به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس محمد سالاری گفت: مهمترین عامل ایجاد مشکل پارک حاشیهای در تهران، عدم توسعه کامل سیستم حمل و نقل عمومی و ریلی است که باعث میشود شهروندان به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق پیدا کنند و مشکل پارک حاشیهای ایجاد شود.
وی با اعلام این که هر قدر هم که در شهر اتوبان، خیابان و پارکینگ بسازیم اما در محلات، نواحی و مناطق مختلف شهر، توسعه حمل و نقل عمومی کافی نباشد، مشکل پارک حاشیهای حل نخواهد شد، تأکید کرد: اگر شهروندان احساس کنند با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه میتوانند به هر نقطه از شهر که میخواهند تردد کنند، با توجه به مشکلات ترافیکی سطح شهر، قطعاً از وسیله نقلیه شخصی استفاده نخواهند کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص احداث پارکینگ در محدوده مرکزی شهر گفت: در این محدوده به لحاظ وجود املاک ریزدانه، بافت نفوذناپذیر، معابر کم عرض و کمبود ملک، امکان تأمین پارکینگ وجود ندارد که البته شاید با احداث مجتمعهای پارکینگی این مشکل را بتوان تا حدودی رفع کرد.
مهندس سالاری ایجاد مجتمعهای پارکینگی در محدوده مرکزی شهر را به عنوان یکی از عوامل جاذب سفر که باعث استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و افزایش مشکل ترافیک میشود، دانست و اظهار کرد: لازم است موضوعاتی همچون مجتمعهای پارکینگی، پارک حاشیهای، پارکینگ ساختمانها، میزان تولید خودرو و وضعیت حمل و نقل عمومی و ریلی، همه در قالب یک مجموعه و به صورت همزمان مد نظر قرار گرفته و مورد بررسی قرار گیرند.
وی با تأکید بر این که توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی تا حدودی میتواند مشکل پارک حاشیهای را برطرف کند، اضافه کرد: لغو قانون پارک رایگان در حاشیه خیابانها، گامی به سمت تأمین منابع اداره شهر از محل درآمدهای پایدار و فاصله گرفتن از درآمدهای ناپایدار است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که اگر شهروندان ببینند در قبال عوارضی که میپردازند خدمات مناسبی به آنها ارائه میشود، به نظر میرسد مشکلی برای اجرای چنین طرحهایی نداشته باشند، اظهار کرد: باید با مسائل شهری واقعبینانه برخورد کنیم و برای تأمین یک زندگی نسبتاً آرام برای شهروندان، به سمت تأمین هزینههای اداره شهر از طریق دریافت این گونه عوارض حرکت کنیم.
مهندس سالاری با بیان این که اگر بخواهیم از درآمدهای ناپایدار فاصله بگیریم، مانند تمام کلان شهرهای توسعه یافته جهان ناگزیر به افزایش هزینههای زندگی در شهرهای بزرگ هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر اولویت اول تهران، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و ریلی و رسیدگی به ناوگان حمل و نقل شهری است.
وی در پایان با تأکید بر تعامل شورای شهر و شهرداری تهران با دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با اتخاذ تصمیمات و اجرای اقداماتی در این باره و با کمک وزارت نفت، امکان توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و ریلی و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری را فراهم کنیم.