به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، در هزارتوی زندگی پر تلاطم شهری و در بافتی مملو از مجتمعهای مسکونی چندطبقه، سازههای تجاری متشکل از آهن، بتن و سیمان، خیابانهای لبریز از اتومبیل، دکلهای برق و مخابراتی که روح و کالبد معنوی بشر را آزار میدهد؛ باید در پی تلطیف محیط زیست شهری باشیم.
استفاده از فضای سبز، گلکاری، درختکاری، آذین بندی و نورپردازی بخشی از ظرفیتهای ممکن است که در همه کلانشهرها از جمله شهر گرگان مرکز استان گلستان از آن استفاده میشود تا کمی فضای خشک و زمخت شهری را تلطیف کنند.
اما اخیراً و در همین راستا، مقوله اِلمان سازی و مجسمه سازی هم در بین مدیران شهرداری و شورای اسلامی شهر گرگان طرفداران پرشماری پیدا کرده است، اِلمانهایی که اگر بدرستی طراحی و نصب شوند میتوانند علاوه بر خلق زیبایی بصری در شهر، نمایانگر نماد و نشانههایی از سمبلهای استرآباد، گرگان و سرزمین هیرکان باشند.
اما رویکرد اِلمان پرستی مدیران شهری گرگان چندان اثر بخش و مورد میل شهروندان نبوده است، و در واقع به یک دغدغه برای مردم تبدیل شده است
تهی بودن المانهای نصب شده از هرگونه ذوق ابتکار و نوآوری، زمخت و خشک بودن المانها، کیفیت معمولی یا پایین مجسمهها و المانها و البته هزینههای سنگین ساخت این المانها از جمله موضوعاتی است که گویا مدیران شهری توجه چندانی به آن ندارند، اما برای شهروندان به یک دغدغه تبدیل شده است؛ که نمونه بارز آن را میتوان در المان «آتشنشان» در خیابان شهید رجایی گرگان به وضوح مشاهده کرد. اِلمانی که با وجود هزینهکرد یک و نیم میلیارد تومانی حتی رضایت آتشنشانان را هم به همراه نداشته است. نبود خلاقیت و بی روح بودن این المان و البته جانمایی نامناسب آن از جمله مهمترین ویژگی المان از منظر مردم است.
ابوذر غمناک یکی از شهروندان گرگانی در گفتگو با خبرنگار دانشجو گفت: شهر گرگان صدها مشکل بزرگ و کوچک دارد؛ اینکه مدیران مجموعه شهری با چشم پوشی از این مشکلات برای خشنودی سایر نهادها و یا طیف خاصی از جامعه به دنبال المان سازی و مجسمه سازی رفتند؛ واقعا قابل تامل است.
وی ادامه داد: اگر قرار است اِلمان و مجسمهای ساخته شود صرفا باید مربوط به شهدا و قهرمانان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم باشد؛ در غیر این صورت سایر نهادها و ارگانها در بخشهای فرهنگی خود میتوانند این وظیفه مجسمه سازی را خودشان انجام دهند.
غمناک ادامه داد: ابتر ماندن مدیریت چالشهایی مانند آسفالتهای نامناسب، خیابانهای پر ترافیک، فضای سبز اندک و دهها پروژه نیمه تمام، شهر گرگان را به سمبل ناتوانی مدیران در اداره شهر تبدیل کرده است.
وی اظهار داشت: رغبت و علاقه این مدیران به کارهای سمبلیک دردی از مشکلات شهر دوا نمیکند چرا باید در هر گذر و خیابانی یک مجسمه و المان ساخته شود؛ تعاریف المان در مدیریت شهری مشخص و ضابطهمند است باید فکر و جاذبهای در پشت طراحی و ساخت آن باشد.
این شهروند گرگانی افزود: اکثریت آثاری که به عنوان مجسمه و المان در گرگان بنا شده فاقد مطالعه علمی است و با نصب چند مجسمه خرد و کلان، تلاش کرده اند سر و ته یک المان را جمع کردهاند؛ حال اینکه المان شهری معنا خاص خودش را دارد.
صفرعلی پایین محلی، عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص گفت: برای ساخت اِلمان و مجسمه در شهر باید درآغاز کار، از شورای اسلامی شهر مجوز گرفته شود نه اینکه ابتدا بسازند و سپس با فاکتور آن را به پارلمان شهری ارائه کنند.
وی گفت: الان چند ماه از احداث و بهرهبرداری نصب المان آتش نشانی میگذرد و هنوز فاکتور نهایی و قیمت تمام شده آن مشخص نیست، اما گویا یک و نیم میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
پایین محلی گفت: ساخت المانها باید به نحوی طراحی شود که با توانایی مالی شهرداری همخوانی داشته باشد؛ مخالف جدی بریز و بپاش در این حوزه هستیم.
ابوالفضل تجری دیگر عضو شورای شهر گرگان، اما معتقد است: عدد و رقمهایی که برای ساخت مجسمهها و المانها اعلام میشود قیمت نقدی پروژه نیست بلکه این مبالغ درچند مرحله و شاید تا ۹ ماه به سازندگان پرداخت شود.
وی گفت: هنرمندانی که این آثار را طراحی و به شهرداری تحویل میدهند باید چندین ماه صبر کنند تا پولشان نقد شود که بر اساس تعدیل و سودی که مترتب میشود قیمتها گزاف و سنگین نیست.
محمدرضا عجم رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: نباید صرفاً در ازای پیشنهاد یک یا چند مدیر استانی و یا اعضای شورای شهر به سراغ ساخت اِلمان برویم باید پشت هر المانی تفکر و اندیشهای باشد.
ویگفت: اگر هر نهادی پیشنهاد المان بدهد یا برای هر نام آوری مجسمه بسازیم فقط تحمیل بار مالی است؛ باید منطق و پشتوانه علمی پشت سر آن باشد.
وی تاکید کرد که ساخت هر گونه المان و مجسمه باید در قالب فراخوان عمومی و امکان استفاده از ظرفیت همه هنرمندان اجرایی شود.
علی اکبر بصیرنیا رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: بافت تاریخی گرگان به عنوان دومین بافت تاریخی کشور شناخته میشود و مقرر است به فراخور نام هر محله اِلمانی در آن محلات احداث کنیم.
وی گفت: المانها باید تداعی کننده و دربرگیرنده نام هر محله باشد و در این خصوص از توان هنرمندان بومی استفاده خواهیم کرد.
بصیرنیا گفت: در وهله نخست ۸ المان در محلات قدیمی گرگان پیشنهاد شده است و تلاش میکنیم با اولویت بازار نعل بندان ساخت این المانها را آغاز و سپس در دیگر محلات شهر تعمیم دهیم.
مقداد صادقیان، معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان گفت: آثار هنری، پل یا یک سازه مهندسی معمولی نیستند که براحتی قابل قیمت گذاری باشند، آثار هنری بر اساس آنکه توسط چه هنرمندی ساخته میشود قیمت مختلفی دارد.
وی گفت: شاید یک مجسمه را در سامانه ستاد به فراخوان بگذاریم، اما باید بپذیریم که ذوق، خلاقیتو نوآوری و حتی کیفیت و ماندگاری المانها با همدیگر متفاوت است.
به گزارش دانشجو، شهروندان گرگانی به طور حتم از تلاشهای مجموعه مدیریت شهری برای المان سازی و تلطیف محیط زیست شهری حمایت میکنند، اما باید اولویت بندی امور در شهرداری گرگان و شورای اسلامی این شهر مشخص شود. در حالیکه بخش عمدهای از خیابانها و معابر گرگان به سبب کندهکاریهای اخیر وضعیت بسیار نامناسبی از نظر آسفالت دارند و یا تعداد اتوبوسهای شهری سنخیتی با نیاز شهر ندارد، هزینه کرد در حوزه المان سازی نمیتواند دردی از مشکلات شهر درمان کند. امید است با بازنگری در این رویکرد فرایند آبادانی و سازندگی در شهر گرگان بیش از گذشته شتاب بگیرد.