به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، حجتالاسلام حمید وحیدی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش "سبک زندگی دینی، ازدواج موفق" که در تالار رازی دانشکده بهداشت برگزار شد، بیان داشت: غربیها با زندانی کردن دین در کلیسا خود را راحت و زندگی با لذات را در پیش گرفتهاند.
وی ادامه داد: در این زمان آن چه دارای اهمیت شده است "شهروند دنیای مدرن شدن" است و مردم ما در این موضوع دچار اختلاف شدهاند که آیا میشود هم شهروند دنیای مدرن باشیم و هم دین را داشته و ازدواجی اسلامی را تجربه کنیم؟
این استاد دانشگاه ادامه داد: زن در غرب میتواند برای زندگی خود بر اساس لذت برنامهریزی کند؛ زیرا هیچ قید و بندی را برای خود در زندگی نمیپذیرد و هرگونه که میخواهد بدون تقید به خانواده زندگی خود را دنبال میکند.
حجت الاسلام وحیدی به شرایط زن در یک کشور اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: اسلام هیچ منافاتی با شرایط زن و حضور اجتماعی وی ندارد و میپذیرد که انسان میتواند هم شهروند دنیای مدرن باشد و هم اسلام را پیاده کند؛ اما آن چه دارای اهمیت است، تعریف اسلام و نحوه انتقال آن است.
وی در ادامه با بیان این نکته که متاسفانه برخی در تعریف اسلام دچار اشتباه شدهاند و اسلام را دچار قفلهای باز نشدنی در خصوص برخی مسائل کردهاند، افزود: آن چه دل را به درد میآورد محدود کردن اندیشههای امام در حد تصویر روی اسکانس و یک گنبد و بارگاه است که موجب شده فاصله میان مردم و این تفکر آزاد شکل بگیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این نکته که اسلام دارای محدودیتهایی که بسیاری نقل میکنند در خصوص ازدواج نیست، گفت: چرا حضرت خدیجه خودش به خواستگاری پیامبر (ص) می رود و از وی خواستار پذیرفتن درخواست خود را دارد؟
حجتالاسلام وحیدی گفت: ازدواج پسندیده ایرانی و اسلامی این است که دختر در منزل بنشیند و پسری که درخواست ازدواج دارد به دیدن وی بیاید و ازدواج شکل بگیرد؛ اما اسلام هزاران راهی که میتوان از طریق آن به ازدواج رسید قبول دارد.
وی ادامه داد: اسلام میگوید یک پدر میتواند در صورت دیدن یک پسر مناسب از وی برای دخترانش خواستگاری کند و این اتفاق عملی هزاران سال پیش از سوی حضرت شعیب انجام شد که ایشان از حضرت موسی (ع) برای یکی از دو دخترش خواستگاری کرد و حتی شرط گرفتن دختر بزرگ را هم مطرح نکرد.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این نکته که شهید مطهری غیرت ایرانی را بالاتر از غیرت اسلام میدانست، افزود: چرا باید برخی آداب سختگیرانه در رفتار مردم ما وجود داشته باشد؛ در حالی که در اسلام بر روی آن تا این اندازه تاکید نشده است ؟
حجتالاسلام وحیدی در ادامه تاکید کرد: چرا برخی به جای معرفی کردن خانواده و همسر خود با نام خودشان از لفظ "منزل"، "اهل بیت" و غیره استفاده میکنند؛ در حالی که رسول الله نام "خدیجه"، "ام سلمه" و دیگر همسران خود را به سادگی در میان یاران خود میگفتند.
نگاه مغرضانه برخی افراد به کتاب "مسئله حجاب" شهید مطهری
وی با انتقاد از افرادی که نسبت به کتاب "مسئله حجاب" شهید مطهری دارای تعصبات نادرست هستند، گفت: متاسفانه برخی هنوز نسبت به این کتاب شهید مطهری مغرضانه نظر میدهند؛ در حالی که در این کتاب شهید اصول مورد نظر اسلام در حجاب را بیان میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این نکته که باور این حقیقت که دنیای امروز مرزها را برداشته و یک دختر در این دنیا با حقوق خود بیش از گذشته آشنایی پیدا کرده است، امر دشواری نیست، ادامه داد:: در گذشته دست نزدن دختران به صورت خود تا قبل از ازدواج یک فضیلت بود؛ اما دختر امروز این امر را یک رفتار عادی و انجام ندادنش را دارای اشکال میداند.
وی به کتاب "نظام حقوقی زن در اسلام" نوشته شهید مطهری اشاره داشت و افزود: در این کتاب شهید مطهری میفرماید زن مانند آهویی است که روزی صید مردی میشود و زندگی متاهلی خود را ادامه میدهد؛ اما ما داریم صیادانی را که زن بودند و یکی از این صیادان صیدش پیامبر اکرم (ص) بود.
خدیجه از پیامبر(ص) خواستگاری کرد و مهریه خود را پرداخت
حجت الاسلام وحیدی ادامه داد: در حالی که حضرت خدیجه دارای خدم و حشم بسیار بود و تاجران بسیار بزرگ شهر همه از وی خواستگاری کرده بودند وی تنها با دیدن رسول الله که از کارگران او بود این حس را به دست آورد که محمد (ص) مرد زندگی او است و پیکی را نزد رسول الله فرستاد که "به خواستگاری من بیا".
این استاد دانشگاه افزود: رسول الله پذیرفتند و با عموی خود به خواستگاری یکی از بزرگترین تجار زن عرب آمدند؛ در حالی که نه خواهر و نه برادری و نه پدر و مادری داشتند و تنها عموی خود را همراه بردند. در مراسم خواستگاری عموی حضرت خدیجه، رسول الله را درحد و اندازه خدیجه ندانست و 1000 سکه مهر را بهانه پایان دادن به این خواستگاری قرار داد.
وی بیان داشت: رسول الله این مقدار مهر را نداشتند و بازگشتند؛ اما صیاد که میداند چه صیدی را به دست آورده و نمیخواهد آن را از دست دهد شبانه 1000 سکه به پیک خود داده که این سکهها را به محمد بده و بگو فردا بیاید و مهر من را بدهد و من را به عقد خود در آورد و این گونه در اسلام اولین خواستگاری زنانه رخ میدهد و اولین زن که مهر خود را پرداخت کرد همسر رسول خداست.
اسلام در خصوص ازدواج دستور به ازدواج زود و سریع داده است
حجت الاسلام وحیدی در ادامه از سنگینی وجود فضای نیاز جنسی در میان جوانان کشور انتقاد و بیان کرد: چرا باید چهره برخی جوانان را دید که خسته و آشفته از نیاز جنسی هستند و در حال دست و پا زدن و مبارزه با این نیاز خدادی برخواستهاند؟.
این استاد دانشگاه جوانان را در برخورد با این نیاز در دو دسته جای داد و افزود: دسته اول جوانانی هستند که تا به آن ها نگاه میکنی رنج و فشار عذاب وجدان را به دلیل ارضای نیاز جنسی شان از راه گناه میبینی و دسته دوم در فشار مبارزه با این نیاز و به گناه نیفتادن هستند که ما در خصوص هر دوی این رفتارها به جامعه انتقاد داریم.
وی با بیان این مطلب که پیامبر در هنگام فوت خود مدینه را از مشکل نیاز جنسی پاک کرده بود، گفت: مدینه در هنگام رحلت نبی اکرم ص هیجان و عقده جنسی نداشت و در محکمههای پیامبر ما محکمهای را سراغ نداریم که گناه کار جنسی در آن وجود داشته باشد.
حجت الاسلام وحیدی افزود: اسلام در خصوص ازدواج دستور به ازدواج زود و سریع داده است و گفته که باید ازدواج کنید و این دستوری است که شکل تهدید به خود میگیرد و در برخی روایات آمده که جوانی مجردی که امکان ازدواج دارد و این کار را انجام نمیدهد با هر قدمش زمین وی را لعنت میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این نکته که غرب زیر بار مسئولیت زندگی مشترک و ازدواج نمیرود، خاطرنشان کرد: در دنیان غرب ازدواج نعطیل شده و انسان در اختیار لذتها قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت ازدواج و تداخل پیدا کردن تفکر جوان مسلمان با دنیای غرب از افرادی که جوانان را با زبان سنت آگاه میکنند نقد کرد و افزود: در صدا و سیما برخی افراد جوان را به ازواج ترقیب میکنند؛ اما با زبان سنت و زبانی که جوان امروز درک نمیکند؛ جوان و شهروند دنیای مدرن گوشی برای این هشدارها ندارد.
اسلام اصرار بر ازدواج دارد و غرب فرار از این امر را بهترین راه میداند
حجت الاسلام وحیدی با بیان این نکته که باید زبان ما با گوش جوان امروز یکی شود، تصریح کرد: متاسفانه هر آن چه را که اسلام راحت گرفته است ما امروز جزو سختترین کارهای خود کردهایم، از جمله ازدواج که رسول خدا تلاش کردند راحت ترین کار در میان مردم باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به بیان مولا علی (ع) گفت: حضرت علی(ع)1400 سال پیش فرمودند شما اسلام را مانند پوستین وارونه بر تن کردهاید و امروز ما میبینیم مردم چگونه سنگهای بزرگ را بر سر ازدواج فرزندانشان قرار میدهند و از آن سو از فساد در میان جوانان گله دارند.
وی با بیان این نکته که اسلام اصرار بر ازدواج دارد و غرب فرار از این امر را بهترین راه میداند، خاطرنشان کرد: زن و مرد غربی از قبول مسئولیت فرار میکنند؛ در حالی که ازدواج کامل کننده انسان و موجب بزرگ شدن دختر و پسری میشود که با وجود تفاوتها برای رسیدن به اشتراکات در کنار هم میمانند.
حجت الاسلام وحیدی خاطرنشان کرد: ازدواج از نظر اسلام در بهترین شکل این است که زود و حتما انجام گیرد و این رفتار نشان بزرگ شدن و رشد کردن است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: شهید مطهری در خصوص برخی دوستانش که تا هنگام مرگ ازدوج نکردند گفته است" هر گاه این اساتید را میدیدم در خامی و بچگی بودند و رشدی را که تنها با ازدواج به دست می آوری در رفتار این افراد نمیتوان پیدا کرد"
وی در ادامه با بیان این نکته که اسلام به ازدواج زود و سریع اشاره کرده؛ اما سن خاصی را بیان نکرده به سن ازدواح امام خمینی(ره) اشاره داشت و افزود: نمیشود سن خاصی را ملاک ازدواج دانست گاهی برای شخصی 17 سالگی سن مناسب ازدواج است و گاهی سنین بالاتر همان گونه که امام خمینی(ره)در سن 28 سالگی و شهید مطهری نیز در سن 32 سالگی ازدواج کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان کم شدن جمعیت را خطر بزرگی دانست و گفت: راه قبول فرزندآوری برای زوجهای جوان با زبان سنت امکان پذیر نیست؛ زیرا زوج مدرن امروزی در ابتدا ازدواج را دیر و نابنگام انجام میدهد و در قدم بعد بچهداری را دیگر قبول ندارد و بعد از گذران خوشی در کنار همسر خود دل در گرو یک فرزند به اجبار میدهد.