میخواهند مرهمی باشند بر محرومیتهای فرهنگی، فقر مادی و مشکلات درمانی روستاهای دورافتاده، میخواهند مرهمی باشند بر زخم دل محرومان ...
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حالا شما میخواهید برای چند جبهه کار کنید؛ یک جبهه فرهنگی دارید، یک جبهه سازندگی دارید و یک جبهه در رابطه با اقتصاد. اینها همه جهاد است؛ جهاد تنها این نیست که من فقط بجنگم.
روزهای آخر اسفند ماه بود همان روزهایی که مردم با شتاب و پرعجله خود را برای آمدن بهار و نوروز آماده می کردند، اما دانشجویان جهادگر بار سفر را بستند تا نخستین روزهای سال جدید را در کنار مردم محروم کشورمان آغاز کنند.
این دانشجویان از سراسر استان مازندران به مناطق محروم ایران رفته بودند و نقطه اشتراک همه شان این بود که دلشان برای محرومان می تپید.
تعجب می کردی؛ چطور این بچه ها که این قدر نازک نارنجی بودند، حالا در دورافتاده ترین و محروم ترین نقاط کشور بدون دریافت مزدی و مقام و منفعتی، خالصانه و برای رضای خدا و خدمت به مستضعفین همه امکانات و خوشی ها و تکنولوژی ها را رها کرده و به اینجا آمده اند تا به درمان دردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بپردازند و طعم زندگی جهادی و انقلابی را بچشند.
دانشجویانی که با وجود ترم تحصیلی سنگین، فراغت بهاری را رها کرده و در ایام نوروزی که همه به دید و بازدید و مسافرت و تفریح می پردازند، حتی سال تحویل را هم بین محرومان بودند.
روستاها برای دانشجویان جهادگر دانشگاه است
صادقی، مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان مازندران با اشاره به فعالیت گروه های جهادی استان مازندران در ایام نوروز گفت: سه گروه جهادی علمدار، شهید غروی و شهید همت از استان مازندران در سه نقطه محروم کشور به خدمت رسانی مشغول بودند.
وی افزود: قرارگاه جهادی علمدار استان مازندران در قالب دو گروه برادران و خواهران و به تعداد 150 نفر به مدت 20 روز در استان خوزستان، شهرستان شادگان بخش خنافره و در روستاهای شاوردی، فیه شاوردی، حدبه و گرمه مشغول فعالیت های عمرانی، آموزشی، فرهنگی و بهداشتی و پژوهشی بودند.
صادقی ادامه داد: گروه دوم، گروه شهید غروی بود که متشکل از 15 نفر از دانشجویان دانشگاه شمال آمل بود که به مناطق زلزله زده شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی اعزام شدند و به کارهای ساختمانی و عمرانی از قبیل برق کاری و سیم کشی برق پرداختند.
مسئول سازندگی بسیج دانشجویی مازندران افزود: گروه جهادی شهید همت نیز که متشکل از 20 نفر بودند، از دانشگاه مازندران به یکی از روستاهای شهرستان نکا در استان مازندران اعزام شدند و عمده فعالیتشان بر محور کارهای فرهنگی و آموزشی بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دانشجویان جهادگر خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دادهاند، تصریح کرد: اردوهای جهادی ساختار مشخصی ندارند و اداره آنها بر عهده خود دانشجویان است که با تخصص خود در عرصههای مختلف خدمت میکنند.
صادقی خاطرنشان کرد: روستاهای محل برگزاری این اردوها، دانشگاههایی برای این دانشجویان هستند.
مسئول سازندگی بسیج دانشجویی مازندران در پایان گفت: دانشجویانی که در این اردوها شرکت میکنند، به نوعی خمس علم خود را میپردازند و خدمت به مردم را سرلوحه خود قرار میدهند.
خدمت گروههای جهادی موجب دلگرمی محرومان به انقلاب میشود
محمد آهنگران، یکی از خادمین قرارگاه جهادی علمدار با بیان فعالیت های قرارگاه در استان خوزستان گفت: پس از تجربه موفق سال گذشته تصمیم گرفته شد که گروه جهادی علمدار در دارخوین استان خوزستان، امسال به منطقه محروم خنافر و روستاهای شاوردی، فیه شاوردی، حدبه و گرمه اعزام شود و فعالیت های جهادی خود را آغاز کند.
وی با اشاره به فعالیت های انجام گرفته توسط قرارگاه در بخش های مختلف افزود: در بخش بهداشت و درمان، دانشجویان پزشکی با رفتن خانه به خانه در چهار روستای نامبرده، تست های اولیه بهداشتی مانند فشار خون و قند خون را انجام دادند و همچنین آموزش های بهداشتی را برای مردم منطقه ارائه کردند.
آهنگران ادامه داد: در بخش فرهنگی نیز برنامه هایی مانند برگزاری مراسمات مذهبی مانند دسته روی بین روستاها، برگزاری مراسمات ایام فاطمیه، برپایی ایستگاه های صلواتی، برگزاری مناسبت های مذهبی مختلف، برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگی مانند احکام، اذان، قرائت قرآن و غیره توسط این گروه انجام گرفت.
این دانشجوی جهادگر با اشاره به اقدامات عمرانی قرارگاه جهادی علمدار افزود: تکمیل ساخت مسجد صدیقةالطاهره روستای حدبه که از سال 82 آغاز و در بهمن 91 ساخت آن متوقف شده بود، قرار شد با حضور بچه های قرارگاه جهادی علمدار و پیگیری مستمر و جذب بودجه، در تابستان 92 به اتمام برسد، ساخت آشپزخانه حسینیه روستای حدبه، پروژه بهسازی مدرسه روستای گرمه در قالب رنگ آمیزی و گچ کاری و پروژه خانه محرومان که در روستای فیه شاوردی و با مشارکت مردم روستا انجام شد، از جمله کارهای قرارگاه جهادی علمدار بود.
وی با بیان اینکه این قرارگاه در بخش های آموزشی و پژوهشی نیز فعال بوده است، تصریح کرد: در بخش آموزشی، برگزاری کلاس های زبان، کامپیوتر، نقاشی و همچنین کلاس های مشاوره و در بخش پژوهشی، بررسی بازخورد فعالیت های جهادی در روستا و بررسی طرح هایی که برای روستا مفید می باشد از جمله این اقدامات بوده است.
آهنگران در پایان با بیان فلسفه گروه های جهادی گفت: خدماتی که گروه های جهادی در مناطق محروم ارائه می دهند، موجبات دلگرمی محرومان به انقلاب و در بعد درون گروهی موجبات کادرسازی و پرورش نیروهای تراز انقلاب را فراهم می آورد.
در اردوهای جهادی رسم مردانگی را آموختم
یکی از خادمان قرارگاه جهادی علمدار درباره اردوی جهادی گفت: وقتی انسان به این مناطق میآید و شرایط سخت زندگی مردم محروم را میبیند، به این نتیجه میرسد که باید قدر زندگی خود را بداند و در ادامه راحتی و آسایش خود را با محرومان تقسیم کند.
وی با اشاره به اینکه اعتماد به نفس و امیدوار شدن به زندگی یکی دیگر از نعمات حضور در اردوی جهادی است، بیان کرد: در اردوی جهادی یاد گرفتم که چگونه با انسانها و روحیههای متفاوت زندگی کنم؛ کار همیشه برای انسان سخت است، اما کار در اردوی جهادی به قدری لذتبخش است که سختی آن را از بین میبرد.
این دانشجو جهادگر با بیان اینکه به نظر بنده مهمترین ثمره اردوی ما این بود که توقعاتمان را در زندگی پایین آورد، گفت: در اردوی جهادی انگار به خدا نزدیکتر میشوم و این اردو فرصتی برای خودسازی است.
وی در پایان درباره این سفر گفت: اردوی جهادی بهترین سفر عمرم بود. این سفر فرصتی بود تا در این مدتی که از زندگیمان باقی مانده است، از خواب غفلت بیدار شویم و از مردانی که بدون چشمداشتی در امور مادی کار جهادی انجام میدهند، رسم مردانگی یاد بگیرم.