به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی گفت: به این منظور کل تهران باید تحت پوشش کامل شبکه حمل و نقل شهری در آمده و خدمات وسایل نقلیه عمومی از شریان های اصلی به شریان های فرعی و به عبارتی به تمامی مناطق، نواحی و محله های شهر تسری پیدا کند.
وی با اعلام این که طراحی شبکه حمل و نقل شهری به نوعی خواهد بود که خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی به دو شکل درون منطقه ای و فرا منطقه ای ارائه شود، تأکید کرد: نظام یکپارچه حمل و نقلی متشکل از شبکه به هم پیوسته¬ای از خطوط و ایستگاه¬های مترو، اتوبوس و تاکسی خواهد بود.
معاون شهردار تهران در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به این که علاوه بر ساماندهی کیفی و کمّی حمل و نقل عمومی، سامان¬بخشی دیگر بخش¬های حمل و نقل شهری نیز در برنامه¬های مدیریت شهری است، اظهار کرد: تبدیل موتورسیکلت¬های بنزینی به برقی با ارائه امکانات و تسهیلات به خریداران موتورسیکلت¬های الکتریکی از جمله این برنامه¬هاست.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که علاوه بر ساماندهی جابه¬جایی مسافر، سامان¬بخشی نقل و انتقال بار و کالا از دیگر برنامه¬های پیش¬بینی شده است، تصریح کرد: با توجه به تأثیر این موضوع بر ترافیک تهران، نیاز به الگوی جدیدی در جانمآیی مکانی، زمان¬بندی فعالیت و نحوه خدمات¬دهی مراکز توزیع بار و کالا دارد.
وی با تأکید بر این که برای نقل و انتقال بار و کالا در تهران، از حمل بار بر روی دوش افراد تحت عنوان جابه¬جایی کوله¬ای تا استفاده از چرخ دستی و از حمل بارهای حجیم با موتورسیکلت تا جابه¬جایی¬ بارهای چند تنی با وانت¬ متداول است، اضافه کرد: به این منظور مجموعه¬ای از سناریوهای اجرایی در دو بخش حمل و نقل خرده بار و بار عمده پیش¬بینی شده است.
معاون شهردار تهران در قسمت دیگری از صحبت¬های خود با اشاره به این که مسائل و مشکلات امروز تهران نتیجه عارضه صد ساله¬ای است که به مرور زمان تشکیل و تشدید شده، اظهار کرد: بدیهی است مشکل ترافیک تهران را یک شبه نمی¬توان برطرف کرد و باید با برنامه¬ریزی و تدبیر، گام به گام در مسیر حل و فصل آن حرکت کنیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که با وجود نادیده گرفتن افزایش نرخ سوخت در هزینه¬های حمل و نقل شهری، سعی می¬کنیم همچنان به کمک دولت به حمل و نقل عمومی خوش¬بین باشیم و کماکان منتظر اختصاص کمک¬های دولتی بمانیم، تصریح کرد: البته این خوش¬بینی و انتظار، اندازه¬ای دارد و بیش از این نمی¬توانیم فرصت را از دست بدهیم.
وی با تأکید بر این که مدیریت شهری به رغم افزایش قیمت سوخت و تعرفه برق، نرخ کرایه¬ها را به سبب افزایش قیمت سوخت گران نکرد، تصریح کرد: این در حالی است که متأسفانه دولت در قبال تعهداتی که در رابطه با جبران آثار اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه بر افزایش هزینه¬های حمل و نقل شهری در قالب نظام جبرانی متعهد به انجام آن¬ها بود، عمل نکرد.
معاون شهردار تهران در فرار پایانی اظهارات خود با اشاره به این که چاره¬ای نداریم جز آن که اعتباراتی را که باید صرف سایر فعالیت¬های فرهنگی، عمرانی و خدماتی کنیم، مصروف توسعه و بهره¬برداری از ناوگان حمل و نقل عمومی نماییم، گفت: بخشی از این اعتبارات صرف یارانه بلیت 7 میلیون جابه¬جایی روزانه¬ای می¬گردد که همه روزه از طریق اتوبوسرانی و مترو انجام می¬شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که بخش قابل توجهی از ناوگان اتوبوسرانی فرسوده شده و نیاز مبرم به نوسازی دارد، افزود: با توجه به کمبود ناوگان و عدم اختصاص اتوبوس جدید به تهران، بازسازی کامل اتوبوس¬های فرسوده تا پیش از آغاز سال جدید تحصیلی و شروع به کار مدارس و دانشگاه¬ها را در دستور کار قرار داده¬ایم.
وی در خاتمه با تأکید بر این که بخش قابل ملاحظه¬ای از ناوگان تاکسیرانی نیز فرسوده شده، خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت کشور و وزارت نفت به نمایندگی از دولت، کمک¬های لازم را پیش از بازگشایی مراکز آموزشی در قالب اعتبارات و تسهیلات دولتی به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران که تأثیر به سزایی در کاهش مصرف سوخت دارد، اختصاص دهند.