به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، حجت الاسلام الهی خراسانی شب گذشته در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) در شب اول ماه محرم در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی بیان کرد: فضای کوفه پس از وفات پیامبر(ص) و در دوران حکومت امام علی (ع) بسیار غم بار بود، به نحوی که کودک را پیر میکرد.
وی ادامه داد: در هنگام ایجاد اختناق بر سر ولایت مداری امام علی (ع) عدهای با این دلیل که ما خلیفهای به جزء علی (ع) نمیشناسیم و خلیفه وقت را قبول نداریم از دادن زکات، خودداری و مرتد شناخته شدند و خلیفه وقت دستور داد همه مردان آن قبیله را از دم تیغ بگذرانند و همسر "نویره" فرمانده این قبیله را خالد بن ولید فرمانده مهاجمان همان شب تصاحب کرد.
این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به کتاب "اجتهاد در مقابل نصب" ضمن بیان این نکته که خفقان دوران پس از رحلت پیامبر(ص) به حدی بود که به راحتی بر خلاف بیان قرآن کریم استناد میشد، بیان کرد: فضای پس از رحلت رسول الله به حدی غیر قابل باور بود که بیانش در آن مدت کوتاه پس از رحلت پیامبر(ص) در ذهن نمیگنجد.
حجت الاسلام الهی خراسانی یادآور شد: از سوی برخی خواص بر این نکته تاکید میشد که دیگر نیاز به نقل روایت از پیامبر(ص)نیست و قرآن خودش ناطق است و بر اساس قرآن از این به بعد عمل میکنیم و این فضای ترس و تحریف تا سال 100 هجری وجود داشت.
وی با بیان این نکته که ابوذر در این فضا محصور بود و حق خروج از مدینه را نداشت، افزود: به ابوذر اشکال میگرفتند که تو زیادی میگویی "قال رسول الله" و کار را به جایی رساندند تا مردم نتوانند با استناد به فرمایشات پیامبر اکرم (ص) به حقانیت امام علی (ع) و رفتار صحیح و خداپسند ایشان روی بیاورند.
مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه به خیانت خواص در ایجاد این شرایط در کوفه اشاره داشت و تصریح کرد: خیانت خواص در سکوت کردن به این شرایط و حتی وارد معامله شدن در این تحریف خود جای سوال دارد که چرا در طول تاریخ خواص اینگونه نقش خود را برعکس و در بدترین حالت بازی کردند.
وی به کتاب ابن حدید معتذری اشاره کرد و افزود: در این کتاب به نقل مضمونی از آن شرایط پرداخته میشود؛ که جباریان و اهل باطل در آن زمان سراغ پدر یکی از همسران مختار میروند و از وی درخواست دارند که در برابر بیان دو روایت به دروغ از زبان پیامبر (ص) 100 هزار سکه دریافت کند. اول آن که بگوید آن آیه از قرآن که در وصف منافقان بیمار دل به کار برده شده در حقیقت وصف حضرت علی (ع) است و آن آیه که در وصف فداکاریهای علی (ع) نازل شده منظورش ابن ملجم مرادی است. وی در برابر این درخواست در ابتدا مقاومت کرد و شمار سکهها که به 400 هزار سکه رسید، پذیرفت که به عنوان خواص از باطل دم بزند و در ازای آن پول دریافت کند.
این استاد مسائل مذهبی در ادامه با بیان این نکته که نصحفهای شریفه را در دوران کوران پس از وفات پیامبر(ص) از مردم میگرفتند و در آب جوش انداخته و پاک میکردند، بیان داشت: کسی گمان نبرد که اگر در آن زمان در کنار امام علی (ع) میبود به طور حتم در صف یارانش قرار میگرفت، آن چنان که فردی در عالم خواب دید که امام علی(ع) به وی فرمود "در آن شرایط اگر تو بودی هیچ معلوم نبود یار ما باشی!"
وی به آتش زدن خانه امیر المومنین علی (ع) اشاره کرد و با بیان اینکه این جسارت نشان میدهد دشمنان امامت لبریز از تنفر به نور و حقیقت شده بودند، افزود: کسانی که خانه دختر پیغمبر را به آتش کشیدند معتقد بودند که تلاش دارند آرامش را حفظ کنند و برای آرامش باید بهایی داده شود، زیرا سکوت خانواده علی (ع) امنیت جامعه را تهدید میکرد.
مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در وصیت نامه خلیفه اول آمده است که ای کاش چند کار را نکرده بودم که یکی از این ای کاشها در مورد سوزاندن و حمله به منزل امام علی (ع) است و نقل خلیفه است که ای کاش وارد خانه فاطمه نمیشدیم.
حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این نکته که همانهایی که آب را بر خلیفه سوم بستند و اجازه دفن او را نمیدادند مدعیان خونش شدند، یادآور شد: همانها که خلیفه سوم را محاصره، آب را برویش بستند و به طرز فجیهی کشتند و لباس خونیش را به خونخواهی نزد علی(ع) بردند.
وی دردنامه اسلام را فشاری دانست که از سوی مومنان بیدین بر اسلام وارد میآید و خاطر نشان کرد: مومنان بیدین مشکل اصلی امام حسین (ع)بودند؛ همانهایی که هواپرست، عافیت پرست و منفعت طلب بودند نه خداپرست و آنان ضربه اصلی را به اسلام زدند.