به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،یادداشت دانشجویی؛ اساس خرد ورزی وتفکر باید در موضوعاتی حرکت کند تا زندگی آدمی خدا محور باشد تا افرادی صالح در امور فکری رشد کنند و این تفکر باید در مسیر هدایت بشری و دوری از لغزش ها حرکت کند.
مغز همه انسان ها در طول زندگی عنصری است که فرد را به سمت عملی سوق می دهد و به حرکت در می آورد که در واقع به ذهن ما برای انجام کاری جهت می دهد . گاهی اتفاقات به صورت عادی است که ذهن ما را زیاد در گیر خود نمی کند اما ممکن زمانی ما را به تفکر در رابطه با موضوعی به واکنش وادارد کند آن وقت است که نوعی تفکر شکل می گیرد و اگر این تفکر ما بسط داده شود و هدایت شود در واقع نوعی خرد فردی انجام شده است وذهن انسان در طول حیات با موضوعات مختلفی در گیر است که چه مثبت و چه منفی آدمی همواره در حال اندیشیدن است.
تفکر و خرد ورزی در تربیت نقش اساسی را ایفا می کند به طوری که لازمه هر عملی تفکر است و انسان همواره در تربیت باید نقش خرد ورزی را جدی گرفته زیرا باعث هدایت و شقاوت آدمی می شود. ممکن است انسان تفکری را دنبال کند که او را به سمت نا کجا آباد سوق دهد واگر این فکر با تربیت همراه نباشد انسان دچاز تزلزل در امور می شود و چه بسیار افرادی که از فکر خود به درستی استفاده نکرده و به پوچی گرویده شدند.
تفکر در تربیت باید هدایت شده باشد تا مسیر درستی را انسان برای تصمیم گیری طی کند این در صورتی است که انسان باید درست فکر کردن را بیاموزد و اسیر هوای نفس خود نشود این جریان باعث به وجود آمدن تفکرات مادی و پوچ شده است که ناشی از جهل بوده و ذهن آدمی را از مسیر سعادت بشری دور کرده است که از جمله آن می توان به (نهلیسم) یاپوچ گرای اشاره کرده که در نظر این افراد هیچ چیز در این جهان اهمیت خاصی برخوردار نیست و باید از ان گذشت برای این افراد زندگی معنایی ندارد و به طور افراطی عمل می کنند و خود را انسان های روشنفکر تحصیل کرده می دانند که گاها اختلا لات روانی در آن ها ایجاد می شود تا این که به پوچی می رسنو دست به خود کشی می زنند.
یا تفکر امانیسیم یا انسان گرایی که این مکتب انسان را محور ارزشها قرار می دهد یعنی اصالت به اراده و خواست او داده می شود. در این نظریه همه چیز از انسان شروع شده و به انسان نیز ختم می شود و هیچ حقیقتی برتر از انسان وجود ندارد بنابراین اومانیسم در مقابل مکتب دین که بر اساس خدا محوری می باشد قرار گرفته است . این چنین تفکر تربیت نشده بر اساس محوری است که خود تعیین کرده اند ومنشأ درستی از تفکر الهی را دنبال نمی کنند و انسان محدود نمی تواند خواسته های نا محدود بشر را تأمین کند.
این ها همه تفکراتی است که براساس تکیه بر نفس آدمی شکل گرفته و عقل وخردی در آن نبوده زیرا اسلام همواره ما را به خرد ورزی دعوت کرده و تفکر را عامل برون رفت از بسیاری از جهالت هایی می داند که آدمی ممکن است با آن رو به رو شود و در آیات قرآن نیز به روشنی بیان شده است. خداوند متعال تأکید بسیاری بر امر خرد ورزی دارد به طوری که در آیه 190 سوره آل عمران خداوند متعال می فرماید:«این گونه آیاتش را برای شما تبیین می کند تا عقل خود را به کار گیرند و بیندیشند» و یا در آیه 50 سوره انعام می فرماید:«بگو آیا نابینا و بینا (نادانان و دانا) با هم یکسان هستند؟ آیا نمی اندیشید».این تقکری که خداوند از ما خواسته است به این معناست که هیچ چیز را بدون دلیل و برهان نپذیزیم و نسبت به آن تفکر داشته باشیم حتی این تفکر در آیات قرآن به خوبی مشهود است زیرا باعث می شود به درکی درست دست پیدا کنیم.
معصومین ما همواره به تعقل وعلم آموززی را دستور کارخود قرارداده اند و رد طول حیات خود همواره به مباحث علمی می پرداختند به طوری که گاهی اوقات با افراد مختلف به مناظره علمی می کردند به طوری که امام صادق(ع) حدود 5000 شاگرد را در علوم مختلف تربیت کرد و این مصداق بارز توجه به خرد ورزی است و امام صادق در این رابطه می فرمایند: برای هر چیزی دلیل و راهنمایی است و راهنمای شخص عاقل تفکر و اندیشة او می باشد.
در طرح صالحین تفکر یا خرد ورزی معنای تربیتی به خود می گیرد به طوری که افراد در داخل حلقه ها ودر مساجد به بحث وگفت وگو می پردازند و ذهن آن ها پردازش می شود وخدا محوری مورد توجه قرار می گیرد به طوری که افراد با تدبر در موضوعات مختلف و اساسی که مربی حلقه تعریف می کند به تحقیق دررابطه با این موضوعات پرداخته و آگاهی کسب می کنند و در صورت اشکال درمحتوا مربی با آنها همراه شده و اشکالات آنها را رفع می کند این قطعا سبب می شود انسان به خرد گرایی گرویده شود تا فرد به تعقل بپردازد از این رو جامعه در مسیر رشد حرکت می کند.
وقتی افراد در این حلقه ها با شبهات گوناگون یا سئوالات متفاوت رو به رو می شوند قبل این که بخواهند نتیجه گیری کنند به تحقیق در این رابطه دست می زنند تا موضوع بر آنها روشن شود این سبب آگاهی افراد شده و تفکرات سوء جلو گیری می کند این. دانستن سبب می شود از تصمیمات غلط جلوگیری شود تا انسان در زندگی خود دچار اشتباه نشود و در زندگی اهل تفکر می گردد و راه درست را شناسایی میکند.
امروزه با توجه به این که فرقه هایی مختلف در اسلام به وجود آمده وهدف آن نابودی اسلام است مانند سلفی گری و گروه های تکفیری، صالحین می تواند گام استواری در این رابطه بر داشته و به روشنگری در این رابطه دست بزند. گروه هایی که بدون تفکر دست به جنایات مختلف در اسلام می زنند و نقشه صالحین این است که مسیر فکری این گروه ها را شناسایی کرده واهداف آنها را در داخل حلقه ها مشخص نموده تا افراد جامعه به شناخت صحیح از این گروه ها برسند و به طبع این موضوع سبب می شود این افراد به روشنگری دست بزنندو اسلام حقیقی را برای مردم دنیا تبیین کنند تا چهره اسلام برای اذعان عمومی دردنیا مخدوش نشان داده نشود و این اسلام تکفیری را نا شی از تفکر غلط وجهل این افراد بدانند.
در عرصه علمی نیز صالحین می تواند گره گشای موضوعات مختلف شود به طوری که در این حلقه ها افرادی متفکر و محقق تربیت شوند تا در آینده ای نزدیک علم خود را در جهت آسایش و رفاه مردم و بشریت به کار بگیرند لازمه این کار این است که فکر این افراد به درستی هدایت شود و علمی را که می تواند به بشریت کمک کند را به عرضه ظهور برساند مانند دانشنمدان مختلف درعرصه علوم هسته ای، نانو، ژنتیک و هوا وفضا که به موفقیت های بسیاری در این باره رسیده اند.
*حسین شریفی -فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.