در این روزها همه نگاهها به تحولات و تحریمهای جدید ایران در ایالات متحده دوخته شده و کمتر کسی به تحولات داخلی کشور خودمان توجه دارد. در حالی که در ایران خودمان پدیدههای وجود دارند و ترامپ باید روزگاری را در کنار آنها برای یادگیری بگذراند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سیدمهدی حاجیآبادی؛ در این روزها همه نگاهها به تحولات و تحریمهای جدید ایران در ایالات متحده دوخته شده و کمتر کسی به تحولات داخلی کشور خودمان توجه دارد. در حالی که در ایران خودمان پدیدههای وجود دارند و ترامپ باید روزگاری را در کنار آنها برای یادگیری بگذراند، شاید بتواند قدری از تواناییهای آنها را کسب نماید! مردم در این سالها همه ترفندها از جمله ایجاد کمپین «نه به خرید خودرو صفر» را راه اندازی کردند، اما در نهایت هیچکدام به هدف اصلی خود دست نیافتند. چرا که سوداگران این بازار بلافاصله از طرقی روند را به نحوی باور نکردنی تغییر داده اند. به عنوان مثال قبل از انتخابات مجلس برای مبارزه با کمپین، موضوع وام ۲۵ میلیون تومانی را رونمایی کردند و قس علی هذا! در جدیدترین پدیده، مدیرعامل شرکت انحصاری سایپا گفت: پراید مطلوب فقراست، اما قطعا از رده خارج میشود! این مطلب با واکنش سریع دانشجویان در فضای مجازی روبهرو شد. حنانه حسینی در همی خصوص نوشت: ما تا چند روز پیش فکر میکردیم که فقیر نیستیم، ولی پول #پراید هم نداریم! ولی الان که گفتن پراید مطلوب فقراست ظاهرا از فقیر هم فقیرتریم؟!
یا سید محمد قریشی در همین خصوص با لحنی طنز نوشت: از فردا #پلیس پشت بلندگو داد میزنه فقیرِ نوک مدادی بزن بغل!
با تابوت سیار پراید تنها ۵ کیلومتر تا بهشت! معمولا بسیاری از شرکتهای تولید کننده خودرو در تولید محصولات خود سلیقه، میانگین سنی، جنسیت و علاقه مشتریان خود را طراحی مدل، رنگ و موارد مختلفی میسنجند و سعی میکنند با توجه به این موارد محصولاتی جدید را تولید و یا مدلهای قبلی خود را ارتقا و اصلاح کنند. اما اینبار مسئولان گزینه جدیدی را درانتخاب خودروهای داخلی اضافه کرده اند و ظاهرا مدیران خودروسازی در زمان طراحی و تولید خودروی پراید، فقیر یا پولدار بودن مشتریان خود را در نظر میگیرند و از قرار معلوم این خودرو مناسب افراد زیر خط فقر رو به خط فلاکت است! این قبیل اظهارات از سوی رئیس سایپا سابقهدار است. وی چندی قبل هم در مورد پراید گفته بود: «هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد. اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال میکنیم.» در همین خصوص افسانه بختیارینژاد به معیار جدید خط فقر اشاره کرد و نوشت: این همه جون بکنیم، پول پس انداز کنیم، #پراید بخریم که آخرش بهمون بگن #فقیر! یعنی اون مدتی که #پراید نداشتیم زیر خط #فقر بودیم خبر نداشتیم؟!
علی ملکی، اما از نگاهی دیگر به این مساله پرداخت. وی با اشاره به نتیجه مدیریت مدیران لیبرال در طول دولتهای گذشته و مقایسه با مدیریت انقلابی در ارگانهای مشابه نوشت: فکر انقلابی از موشک آرپیجی میرسه به شهاب و زلزال وخیبر و کرار؛ و تفکر لیبرال، در نهایت از پیکان میرسه به #پراید که حالامطلوب فقراهم نیست!
حمید سعید فیروزه با ذکر سخنان نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که پراید را تابوت فقرا خواند نوشت: #پراید مدل #Transformers مخصوص افراد کمتر #فقیر! آپشن جدید #سایپا! قابل تبدیل از حالت #خودرو به #تابوت تاشو!
پراید، گاو شیرده مسئولین که مجبوریم آن را بخریم! پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیلهایی که ۱۰ سال از عمر آنها میگذرد، متوقف شود. حال نهتنها با گذشت حدود ۲۴ سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز فرصت پیدا کرده تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلتفرم رعایت کند، پس از سال ۱۳۹۷ کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. درحالی که قیمت این خودرو در طول سالیان دراز مدام در حال افزایش بوده است. جالب است بدانید به عنوان مثال رنو کوئید که از آن به عنوان جایگزین پراید یاد میشود در ایران با قیمتی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان (اگر بالاتر نباشد) به فروش خواهد رسید. در حالی که همین خودرو در هند بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون و در برزیل با مالیاتهای سنگینتر از ایران زیر ۳۳ میلیون تومان است! در کنار همراهی نهاد ناظر بر تولید خودروسازان، چون سازمان استاندارد با کمکاری مدیران خودرویی، تولید محصولات قدیمی و از رده خارجی همچون پراید، پژو ۴۰۵ و پژو پارس ادامه دارد و خودروسازان بدون توجه به حقوق مصرف کنندگان و مردم فقط به درآمدزایی خود توجه دارند و دستمال قرمز سودجویی را مقابل گاوهایی مانند پراید ۲۴ ساله حرکت میدهند.
مدیران پورشهسوار بزرگترین حامیان زنده ماندن مطلوبالفقرا! تقریبا اکثریت کارشناسان خودرو معتقدند مشکل اصلی صنعت خودرو در کشور نه واردات است و نه قطعه ساز و نه تکنولوژی و نه نیروی کار ماهر. تمامی نیازها و ضروریات و مواد لازم برای تبدیل شدن ایران به یک قطب برتر در صنعت خودروسازی موجود است و علاوه بر آن حمایتهای دولتی هم در همه این سالها بوده است. آنچه صنعت خودروی ایران از اساس از آن محروم است، مدیریت توانمند و لایق و شایسته برای تحول در صنعت خودرو است. مدیریتی که طی همه این سالها نتوانسته از بهترین شرایط موجود و برترین حمایتهای ممکن همچون تسهیلات هزاران میلیاردی و نظام تعرفهای کم نظیر استفاده لازم را ببرد؛ و تنها چیزی که در این سالها خودنمایی کرده حضور افرادی اشرافیمسلک که عمدتا هیچ اعتقادی به توانایی تولید داخل ندارند؛ و بیش از آنکه مدیریت کارآمد تعیینکننده چشمانداز صنعت خودرو شود، حضور واسطهها در به اصطلاح انتقال فناوریهای دست چندم اروپا به ایران با مبالغ مالی کلان خودنمایی میکند. این مطلب سالهاست از چشمان دانشجویان ایرانی هم دور نیست. در خصوص همین نحوه مدیریت سید حسام حسینی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نوشت: #پراید مطلوب فقراست دیگه؟! #ریشه اون مسئولی بسوزه که گاری لگن رو کرده مطلوب #فقرا، خود بی همه چیزش #پرادو سوار میشه؟!
و آیدین کسائی با اشاره به نفوذ تفکر برتریطلبی در مدیران صنعت نوشت: #پراید ماشینی است با کیفیت کم، ولی ارزان، برای ژنهای کم کیفیتتر جامعه شاخصهای مهندسی/مارکتینگ/بیولوژیک/اجتماعی و... در حرف مدیر عامل #سایپا
سید امیر علوی وضعیت بد اقتصادی مردم را نتیجه تفکر دولتمردانی اینچنین دانسته و گفت: یکیشون میگه ما #ژن_خوب داریم، یکی شاخ میزنه، اون یکی میگه #پراید رو برای شما فقیرای بدبخت ساختیم. تا ۱۴۰۰ وضع همینه، لذت ببرید:)
صادق خانی هم با اشاره به مستندی در خصوص مقایسه وضعیت صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی نوشت: اینکه مسئول محترم گفته پراید #مطلوب_فقرا ست ویترینِ تفکر "از سرشون هم زیاده" ست که تو مستند "تهران تقاطع سئول" باید دیدش
سیده زهرا افتخاری هم این شکل از تفکر را جاری و ساری در ارکان دیگر دولت، چون طرح عقیمسازی مورد حمایت معاونت زنان ریاستجمهوری دانست و نوشت: پراید #مطلوب_فقرا نیست مطلوب #مولاوردیه تابجاى عقیم کردن فقرا، نسلشون رومنقرض کنه هدف، انقراض فقراست، پرایدبهانه است #پرایدمطلوب_ذخیره_هاى_نظام
به نظرم تقصیر خودمونه یادتون هست یه مدتی مردم با تحریم خودرو صفر شرکت های خودرو سازی رو به چه کنم انداخته بودند ولی به محض اعلام وام همه حمله کردند هرچی آشغال که اینا ساخته بودند خریدند حالا اینطوری روشون زیاد شده
هر ملتی خودشون تعیین میکنند چطور باهاشون رفتار بشه
هر ملتی خودشون تعیین میکنند چطور باهاشون رفتار بشه
برای خرید خودروهای مدل بالا همراه داشتن آزمایش که نشان دهنده ژن خوب باشد ضروری و الزامی می باشد