وزیر آموزش و پرورش گفت: جذب و ارتقای اساتید دانشگاههای تربیت دبیر شهیدرجایی و فرهنگیان باید از راهی نو صورت بگیرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید که صبح امروز در دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی برگزار شد، گفت: شاید مهمترین و نگران کنندهترین مخاطرهای که بر اثر کرونا به وجود آمده مربوط به امر آموزش باشد. در رسانهها ما همواره مورد نقد قرار میگیریم که چرا سال تحصیلی را آغاز کرده ایم. ما نیز نگران سلامت دانش آموزان هستیم، ولی مسئله اینجاست که اگر جریان آموزش اختلال پیدا کند، آینده افراد را تحت تاثیر قرار داده ایم.
وی تصریح کرد: ما برای حضور دانش آموزان هیچ الزامی نداریم بلکه ما خود را ملزم کرده ایم که آموزش را برای همه آحاد جامعه در دسترس قرار دهیم. ما امکان آموزش حضوری و غیر حضوری را فراهم کرده ایم، اما ترجیح بر آموزش حضوری است چراکه کارآمدی بیشتری دارد. هرکسی تمایل داشت میتواند به مدرسه برود و یا از شبکه شاد استفاده کند و یا اینکه از طریق تلویزیون آموزش ببیند.
حاجی میرزایی تاکید کرد: دستورالعملهای وزارت بهداشت به مدارس ابلاغ شده است و سعی بر رعایت آن است. فراگیری و یادگیری یک امر حیاتی در جامعه است و نباید اختلالی در آن صورت بگیرد. جامعهای که کرکره آموزش را پایین بکشد نمیتواند از توانمندی هایش دفاع کند و کارکردهایش دچار عیب میشود.
وی افزود: بنیادیترین شکل عدالت در بستر فراگیری و یادگیری رخ میدهد. یادگیری مهمترین و فراگیرترین رفتار انسان در شکل گیری هویتش است. به میزانی که یادگیری عمیق تری داشته باشیم میتوانیم از ارزش هایمان دفاع کنیم.
وی درخصوص دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بیان کرد: این بسیار افتخار آمیز است که مقام معظم رهبری نسبت به این دو دانشگاه حساس هستند، ولی باید بدانیم که چرا تا این حد مورد توجه واقع شده است. دانشگاههای دیگر عالم تربیت میکنند، اما این دو دانشگاه معلم تربیت میکند و میان اینها تفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همواره مورد توجه بوده است، اما مسیرهای ما باید دقیقتر باشد. اعتقاد بنده این است که اگر همه سند را کنار بگذاریم و فقط معلم را تربیت کنیم، سند محقق میشود؛ چراکه معلم اصلاح کننده همه نقص هاست. در برابر سند تحول بنیادین همه مسئول هستیم. نباید فقط از مسئولین پرسید بلکه دانشجو، استاد، معلم و... نیز در برابر اجرای این سند وظایفی دارند.
وی خاطر نشان کرد: باید یک نگاه متفاوت داشته باشیم، باید طرحی نو راه اندازی کرد و آرایش جدیدی به خود بگیریم. جذب و ارتقای اساتید این دانشگاه باید از راهی نو صورت بگیرد. معیار شایستگی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی میزان توانایی آنان برای حل مسائل آموزش و پرورش است.
وی در پایان تصریح کرد: در آموزش و پرورش هیچ کسی به دنبال اجراسازی سند ۲۰۳۰ نیست. اجازه ندهید دستگاهی که امین مردم است مخدوش شود. بنده با هرگونه اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ مقابله میکنم.