گروه ورزشی «خبرگزاری دانشجو»؛ پرداخت های میلیاردی در فوتبال و هزینه های چند 100 میلیاردی د برگزاری لیگ برتر در این سال ها بر کسی پوشیده نبوده و هر از گاهی فریادهای اعتراض نسبت به این هزینه ها گوش میرسید اما شاید هیچ کس جرات بیان واقعیت فوتبال ایران را نداشت.
با روی کار آمدن وزارت ورزش در دولت یازدهم و حضور محمود گودرزی در راس وزارت ورزش، سعی شد تا نگاهی متفاوت نسبت به فوتبال وجود داشته باشد و این ورزش به عنوان تافته ای جدا بافته بودجه ورزش کشور را چپاول نکند.
در بخش اول وزارت ورزش کارگروهی ویژه برای بررسی وضعیت فوتبال تشکیل داد تا برآورد درستی از میزان هزینهها در فوتبال داشته باشد و مانند گذشته هر کسی نتواند از ارقام و اعدادی نادرست به عنوان کل هزینه فوتبال نام ببرد.
وزارت ورزش در گام بعد دست روی هزینههای باشگاههای دولتی گذاشت و نسبت به پرداختهای میلیاردی مدیران سرخابیها اعتراض کرد که البته با واکنشی جدی از سوی کسانی که منفعت خود را در این هزینههای گزاف می دیدند، رو به رو شد و این افراد وزیر ورزش را "ضد فوتبال" معرفی کردند و معتقد بودند از آنجا که رشته تخصصی گودرزی، کشتی است، وی قصد دارد تا فوتبال را کوچک جلوه دهد.
تکذیب صحبتهای برخی منتقدان وزارت ورزش، گودرزی را وادار کرد تا برای اثبات حرفهای خود و آگاه کردن افکار عمومی در خصوص هزینههای فوتبال، لیست قرارداد سرخابی ها را منتشر کرد و بر کاهش این هزینهها تاکید کرد.
گودرزی در مصاحبه ای با بیان اینکه کل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان به 400 میلیارد تومان هم نمیرسد، گفت: این در حالیست که این 18 تیم بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان را دریافت کردهاند. با این اوصاف 400 نفر در این تیمها یک هزار و 500 میلیارد تومان را بلعیدهاند و سهم 77 میلیون ایرانی از اعتبارات ورزشی 400 میلیارد تومان بوده است.
در ادامه نیز مذاکراتی با فدراسیون فوتبال آغاز شد تا در فصل جدید فوتبال نظارت بیشتری بر میزان این هزینهها صورت گیرد.
وزارت ورزش طی نامهای وزارتخانه هایی که در لیگ برتر تیم داری می کنند، خواست تا در جهت کاهش هزینهها حرکت کنند تا باشگاههای صنعتی از این امر مستثنی نباشند.
وزارت ورزش همچنین طی جلساتی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر خواست تا با نگاهی کارشناسی در این مسئله ورود کنند که نتیجه آن تایین سقف بودجه 15 میلیاردی برای تیمهای لیگ برتری بود. تیمهای راه یافته به لیگ قهرمانان آسیا نیز مجاز به هزینه تا سقف 18 میلیارد شدند.
البته این طرح به صورت کامل عملیاتی نشد و چند تیم از این سقف بیشتر هزینه کردند و قرار شد تا سازمان لیگ با این مسئله برخورد کند اما هنوز خبری از برخورد با تیمهای متخلف به گوش نرسیده است.
البته باید اعتراف کرد که وزارت ورزش تا حدودی در کاهش هزینههای فوتبال موفق بود و حداقل در ظاهر امر از انعقاد قراردادهای میلیاردی جلوگیری کرد و مبالغ 2 میلیاردی را تا 1 میلیارد و یا یک میلیارد و 200 میلیون تومان کاهش داد.
سرخابیها بالاخره در مسیر واگذاری قرار گرفتند
از دیگر اقدامات وزارت ورزش در سر و سامان به اوضاع فوتبال، واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی بود.
خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس قانونی بود که سال ها در گوشه ای خاک می خورد و دولت ها یکی پس از دیگری با شعار خصوصی این دو باشگاه روی کار می آمدند و در پایان نیز خبری از ماجرای واگذاری سرخابی ها نمی شد تا اینکه نوبت به دولت یازدهم و محمود گودرزی، وزیر ورزش این دولت رسید.
گودرزی در ابتدای امر امیررضا خادم را به عنوان مسئول خصوصی سازی این دو باشگاه منصوب کرد و این در شرایطی بود که بر اساس چارت سازمانی این وزارتخانه، رسیدگی به وضعیت و اوضاع این دو تیم برعهده نصرالله سجادی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان است اما به هر شکل امیررضا خادم نماینده تام الاختیار وزیر ورزش شد و کار خود را آغاز کرد.
برگزاری جلسات متعدد با سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد و دارایی نخستین گام در این واگذاری بود و قرار شد تا برای ورود سهام این دو باشگاه در بورس حساب و کتاب این دو باشگاه مشخص شود.
حضور گروهی از حساب رسان در این دو باشگاه و بررسی هزینهها و درآمدهای سرخابیهاچیزی جز بدهیهای میلیاردی به همراه نداشت و کار را برای واگذاری سخت تر کرد و وزارت ورزش را وادار کرد تا در این فصل با استفاده از اسپانسر، علاوه بر اداره این دو باشگاه بدون بودجه دولتی، میزان بدهیها را تا حدودی کاهش دهد چرا که تراز مالی صفر حداقل لازمه ورود سهام استقلال و پرسپولیس به فرابورس محسوب میشود.
لذا مذاکرات خادم به اسپانسرها آغاز شد و در نهایت 2 اسپانسر برای استقلال و پرسپولیس معرفی شد و با معرفی هیات مدیره و مدیرعامل، سرخابیها یارگیری خود را برای فصل جدید آغاز کردند.
البته در روند انتخاب اسپانسر برخی ابهامات وجود داشت که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت. این افراد معقد بودند که طبق قانون، واگذاری در شرکت های 100 درصد دولتی باید به صورت مزایده و آگهی در روزنامه کثیرالانتشار باشد. این واگذاری نیز شامل همه موارد از جمله واگذاری برند، واگذاری سهام، واگذاری ملک و ساختمان می شود. در این خصوص این سوال پیش می آید که وزارت ورزش بر اساس چه مبنا و معیاری بدون برگزاری مزایده و چاپ آگهی، برند پرسپولیس و استقلال را واگذار کرده است.
به هر حال وزارت ورزش و جوانان برای نخستین بار در امر واگذاری است دو تیم دولتی گام برداشت که البته باید گفت که در این مسیر برخی مشکلات نیز وجود دارد، به خصوص اینکه پرسپولیسیها در این روزها مشکلات زیادی با اسپانسر خود دارند و احتمال تغییر در اسپانسر و یا هیات مدیره این تیم وجود دارد اما در هر حال ورود جدی به این مسئله جای تقدیر دارد.
آنچه خادم، نماینده تام الاختیار وزیر ورزش در خصوص زمان واگذاری سرخابی ها بیان کرده حاکی از این است که وزارت ورزش با رئیس سازمان خصوصی جلسه داشته و وی تاکید داشته که طی سه ماه آینده مزایده لازم در این زمینه برگزار خواهد شد.
خادم افزود: من به صراحت اعلام می کنم از یکی دو ماه گذشته وزرات ورزش و جوانان هیچ وظیفه ای در مقابل واگذاری سرخابی ها ندارد و سازمان خصوصی و وزارت اقتصاد و دارایی باید از این به بعد پاسخگوی این موضوع باشد اما با روندی که طی می شده قطعاً تا انتهای سال خصوصی این دو باشگاه محقق خواهد شد.
وی همچنین در خصوص اسپانسر استقلال نیز گفت: اسپانسر استقلال تا یک ماه آینده کل تعهداتش را پرداخت خواهد کرد. البته او می توانست به تعهدات مالی اش تا پایان فصل عمل کند اما طی یک ماه آینده کل مبلغ 20 میلیارد را تسویه میکند.