احسان کامران، رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد واحد ایلام در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در ایلام، یکی از راه های رشد و اعتلای اقتصادی، صنعتی و تولیدی به معنای عام را فعالیت بهینه مرکز مذکور در دانشگاه ها در راستای شکوفایی و بخش های تحقیقی جامعه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از بلاهایی که در سال اخیر گریبانگیر مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه ها شده، این است که سیاست های دولتمردان ما به گونه ای نیست که روح پویایی را در این مراکز به تحرک در آوردند، ما حتی نتوانسته ایم ۲۰ درصد از بخشی از مجموعه فعالیت هایی که در کشور های پیشرفته انجام می شود را به منسه ظهور برسانیم.
وی عدم تحقق اهداف مدون این مرکز را صرفا متوجه دانشگاه ندانست و با دخیل شمردن ساختارهای جامعه در این امر، تصریح کرد: چگونگی حرکت در دانشگاه و صنعت پارامترهای دخیل در این حیطه هستند، سئوالی که مطرح می شود، این است که آیا تحرک دانشگاه به فراخور صنعت است؟ یا حرکتی که صنعت انجام میدهد متناسب با پیشرفت های علمی دانشگاهی می باشد؟ متاسفانه با ارزیابی این سؤالات و جمع بندی پاسخ آن ها به این نتیجه می رسیم که صنعت و دانشگاه در ایجاد ارتباط دوسویه هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند.
رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد واحد ایلام با اشاره به عدم ارتباط مابین دانشگاه و صنعت در ایران، تصریح کرد: این موضوع حتی در دانشگاه های تراز اول و صنعتی کشور مانند صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیر کبیر و خواجه نصیر نیز مشهود است با وجود اعمال سیاست های تعریف شده بر این مراکز، فاز صنعتی شدن و ارتباط میان بخشهای مذکور بر قرار نشده است زیرا صنعت ما صنعتی نیست که به دنبال کسب یا رفع نیازهایش از طریق دانشگاه باشد.
کامران با تاکید بر این مطلب که صنعتگران، تولیدکننده ها و سرمایه گذاران بدون ارتباط با مراکز علمی به ویژه دانشگاه ها به رتق و فتق اموراتشان مبادرت می ورزند، ادامه داد: زیرساخت های کشور در بخش کشاورزی، پزشکی، صنعتی، مهندسی و غیره به آن درجه از نرسیده اند که نیازهایشان را در سطح جوامع علمی برطرف کنند، بخش صنعت در ایران هنوز به بحث مونتاژ ورود نکرده است و از دانشی شدن عاجز مانده.
وی خاطرنشان کرد: تولید کنندگان در بخش صنعت در کشورهای پیشرفته برای عقب نماندن از گردونه رقابت با سایر هم طیفانشان دستاورد های خود را به صورت مداوم با دانشگاه آپ دیت می کنند به عنوان مثال شرکت سامسونگ برای تولید مدل های بهتر با آپشن های مرغوب در راستای رقابت با شرکت هایی مانند سونی، اپل و غیره در بخش تحقیق و توسعه به دانشگاه متمسک می شوند، در این کشورها صنعت مونتاژ معنی ندارد، تحقیق و توسعه حرف اول را می زند این موضوع به پویایی دانشگاه و صنعت منجر می شود.
رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد واحد ایلام تولیدات دانشگاه در جوامع توسعه یافته را متناسب با نیاز جامعه اعلام کرد و بیان داشت: دانشگاه در این ممالک در پی انجام پژوهش هایی است که جنبه تجاری سازی داشته باشند در واقع یکی از پارامترهای ترازبندی مراکز آموزش عالی در کشورهای پیشرفته این است که تا چه میزان می توانند از یافته های پژوهشی خود کسب ثروت کنند، متعاقبا هر دانشگاه که در این عرصه پویاتر باشد مقام های بالا تری نسبت به سایر دانشگاه ها به خود اختصاص می دهد.
کامران وجود حلقه های مفقوده در اتصال میان دانشگاه و صنعت و گسست این بخش را مهم ترین معضل در ایران اعلام کرد و افزود: تا هنگامی که شرکت های تولیدی ما از حالت تولید یکسان و بدون تنوع خارج نشود؛ تا زمانی صنایع مونتاژ در ایران تشکیل نشود و صنایع تولیدی را به پای کار نیاورند و محصولاتی با تنوع و مدل های مختلف به بازار عرضه نکنند نمی توانیم شاهد ارتباط میان صنعت و دانشگاه در ایران باشیم، اگر بخواهیم صنعتی مانند ایران خودرو به تولید محصولاتی قابل رقابت با شرکت های خارجی دست بزند باید از دانشگاه و اساتید خودروسازی در خواست کند تا طراحی جدید ارائه کنند، با فراهم شدن این زمینه ها تعامل میان صنعت با دانشگاه روبه فزونی می یابد و به تعالی می رسد.
وی در پاسخ به این سئوال که دانشگاه آزاد تا چه میزان به معرفی دانشجویانش به صنایع برای گذراندن دوران کارورزی یا کار آموزی اقدام می کند، گفت: متاسفانه در این استان صرفا تنها چند صنعت مانند پتروشیمی و حوزه های نفت و گاز که وابسته به بخش دولتی است، در حال فعالیت هستند، شهرک صنعتی ایلام با ۱۵ درصد ظرفیت خود فعال است؛ زیرا بیشتر واحدهای آن در طول چند سال گذشته به علت مشکلات اقتصادی و تحریم ها ورشکسته شده اند؛ بنابراین ما برای معرفی دانشجویانمان با مشکل روبه رو هستیم؛ زیرا با وجود تقاضای فراوان از سوی دانشجویان تعدد و تکثر صنعت در ایلام وجود ندارد، از سوی دیگر حوزه های نفت و گاز از مرکزیت شهرستان دور هستند و نمی توانیم دانشجویان را به این مناطق گسیل دهیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد ایلام به انعقاد تفاهم نامه با شرکت های پتروشیمی و پالایش گاز ایلام اشاره کرد و اذعان داشت: برخی پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد که موضوعشان متناسب با اولویت پژوهشی سالانه در پالایشگاه گاز می باشد را به شرکت های مذکور معرفی می کنیم تا هم مزایایی بابت تدوین پروپوزال و پایان نامه به دانشجویان اعطا شود و هم آنان بتوانند از مزایای دستاوردهای تحقیقاتی و امکانات اماکن نامبرده استفاده کنند.
کامران به تشکیل مرکز آموزش های کوتاه مدت، مرکز خدمات مشاوره ای و مرکز رشد واحد های فناور اشاره کرد و بیان داشت: به مدت یک سال پیگیر اخذ مجوز برای تاسیس مرکز رشد از مجرای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و وزارت علوم بودم، هم اکنون به دنبال فعال کردن این مرکز هستیم، مراکز رشد، پل ارتباط میان دانشجو و بازار کار هستند.
وی ادامه داد: برخی از دانشجویان به ما مراجعه می کنند و می گویند ایده هایی در زمینه های آی تی، صنایع، الکترونیک، کشاورزی، رباتیک و غیره داریم که منجر به تولیدات صنعتی می شود اما زمینه ای برای عملیاتی کردن طرح هایمان موجود نیست، سازوکار مرکز رشد به این صورت است که با ارائه اتاق هایی به دانشجویان صاحب ایده و استقرارشان امکانات آموزشی، آزمایشگاهی، مشاوره ای، محاسبات مالی و تسهیلات را به ایشان اعطا می کنیم، آن ها باید طرحشان را در طی استقرار شش ماهه به نمونه تبدیل کنند پس از بازرسی و تایید مجوز مرکز رشد بنا به صلاحدید مسئولین زیربط، دانشجویان در دوره های سه تا پنج ساله در مرکز رشد ابقا میشوند و به تجاری سازی می پردازند، درآمدی که از این طریق حاصل می شود، به اقتصاد دانش بنیان موسوم است.
رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد ایلام با بیان این که مراکز رشد به سرپا نگه داشتن دانشجویان و ایجاد زمینه برای ظهور در دانشگاه تا تشکیل کارخانه و کارگاه های تولیدی مبادرت می ورزند، تصریح کرد: این مراکز پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه هستند به این صورت که دانشجویان را در فاز تولید علم در دانشگاه به مرحله تولید ثروت در صنعت ترغیب می کنند.
کامران در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجویانی که کارورزی خود را در صنایع خارج از دانشگاه سپری می کنند؛ جذب به بازار مذکور می شوند، گفت: صنایع ایلام به آن اندازه که بتوانند دانشجویان را بپذیرند توسعه نیافته اند، صنایع از پذیرش دانشجویان برای سپری کردن دوره کارورزی ممانعت می کنند، فضای کار و اشتغال در جامعه به قدری منقبض شده است که حتی دانشجویان دکتری از این عرصه بی بهره هستند.
وی با تاکید بر این مطلب که نظام آموزش عالی در ایران پوسیده و فاقد خلاقیت است، تصریح کرد: به وجود یک وزیر علوم توانمند که در سرفصل های درسی و مکانیزم تربیت دانشجو به موازات پیشرفت و تکنولوژی روز دنیا و صنعتی شدن دانشگاه ها بر مبنای الگو توسعه یافتگی تحولات شگرف ایجاد کند نیاز داریم، ساختارهای نظام آموزشی کنونی ریشه در ۴۰ سال پیش دارد؛ بدنه این نظام باید فروریخته شود و از دل آن نظام کارآفرین متولد گردد.
رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد واحد ایلام به تربیت دانشگاه ها از دانشجویان به صورت تئوریک و القای تفکر مشغول شدن در کار اداری و فعالیت در پشت میز ریاست اشاره و تصریح کرد: دانشگاه های ایران باید در پیوستن به دانشگاه های نسل چهارم دنیا شتاب بیشتری به خود بدهند، دانشجویان نیز به جای آنکه به استخدام شدن فکر کنند باید به راه اندازی فضای کسب و کار و استخدام کردن دیگران بیاندیشند.