حجت الاسلام سعید احمدی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه زنجان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، با اشاره به لزوم شناخت رسالت دانشجویان حوزوی تصریح کرد: دانشجویان در حوزه بایستی رسالت الهی خود را بشناسند. حوزه رسالت محور است، رسالت تعریف می کند و این رسالت، رسالت یک دانشجوی تراز انقلاب را بازخوانی می کند.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به لزوم انقلابی شدن مجموعه های فرهنگی در سطح کشور خاطرنشان کرد: انقلاب ما الحمد لله راه خود را ادامه می دهد، ولی آیا دانشکده ما تراز انقلاب هست؟ این که فرهنگی دانشگاه، آموزش دانشگاه، پژوهش دانشگاه چه قدر در راه انقلاب بوده، باید بحث شود.
وی افزود: آیا در دانشگاه ما دانشجویان در تراز انقلاب تربیت می شوند؟ انقلاب چه انتظاراتی از یک دانشجو دارد؟ بالاخره چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، باید تمام مناسبات جهان را با انقلاب اسلامی بسنجیم.
احمدی با تبیین انقلاب اسلامی اذعان کرد: انقلاب ظرفی است که ما در آن زندگی می کنیم. انقلاب دریایی است که ما در آن شنا می کنیم.
وی ادامه داد: این انقلاب مواجهه ای با تمدن غرب داشته است. در این مواجهه که بین انقلاب و تمدن غرب اتفاق افتاده است، رسالت دانشگاه، چه دانشجوی آن و چه استاد آن چه بوده است؟ رسالت این جامعه نخبه ما در مواجهه با دشمن در مسیر تحقق انقلاب چه بوده است؟ ما در کجای این منظومه قرار داریم؟
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: دانشجوی ما بعد از فارغ التحصیلی باید سریع به خط شود و تکلیف و رسالت خود را پیدا کند و این را می طلبد که در قسمتی از دانشگاه روی این مسئله سرمایه گذاری شود، که ما این را نمی بینیم. نهایت کاری که دانشگاه های ما انجام می دهند، تربیت یک جوان در حیطه مسائل و سرفصل های آموزشی است. آیا این دانشجوی ما تربیت می پذیرد؟ این بحثی است که ما باید پیگیر آن باشیم.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدارها و نشست هایی که با اساتید دانشگاه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی دارند، بارها تاکید داشتند که شما فقط به آموزش اکتفا نکنید. معلم و استاد ما در دانشگاه باید به عنوان مربی حضور پیدا کند، مربی شان بالایی دارد.
وی با تبیین شخصیت استاد تاکید کرد: استاد اگر شان مربی گری خود را داشته باشد باید بتواند دانشجو تربیت کند. چقدر از اساتید دانشگاه ما شاگرد پرور هستند؟ شما سبک کار شهید شهریاری را ملاحظه کنید. در مصاحبه ای که با شاگرد های ایشان بوده، وی در سبک کارش این بُعد از مربی گری یعنی شاگرد پروری را داشته و موفق بوده و خروجی خوبی داشته است. این بحث را ما باید جدی بگیریم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش حوزه برای برطرف کردن خلاها تصریح کرد: حوزه تا حدودی می خواهد این رخنه ها را پر کند. حوزه علوم انسانی می خواهد با کارهای دانشگاه یک هم پوشانی داشته باشد، لذا تلاش ما بر این است با توجه به امکاناتی که داریم در حد خودمان دانشجویانی که دغدغه دارند را در این عرصه جهاد فرهنگی تقویت کنیم و بدانیم کارزار فرهنگی از هر کارزار دیگری مهم تر است.
حجت الاسلام احمدی افزود: فرهنگ، اقتصاد را مدیریت می کند، سیاست را رقم می زند، اجتماع و مسائل اجتماعی را دخالت می دهد. غرب از سیاست خود به عنوان ابزاری استفاده می کند. برای توسعه فرهنگ خود از اقتصاد استفاده می کند. از رسانه استفاده می کند تا بتواند آن فرهنگ خود را که نوعی فرهنگ اومانیستی و انسان محوری است را در جهان غالب کنند و تا حدودی هم موفق شده است.
وی با تبیین مساله نفوذ در تمدن های غربی خاطرنشان کرد: تمدن غرب توانسته در بسیاری از کشورها حتی کشورهای اسلامی هم نفوذ کند. در حال حاضر عرصه ما عرصه شاخه شونه کشیدن دو تمدن است. لذا پیچ تاریخی حساسی را تجربه می کنیم. منطقه ملتهب است، بحث بیداری اسلامی را داریم و بحث اسلام امریکایی مطرح است و اسلام ستیزی الان به یک مرحله بسیار پیچیده وارده شده است و این را می طلبد که دانشگاه ما در این قضیه سهیم باشد.
وی افزود: اینکه پژوهش در این راستا باشد، مقالات در دانشگاه نوشته می شود وچقدر در تراز انقلاب است؟ باید بررسی شود. معیار مقالاتی که در عرصه بین الملل مطرح می شود آیا تراز انقلاب است یا نه؟ و اینها رابطه شان با انقلاب چگونه تعریف می شود. انقلاب خیلی وسیع است، انقلاب یک هویت خیلی قوی است، که ما باید تمام شئون دانشگاه مان را در آن عرصه وارد کنیم.
حجت الاسلام احمدی نقش حوزه در همگرایی نیروهای ارزشی را عالی دانست و خاطرنشان کرد: چون سبک کار حوزه اجرایی نیست و تربیتی است، می تواند موثر باشد. البته درهای حوزه به روی همه باز است. رفت و آمد دانشجویان هم به حوزه زیاد است. و متوسط رفت و آمد ها به حوزه از بسیاری از دانشکده ها بیشتر است.
وی با تقسیم بندی دانشجویان بر حسب میزان دغدغه مندی آن ها تصریح کرد: ما چند دسته دانشجو در دانشگاه داریم؛ بچه ها متناسب با فراخور دغدغه هایشان به گروه های مختلف تقسیم می شوند. عده ای دغدغه بیشتری دارند، عده ای هم متوسط و نوعا هم دانشجوی بی دغدغه در دانشگاه کم است.
وی افزود: آن هایی که دغدغه بیشتر دارند باید مدیریت شوند. آنهایی که دغدغه متوسط دارند باید دغدغه هایشان را افزایش دهیم و آن هایی که بی دغدغه هستد را باید به خط کنیم و توجیه شان کنیم. اگر ما افق خوبی را برای دانشجو تعریف کنیم دانشجو خود به سمت جلو حرکت می کند و نیازی به آن ندارد که کسی او را هل دهد.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: دانشجو وجدان بیدار جامعه است و حوزه می تواند در زمینه آرمان گرایی مفید باشد و دانشجو را آرمان گرا تربیت کند. آرمان که باشد خیلی از بحث های انسان مدیریت می شود. ما اگر بتوانیم بچه های دغدغه مند مومن ارزشی که تا حدودی با مبانی انقلاب آشنا هستند را مدیریت کنیم بسیار خوب است؛ که این اتفاق افتاده است و ما با این نوع از بچه ها ارتباط داریم، اما حیطه ها تفاوت دارد.
وی گفت: دانشجویی برای مشاوره می آید. دانشجویی برای آموزش می آید. دانشجویی دغدغه فرهنگی دارد. دانشجویی برای تعامل مراجعه می کند. کار هایی هم انجام شده و امید است که در این سال حساس بتوانیم در کنار سایر قسمت های دانشگاه ایفای نقش کنیم.