آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۴۰۹۳

نگاهی به میزان سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی به تفکیک کشور؛ جایگاه ایران کجاست؟

کشور‌ها با سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، به دنبال پیشرفت در فناوری و بهبود اقتصاد خود هستند. گزارش شاخص هوش مصنوعی ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری و تمرکز کشور‌های مختلف در این حوزه چقدر متفاوت است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کشور‌ها در حال رقابت فشرده برای تصاحب جایگاه پیشرو در حوزه هوش مصنوعی هستند؛ حوزه‌ای که سرمایه‌گذاری در آن نه تنها نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد آینده خواهد داشت، بلکه کلید جذب نخبگان و توسعه نوآوری محسوب می‌شود. بر اساس گزارش شاخص هوش مصنوعی ۲۰۲۵، میزان و حوزه‌های سرمایه‌گذاری در این فناوری در کشور‌های مختلف تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

 

سرمایه‌گذاری خصوصی کشور‌های مختلف روی هوش مصنوعی

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۴، ایالات متحده آمریکا با جذب ۴۷۱ میلیارد دلار سرمایه خصوصی در زمینه هوش مصنوعی، در صدر جدول جهانی قرار گرفته است. این رقم تقریباً معادل نیمی از کل سرمایه‌گذاری جهانی در این بازه زمانی است. پس از آمریکا، کشور‌های چین، بریتانیا و کانادا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

میزان سرمایه‌گذاری خصوصی در هوش مصنوعی بر اساس کشور (میلیارد دلار، ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۴):

 

منطقه جغرافیایی میزان سرمایه‌گذاری (میلیارد دلار)
ایالات متحده آمریکا ۴۷۱
چین ۱۱۹
بریتانیا ۲۸
کانادا ۱۵
اسرائیل ۱۵
آلمان ۱۳
هند ۱۱
فرانسه ۱۱
کره جنوبی ۹
سنگاپور ۷
سوئد ۷
ژاپن ۶
استرالیا ۴
سوئیس ۴
امارات متحده عربی ۴
هنگ کنگ ۴
هلند ۳
اسپانیا ۳
اتریش ۲
برزیل ۲
ایرلند ۲
آرژانتین ۲
ایتالیا ۱
فنلاند ۱
بلژیک ۱
تایوان ۱
جزایر کیمن ۱
ترکیه ۱
مکزیک ۱
دانمارک ۱
پرتغال ۱
نروژ ۱
شیلی ۱
لیتوانی ۱
سایر کشورها ۶

 

از این جدول مشخص است که ایالات متحده به‌تنهایی سرمایه‌ای بیش از مجموع سایر کشور‌ها (۴۷۱ میلیارد دلار در برابر ۲۸۹ میلیارد دلار) جذب کرده است. این سطح از سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده تمرکز شدید آمریکا بر توسعه اکوسیستم نوآوری در زمینه هوش مصنوعی است.

 

نگاهی به میزان سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی به تفکیک کشور؛ جایگاه ایران کجاست؟

 

فعالیت استارتاپی در حوزه هوش مصنوعی

مطابق داده‌های گزارش شاخص ۲۰۲۵، رابطه مستقیمی میان سرمایه جذب‌شده و تعداد شرکت‌های تازه‌تأسیس در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد. کشور‌هایی که سرمایه بیشتری جذب کرده‌اند، موفق به راه‌اندازی تعداد بیشتری از شرکت‌های نوآورانه در این حوزه شده‌اند.

 

تعداد شرکت‌های تازه‌تأسیس و دارای سرمایه‌گذاری روی حوزه هوش مصنوعی (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۴):

 

کشور تعداد شرکت‌ها
ایالات متحده آمریکا ۶۹۵۶
چین ۱۶۰۵
بریتانیا ۸۸۵
اسرائیل ۴۹۲
کانادا ۴۸۱
فرانسه ۴۶۸
هند ۴۳۴
آلمان ۳۹۴
ژاپن ۳۸۸
کره جنوبی ۲۷۰
سنگاپور ۲۳۹
استرالیا ۱۷۸
سوئیس ۱۵۴
اسپانیا ۱۱۷
هلند ۱۱۶

 

 

در سال ۲۰۲۴ تنها در ایالات متحده بیش از ۱،۰۷۰شرکت جدید در حوزه هوش مصنوعی سرمایه جذب کرده‌اند که نشان‌دهنده پویایی بالای این کشور در این صنعت پیشرو است.

 

نگاهی به میزان سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی به تفکیک کشور؛ جایگاه ایران کجاست؟

 

حوزه‌های تمرکز سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴

از سال ۲۰۱۳ تاکنون، بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار سرمایه خصوصی جذب هوش مصنوعی در سطح جهان شده است. اما این سرمایه‌ها بیشتر در کدام حوزه‌ها هزینه شده‌اند؟ داده‌های سال ۲۰۲۴ به ما تصویر واضحی از تمرکز سرمایه‌گذاری می‌دهند.

 

حوزه‌های اصلی سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی (میلیارد دلار، ۲۰۲۴):

 

حوزه فعالیت میزان سرمایه‌گذاری (میلیارد دلار)
زیرساخت، پژوهش و حاکمیت هوش مصنوعی ۳۷.۳
مدیریت و پردازش داده ۱۶.۶
سلامت و پزشکی ۱۰.۸
خودروهای خودران ۹.۴
فناوری مالی (فین‌تک) ۶.۹
تولید و صنعت ۶.۶
نیمه‌رساناها ۵.۵
پردازش زبان طبیعی و پشتیبانی مشتری ۴.۲
امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها ۳.۷
رباتیک ۳.۳
پهپادها ۲.۶
انرژی، نفت و گاز ۲.۰
بازاریابی و تبلیغات دیجیتال ۱.۶
عملیات تجاری ۱.۵
جست‌وجوی معنایی ۱.۴
زنجیره تأمین ۱.۴
فناوری بیمه (اینسورتک) ۱.۴
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ۱.۳
خرده‌فروشی ۱.۲
فناوری آموزشی ۱.۰
رایانش کوانتومی ۱.۰
اینترنت اشیاء (IoT) ۰.۸
فناوری کشاورزی ۰.۸
تولید محتوا و ترجمه ۰.۸
محتوای خلاقانه، موسیقی و ویدئو ۰.۷

 

در این جدول مشخص است که بیشترین سرمایه به حوزه «زیرساخت، پژوهش و حاکمیت هوش مصنوعی» اختصاص یافته است. علت این موضوع را می‌توان در سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌هایی مانند OpenAI، Anthropic و xAI جست‌و‌جو کرد که در حال ساخت نسل جدیدی از فناوری‌های پایه هوش مصنوعی هستند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار