به استاندارد بیمارستانهای آموزشی در جهان باید 500 استاندارد را در این مراکز به کار ببریم که متاسفانه در حال حاضر این گونه نیست.
وی به سند راهبردی رشته و مقاطع مورد نیاز نظام سلامت اشاره کرد و ضمن بیان اینکه این سند را ارائه خواهیم داد، گفت: وزارت بهداشت مسئول اشتغال دانشآموختگان خود است و باید در بازار اشتغال برای دانش آموختگان به صورت موفق عمل کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه براساس چشم انداز کشور در طولانی مدت باید برنامه موفق را ارائه دهیم، گفت: یکی از اشکالات نظام ادغام رو به افول رفتن رشتههای بینرشتهای است که امیدواریم بتوانیم این را نیز حل کنیم.
ضیایی در پایان با بیان اینکه مراقب باشید هزینههای اعتبارات آموزشی را در جای دیگر استفاده نکنیم، تاکید کرد: باید ببینیم در طول سالهای مدیریت خود در محضر خدا و مردم چگونه رفتار کردهاید و این را بدانید ریالی از هزینههای آموزشی اگر در جایی غیر از جای خود صرف شود، حرام است و باید پاسخگو باشید.