جلیل جعفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی "خبرگزاری دانشجو" درباره جنجالآفرینی برخی در مورد بنزین تولید داخل توسط پتروشیمیها و گزارش اخیر کمیسیون بهداشت مبنی بر آلوده نبودن بنزین تولید داخل گفت: بنزین کمتر از استاندارد یورو 4 را نباید در کشور تولید و یا از کشورهای دیگر وارد کنیم؛ بنزینی که استاندارد لازم را ندارد نباید در کشور توزیع و پخش شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: برخی از پالایشگاهها در داخل کشور بنزین یورو 4 تولید میکنند و برخی پالایشگاههای دیگر بنزین یورو 2 را تولید میکنند و قرار است بنزینی که استاندارد بالاتری دارد در کلانشهرها توزیع شود و سایر بنزینها در شهرهای کوچکتر توزیع شود که آلودگی کمتری داشته باشند.
وی افزود: اگر بنزین یورو 2 در شهرهای کوچک پخش میشود به این دلیل است که آلودگی زیادی در شهرها ایجاد نکرده است، در مجلس مشخص شده که در کدام شهرها چه نوع بنزینی توزیع شود البته در اروپا هماکنون بنزین یورو 5 توزیع میشود و ما از اسناندارد جهانی عقبتر هستیم و به همین دلیل است که اصرار میکنیم که کیفیت بنزین را به یورو 4 افزایش دهیم.
جعفری در مورد آلودگی هوای کلانشهرها اظهار داشت: آلودگی موجود در تهران و کلانشهرها تنها مربوط به مبحث بنزین نمیشود بلکه باید خودروهایی را که بنزین یورو 4 را مصرف میکنند، تغییراتی را در موتور خود ایجاد کنند و باید دستگاهی که بنزین یورو 4 مصرف میکنند در داخل ماشینها موجود باشد یعنی در خودروها نیز تغییراتی بوجود بیاوریم.
وی در مورد افزایش قیمت خوردوها گفت: خودروسازها باید امکانات استفاده از بنزین یورو 4 را داشته باشند؛ هم در داخل کشور بنزین یورو 4 تولید و توزیع شود و از میان بردن آلودگی تهران یک اقدامی چندجانبه است و این در حالی است که بسیاری از اتومبیلها امکان استفاده از یورو 4 را ندارند؛ خوردروها هم باید استاندارد یورو 4 را داشته باشند و این افزایش کیفیت، قیمت خودروها را افزایش میدهد و شاید در آینده شاهد افزایش قیمت خودروها به دلیل بالا رفتن استاندارد باشیم.
عضور کمیسیون انرژی مجلس در خاتمه یادآور شد: مدتهاست مجادلههایی میان شرکت نفت و خودروسازان وجود دارد و چند سالیست که هر ارگانی، بخش و گروه دیگر را محکوم میکند در صورتی که هر دو گروه باید استاندارد لازم را داشته باشند ولی تاکنون در این زمینه به نتیجه نرسیدهاند.