آخرین اخبار:
کد خبر:۶۲۴۸۴۸
در همایش «تجلی هنر و معنویت در سیره رضوی» مطرح شد

هنر اصیل اسلامی بین فرم و محتوا تفاوت نمی‌گذارد/ آستان قدس باید به مرجعیت علمی ایران برسد

«تجلی هنر و معنویت در سیره رضوی» بزرگداشت مقام علمی قائم آل محمد (ص)، صبح امروز، در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «همایش تجلی هنر و معنویت در سیره رضوی» بزرگداشت مقام علمی قائم آل محمد (ص)، صبح امروز، در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

رضا سعیدی، رئیس دانشگاه امام رضا(ع) در «همایش تجلی هنر و معنویت در سیره رضوی»، گفت: ما چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم و آنچه که امروزه به عنوان طب اسلامی معرفی می‌شود، طب سنتی در دوره تمدن اسلامی است. 

وی با بیان اینکه رسالت اسلام این نبوده است که رشته پزشکی را به‌وجود آورد و طب اسلامی شکل بگیرد، افزود: طب اسلامی، طبی است که با رویکرد اسلامی در تضاد نباشد، طبی که در یک قالب پاکیزه و در راستای اهداف اسلامی قرار گیرد.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه مداوا با مسائل حرام در طب اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد: گاهی در طب سنتی برای درمان از شراب استفاده می‌کنند، اما در طب اسلامی حتی برای درمان هم مجاز به استفاده از شراب نیستیم.

در ادامه حسن بلخاری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی با بیان اینکه امام رضا (ع) در روایتی فرمودند که اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند، قطعا تبعیت خواهند کرد، افزود: در این روایت حضرت به جای اینکه بگویند اگر مردم حقیقت کلام ما را بدانند از آن تبعیت می‌کنند، از کلمه محاسن یا زیبایی‌ها استفاده کرده‌اند. 

این استاد فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی عنوان کرد: در حوزه کلام اسلامی، تکثر میان صفات نیست، اگر هم باشد اعتباری است و ذاتی نیست، لذا محال است که کلامی از حقیقت حق برخیزد و زیبا نباشد، پس زیبایی همان حقیقت است.

بلخاری با اشاره به اینکه زیبایی ظرف ظهور معناست، ادامه داد: معنا باید در قالبی زیبا ارائه شود، زیرا میان معنا و ظرف ظهور معنا تفاوتی وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که اصل اصیل هنر اسلامی به تفکیک میان فرم و محتوا معتقد نیست، اظهار کرد: میان ظاهر و باطن، تفکیک و تمایز ذاتی وجود ندارد، زیرا اگر ظاهر نقطه مقابل باطن بود در خداوند جمع نمی‌شد، این یکی از ناب‌ترین اصول حاکم بر هنر اسلامی است، محال است زیبایی در قالبی نازیبا ارائه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: باید از امام رضا (ع) تعالی روح بخواهیم و فقط شفای جسم را از ایشان نخواهیم که برای این خواستن باید تشنگی و عطش وجود داشته باشد و از این عطش معنا می‌آید، زیرا آن زمان که به تشنگی برسیم معنا در درون‌مان می‌نشیند.

مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه این مراسم گفت: امسال تولد امام رضا (ع) در حالی روز جمعه واقع شده است که در سال ۱۴۸ هجری که سال تولد امام رضا (ع) بوده نیز این مناسبت روز جمعه قرار گرفته و این تشابه میمون و مبارک است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: جامعه نیاز به قانون دارد و این اشتراک نظر در تمام نقاط دنیا و در میان همه اندیشه‌ها از امانیسم و کمونیسم تا مسلمانان وجود دارد که معتقدند ادامه حیات انسانی به قانونی برمی گردد که در سطح جامعه حاکم باشد.

وی افزود: اختلاف نظر از آنجا شروع می‌شود که کدام قانون می‌تواند تداوم حیات انسانی را تضمین و زمینه رشد آن را فراهم کند، از آن جهت که عقل انسان کامل نیست، قوانینی که براساس عقل بشر است تداوم حیات بشری را تضمین نمی‌کند و جامعه انسانی هیچ گریزی ندارد جز اینکه به خدا پناه آورد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: در تحقیقی که در انگلستان انجام شده، مشخص شده است که برای جلوگیری از جرائم باید قدرتی در درون افراد وجود داشته باشد که مانع ارتکاب جرم شود و آن قدرت ایمان است. 

بختیاری در پایان گفت: یکی از اولویت‌های اصلی آستان قدس رضوی این است که مرجعیت علمی را در مشهد و ایران برعهده بگیرد و کارگروه تخصصی علم و فناوری نیز با حضور اساتید برجسته از جمله دکتر سعیدی در همین راستا تشکیل شده است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار