به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن، رفتارهای نابه هنجار و حرکات غیر متعارف، نزاع و درگیری و تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن، از جمله خسارات اجتماعی و اقتصادی و صدمات جانی و مالی است که ریشه در نابه سامانی ترافیک دارد.
وی با اعلام اینکه مردم در ترافیک خسته، عصبی و رنجور میشوند و نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روحی آنها نیز به خطر میافتد، تأکید کرد: بسیاری از تصادفات رانندگی ریشه در در رفتارهای غلط رانندگی دارد و همین رفتارها بسیاری از شهروندان را هر روز آماج تصادفات و حوادثی قرار داده که تعدادی از شهروندان منشاء آن هستند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه برخی موضوعات پیش پا افتاده در رفتارهای ترافیکی روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و این موضوع با تدبیر شهردار محترم تهران و خواست شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تبدیل تهران به شهر انسان محور منافات دارد، اظهار کرد: به شهری، شهر انسان محور میگویند که انسانها در آن کرامت دارند و حقوق اکثریت جامعه نسبت به حقوق فردی افراد آنجامعه از اولویت برخوردار است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه در شهری زندگی میکنیم که نظم و انضباط در رفتارهای ترافیکی موضوعی فراموش شده است و بسیاری از رانندگان آن روزانه مرتکب دهها و حتی صدها تخلف ترافیکی میشوند، تصریح کرد: برای رسیدن به مقصد، ارتکاب هر خطایی را مجاز میدانیم و رفتارهای غلط رانندگی گروهی از رانندگان به یک عادت تبدیل شده است.
وی با تأکید بر اینکه سه رکن اصلی ترافیک، آموزش، مهندسی و اِعمال قانون است، اضافه کرد: دو موضوع مهندسی و اِعمال قانون تا حدودی مورد توجه قرار گرفته اما در موضوع آموزش در کشور با فقر جدی رو به رو هستیم و هیچ زمان، هیچ نهاد و دستگاهی متولی آموزش در رفتارهای ترافیکی نبوده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نهادها و دستگاههای دست اندر کار در زمینه تربیت ترافیکی جامعه نقش فقیری دارند و آموزش قوانین و مقررات ترافیکی به حفط کتابچه آییننامه راهنمایی و رانندگی به منظور قبولی در آزمون رانندگی خلاصه میشود، اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه ما از فقدان رفتارهای مطلوب ترافیکی رنج میبرد و از این رو استقرار نظم و انضباطبخشی به ترافیک را در دستور کار خود قرار دادهایم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه شهردار محترم تهران مهمترین مأموریت مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک را بعد از توسعه حمل و نقل عمومی، پیادهسازی نظم و انضباط ترافیکی در شهر تعیین فرمودهاند، تصریح کرد: به همین دلیل انتظار میرود با فعالیت شبانهروزی در داخل مجموعه شهرداری تهران و همکاری مشترک از سوی بخشهای مرتبط خارج از مجموعه شهرداری تهران همچون پلیس راهور، بتوانیم این مطالبه آقای دکتر قالیباف را محقق و نظم و انضباط ترافیکی را در شهر پیاده کنیم.
وی در پایان با تأکید بر اینکه بنا داریم در زمینه اصلاح فرهنگ ترافیک یک تحول تاریخی را در پایتخت تجربه کنیم و رفتارهای نابه سامان ترافیکی را به سامان برسانیم، خاطرنشان کرد: با انجام همزمان کارهای سختافزاری و مدیریتی به موازات کارهای و فرهنگی باید ترافیک تهران را به گونهای سامان دهیم که مردم حس کنند مسئولان شهری تصمیم گرفته-اند شهروندان تهران، شهر بهتر، انسانیتر و منظمتری داشته باشند و این موضوع دغدغه درجه یک مدیریت شهری است.
یزدانی شهردار منطقه یک که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت نیز با اعلام اینکه پروژههای شهری هم به نگاه کارشناسی و هم به نگاه اجرایی به صورت همزمان نیاز دارند، اظهار کرد: موضوع ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک موضوعی است که هم از نظر کارشناسی و هم از منظر اجرایی حائز اهمیت و قابل انجام است.
سلیمانی شهردار منطقه سه نیز که به اتفاق مدیران این منطقه در جلسه مذکور شرکت کرده بود با تأکید بر اینکه ترافیک مقولهای است که با تمام افراد سر و کار دارد و ایجاد نظم در ترافیک، انضباط در شهر را موجب میشود، تصریح کرد: بخشی از نظم در زندگی شهری مربوط به حرکت سواره و بخش دیگری از آن نیز مربوط به حرکت پیاده است و توجه همزمان به هر دو بخش لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر میباشد.
گفتنی است در ابتدای این جلسه حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه گزارشی از سندی که به منظور ارتقای فرهنگ ترافیک در پایتخت پیشبینی شده، اهداف، موضوعات محور و برنامهریزیهای فرهنگی و اجتماعی این سند را بر شمرد و خاطرنشان کرد: مهمترین رویکرد اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری ارتقای سبک زندگی شهروندان است.