به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل، دکتر رحمتا... حافظی گفت: آلودگی هوا، مشکلی است که هر ساله در فصل سرما تکرار میشود و سلامت شهروندان را مورد تهدید قرار میدهد، کما اینکه در سال ۹۲ نیز در این زمینه با مشکلات جدی روبهرو بودیم.
وی با اعلام اینکه موتورسیکلتهای بنزینی به واسطه شتاب بالایی که دارند، یکی از عمدهترین عوامل وقوع تصادفات تهران به حساب میآیند، تأکید کرد: بخش بزرگی از تلفات و جراحتهای شدید ناشی از تصادفات در این کلان شهر، مربوط به موتورسواران است و برای حفظ سلامت خود موتورسواران و سایر شهروندان، ضرورت دارد به سرعت با این مسأله مقابله گردد.
موتورسیکلتهای بنزینی تهدید جدی برای سلامت شهروندان تهرانی هستند
رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شورای شهر مصّر است تا موتورسیکلتهای بنزینی را به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان تهرانی مهار کند، اظهار کرد: به این جهت در پی جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای این موتورسیکلتها هستیم و در این خصوص آگاهیهای لازم را از طریق انجام مقدمات مورد نیاز و آمادهسازی ظرفیتها و بسترهای مورد نظر به منظور ورود و تولید موتورسیکلتهای برقی فراهم آوردهایم.
دکتر حافظی با بیان اینکه دولت برای تسهیل در روند ورود موتورسیکلتهای برقی، تعرفه واردات این گروه از وسایل نقلیه را از ۴۰ درصد به ۴ درصد تقلیل داده تا شرایط انجام این کار آماده گردد، تصریح کرد: در برنامه ۵ ساله دوم شهر تهران نیز در این رابطه تکالیفی بر عهده مدیریت شهری گذاشته شده تا در این راستا گام بر دارد.
وی با تأکید بر اینکه شورای شهر مصمم است از ابتدای سال ۹۴ و با فراهم شدن زیرساختهای لازم، محدودیتهایی را برای تردد موتورسیکلتهای بنزینی ایجاد کند، اضافه کرد: در گام اول این محدودیتها در محدوده بازار و در گام دوم در محدوده طرح ترافیک اعمال خواهد شد.
جایگزینی موتورسیکلتهای برقی آرامش را به مرکز تهران باز میگرداند
دکتر حافظی با اشاره به اینکه با جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی قطعاً آرامش خوبی را چه به لحاظ آلودگی صوتی و چه به لحاظ آلودگی هوا در مناطق مرکزی شهر شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: در گامهای بعدی که در طول برنامه ۵ ساله دوم شهر تهران برداشته میشود، به تدریج نسبت به اعمال محدودیت کامل برای تردد موتورسیکلتهای بنزینی اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه واردکنندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلتهای برقی باید به نوعی برنامهریزی کنند تا در ابتدای سال ۹۴ بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان در جهت تأمین این وسیله باشند، تصریح کرد: هر چند هزینه اولیه خرید موتورسیکلتهای برقی بالاست اما به محض شروع این حرکت و آغاز این موج، قطعاً سیستم بانکداری کشور به سمت بهرهبرداری از بازار موجود با در اختیار گذاشتن تسهیلات به خریداران این وسیله خواهد رفت.
هزینه خرید موتورسیکلت برقی سه ساله به مالک آن بر میگردد
دکتر حافظی با اعلام اینکه بر اساس یک مطالعه علمی، در بلندمدت هزینه استفاده از یک موتورسیکلت برقی برای مالک آن بسیار کمتر از یک موتورسیکلت بنزینی تمام خواهد شد، گفت: درست است که سرمایه اولیه برای خرید موتورسیکلتهای برقی بیشتر از موتورسیکلتهای بنزینی است اما این سرمایه بعد از گذشت حدود سه سال به مالک آن باز میگردد و در مجموع استفاده از موتورسیکلت برقی نسبت به موتورسیکلت بنزینی بسیار به صرفهتر است.
عضو شورای پایتخت در پایان با تأکید بر اینکه قطعاً اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی در جهت ایجاد آرامش برای شهر و شهروندان مفید خواهد بود، خاطرنشان کرد: از شهروندان درخواست میکنیم برای پیشبرد طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی به عنوان یک حرکت عظیم و یک طرح ملی، همکاری لازم را جهت اینجایگزینی داشته باشند تا هر چه زودتر شاهد نتایج مثبت اجرای طرح مذکور در جامعه باشیم.