بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد بودند که "توپولوفها" با آب هوای ایران سازگاری ندارند و علت بیشتر سوانح هوایی کشور نیز همین موضوع است. در این میان میتوان به سقوط 23 بهمن سال1380 و کشته شدن بیش از 110 نفر، سقوط 10 شهریور 1385 و کشته شدن بیش از 25 نفر و آخرین و دردناکترین حادثه سقوط 24 تیرماه سال1388 و کشته شدن 169 مسافر شرکت کاسپین در حوالی قزوین اشاره کرد که تنها بخشی از حوادثی بودند که این پرنده غول پیکر روس برای ایرانیها به بار آورد ...
به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، چند روزی است که با ورود تیم مذاکره کننده روسی به ایران باز هم زمزمه پرواز توپولوفها در آسمان ایران قوت گرفته است. طی این دیدار تفاهمنامههای همکاری مشترک دو طرف در زمینههای مختلف اقتصادی به امضا رسید و یکی از رسانههای روسی روز چهارشنبه (19 شهریور ماه) اعلام کرد که طی این تفاهمات و مذاکرات ایران و روسیه، دو کشور درباره راهاندازی خط تولید هواپیما مذاکره میکنند.
وزیر انرژی روسیه نیز بعد از این مذاکرات به خبرنگاران اعلام کرد که توپولف به عنوان مطمئنترین هواپیمای مسافربری در طول 30 سال گذشته در کل قلمرو روسیه فعالیت کرده است، در روسیه مطمئن تر از هواپیمای توپولف، هواپیمای دیگری وجود ندارد.
نواک همچنین در مورد هواپیماهای مسافربری توپولف 204 گفته بود: این هواپیماهای جدید مسافربری از نظر ایمنی و کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارند و روسیه آماده صادرات این نسل جدید هواپیماهای مسافربری به ایران است.
اما توپولوف 204 چه نوع هواپیمایی است و چه خصوصیاتی دارد؟
توپولف (tu-204) که نخستینبار در سال 1989 میلادی معرفی شد، هواپیمای میانبرد دوموتورهای است که ظرفیت حمل 212 مسافر را دارد و سازندگان آن میگویند که این هواپیما قابل مقایسه با بوئینگ ۷۵۷ است. شرکت هما در سال 85 اعلام کرد که قصد خرید پنج فروند از این هواپیما را دارد، اما حتی یک فروند از این هواپیما وارد کشور نشده است.
در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد بودند که توپولوفها با آب هوای ایران سازگاری ندارند و علت بیشتر سوانح هوایی کشور نیز همین موضوع است. در این میان میتوان به سقوط 23 بهمن سال1380 و کشته شدن بیش از 110 نفر، سقوط 10 شهریور 1385 و کشته شدن بیش از 25 نفر و آخرین و دردناکترین حادثه سقوط 24 تیرماه سال1388 و کشته شدن 169 مسافر شرکت کاسپین در حوالی قزوین اشاره کرد که تنها بخشی از حوادثی بودند که این پرنده غول پیکر روس برای ایرانیها به بار آورده است.
یک کارشناس هوافضا: حال که میگویند تحریمها برداشته شده، چرا هواپیماهای بهتری خریداری نمیکنند؟
پیمان ماهور، کارشناس هوا فضا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو" به بیان خصوصیات هواپیمای توپولوف 204 پرداخت و گفت: هواپیمای 204 توپولف یا tu-204 هواپیمایی میانبرد با دو موتور جت است که در سال 1989 طراحی و رونمایی شد.
وی ادامه داد: مناسفانه این ورژن از هواپیما بسیار قدیمی میباشد و چند وقتی است که شاهد اخباری مبنی بر ورود مجدد این هواپیما به آسمان کشور میباشیم.
ماهور افزود: موضوعی که بسیار مورد بحث قرار گرفته این است گفته نشده توپولف 204 مد نظر است و یا 204 اس ام.
وی با اشاره به تفاوتهای این دو مدل از هواپیمای روسی گفت: مدل توپولف 204 اس ام مورد بهینهسازی قرار گرفته است. طراحی آیرودینامیک و بدنه آن حفظ گشته اما از نظر موتور، ابزار اندازهگیری و همچنین الکترونیکی به روزرسانی شده است.
این کارشناس هوافضا در ادامه اظهار داشت: با به روزرسانی توپولوف 204 اس ام، این هواپیما توانست به استانداردهای اروپا و ایکائو نزدیک شده و در سال 2010 نیز اولین پرواز خود را انجام دهد.
ماهور با بیان اینکه توپولوفها نیز از مزیتهایی برخوردار هستند، تاکید کرد: با وجود تمام مزیتهایی که این هواپیما دارد اما با توجه به مشکلات آن، باز هم این هواپیماها در اروپا به عنوان هواپیماهای باری استفاده میشوند.
وی افزود: مشکلات پروازی این هواپیما آنقدر زیاد بود که شرکت توپولوف استفاده از این بدنه با تجهیزات الکترونیکی و موتورهای غیرروسی را پیشنهاد داد.
این کارشناس هوافضا بیان کرد: حتی ایرلانهای روسی نیز تمایلی به خرید هواپیماهای توپولوف ندارند. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ردوینگز روسیه که قرار بود اولین قرارداد را برای خرید هواپیمای 204 اس ام ببندد، بعدها با توجه به تاخیراتی به وجود آمده در تستهای و همچنین بالا بودن هزینه خرید و هزینههای پس از فروش این هواپیما در مقایسه با خرید بوئینگ و ایرباس منصرف شده و آن را خریداری نکرد.
ماهور افزود: با توجه به اخبار منتشر شده سال 2010 در سایتهای خبری روسیه، عنوان شده بود که ایران ایرتور درخواست خرید این نوع هواپیما را مطرح کرده است. در آن زمان با توجه به تحریمهای موجود بر علیه ایران و این موضوع که موتور این هواپیما در آمریکا تولید میشد، امکان خریداری آن برای کشور به وجود نیامد. تا جایی که حتی ایران حاضر شده بود توپولوف را با همان موتور و تحپجهیزات روسی خریداری کند که البته مقدور نشد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه به نظر میرسد تحریمها کاهش پیدا کرده است و محدودیتها نیز رفع شده، امکان خرید این هواپیما برای ایران فراهم شده است البته باز هم تاکید میکنم که گفته نشده است توپولوف 204 مدنظر است و یا توپولوف 204 اس ام.
این کارشناس هوافضا توضیح داد: هواپیمای توپولف 204 جایگزین همان نوع معروف توپولف 154 شده است که در ایران نیز با حوادث زیادی همراه بود، الان نیز در کشور وجود دارد اما زمینگیر بوده و هیچ پروازی انجام نمیدهد.
به گفته ماهور هم اکنون کشورهای مصر، روسیه، چین، کوبا، سوریه، کنگو و کرهشمالی توپولف 204 را دارند اما با توجه به مشکلات آن اکثر این پرندهها زمینگیر بوده و به دلایل مختلف پرواز نمیکنند.
وی افزود: در کشورهای دیگر نیز که این هواپیما استفاده میکنند، حکم هواپیمای باری و یا مشابه آن را دارد.
ماهور در پایان خاطرنشان کرد: چرا در حال حاضر که تحریمها برداشته شده است و امکان خرید هواپیماهای بهتری را داریم، هزینه بیشتری صرف نمیشود تا هواپیمایی مناسب وضعیت آب و هوایی ایران به ایرلانهای کشور ارائه شود؟
طبق فرمایش رئیس اسبق هواپیمائی کشوری در همه سقوطهایی که از بعد از انقلاب تاکنون در ایران اتفاق افتاده (بجز یک مورد) همگی به علت خطای انسانی بوده
یعنی خرابکاری , بی دقتی و اشتباه
پس این درست نیست که اشتباه خودمونو به گردن دیگران بندازیم
ضمن اینکه در ایران بعد از تشکیل جمهوری اسلامی انقدر ترور و خرابکاری و خیانت از سوی نوکران غرب تجربه کردیم که دیگه هممون میدونیم بسیاری از این جوسازیها فقط برای خدمت به غربه
امام خمینی فرمود: اینها اگر مرگ بر شوروی هم میگویند برای اینست که مرگ بر آمریکا منسی شود
اگر میگویند بنزین تولید داخل آلوده کننده است برای تعطیلی تولید داخل و واردات از غرب است
همه چیز بازی سیاسیه
مثل پژو
مثل پارس جنوبی که از سپاه گرفته شد و به انگلیس داده شد
و ...
روحانی مچکریم یادتون نره!
سعید
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
نه عزیز جان هواپیماهای روسی واقعا از نظر امنیت دارای مشکل هستند و ربطی به سیاست ندارند
ناشناس
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
در گزارش اومده خود روسیه و چند کشور ذیگه هم از این هواپیما دارند و لی همشون زمینگیر هستند خطای انسانی به جای خود ولی ایمنی فنی هم عامل بسیار مهمی در هواپیماست که خود روس ها هم هرگز ادعا نکردن توپولف با بوئینگ و ایرباس برابری می کنه، ما مجبوریم هواپیما بخریم چه بهتر حالا که داریم پول میدیم بهترشو بخریم چه فرقی می کنه پول ما بره تو جیب امریکا یا روسیه در هر صورت ما صاحب هواپیما میشیم چرا اون هواپیما بوئینگ نباشه البته اگه آمریکا به ما بوئینگ بفروشه!!!
منظورم اینه که خدمت به غرب جایی معنی میده که منافع ما به خطر بیفته در این مورد متأسفانه ما به هواپیماهای اونها احتیاج داریم و تا زمانی که خودمون صاحب تکنولوژی در تولید هواپیما بشیم دلیلی نداره خودمون رو ازش محروم کنیم
خبرگزاری دانشجو نظراتم را یا اصلا انتشار نمیدهد و یا بعد از برداشتن خبر از روی سایت آن را منتشر میکند همچنین گاها دسترسی به آرشیو اخبارتان را محدود می کنید که این نوع برخورد با نظریات مردمی نوعی بی احترامی به مخاطبان و کسانی که زحمت می کشند و نظریات خویش را جهت اطلاع عمومی و برسم امانت بشما می سپارند تا منتشر گردد و شما براستی امانتدار خوبی نیستید چرا که نه تنها حرمت حرفه خویش را نگه نمی دارید و بر اساس سلیقه ی و سیاست مورد نظر خودتان عمل می کنید و به منتقدان با این کارتان {عدم انتشار نظریات مردمی } و نوع تفکرتان {انتشار نظریات مردمی بعد از برداشتن خبر از سایت} توهین مینمایید لذا برایتان عمیقا متاسفم و تقاضا دارم در رفتارتان تجدید نظر بفرمایید توصیه ام از سر خیرخواهی میباشد . والسلام
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
یعنی خرابکاری , بی دقتی و اشتباه
پس این درست نیست که اشتباه خودمونو به گردن دیگران بندازیم
ضمن اینکه در ایران بعد از تشکیل جمهوری اسلامی انقدر ترور و خرابکاری و خیانت از سوی نوکران غرب تجربه کردیم که دیگه هممون میدونیم بسیاری از این جوسازیها فقط برای خدمت به غربه
امام خمینی فرمود: اینها اگر مرگ بر شوروی هم میگویند برای اینست که مرگ بر آمریکا منسی شود
اگر میگویند بنزین تولید داخل آلوده کننده است برای تعطیلی تولید داخل و واردات از غرب است
همه چیز بازی سیاسیه
مثل پژو
مثل پارس جنوبی که از سپاه گرفته شد و به انگلیس داده شد
و ...
روحانی مچکریم یادتون نره!
منظورم اینه که خدمت به غرب جایی معنی میده که منافع ما به خطر بیفته در این مورد متأسفانه ما به هواپیماهای اونها احتیاج داریم و تا زمانی که خودمون صاحب تکنولوژی در تولید هواپیما بشیم دلیلی نداره خودمون رو ازش محروم کنیم