به گزارش خبرنگار ورزشی "خبرگزاری دانشجو"، در حاشیه بیستیمن نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، "خبرگزاری دانشجو" نشستی را با موضوع "حق پخش تلویزیونی" و با حضور عزیزالله محمدی، رئیس اتحادیه فوتبال و محمدرضا ساکت مشاور عالی سازمان لیگ برگزار کرد.
در این نشست مسادل گوناگون در مورد حق پخش تلویزیونی و حواشی و شایعات اطراف آن صحبت شد که مشروح این نشست را در ادامه می خوانید.
"خبرگزاری دانشجو"- تاریخچه و آغاز موضوع حق پخش تلویزیونی در کشور ما به چه زمانی بر می گردد؟
عزیزالله محمدی: اولین باردر سال 73 باشگاه پاس موضوع حق پخش تلویزیونی را مطرح کرد و در آن زمان مبلغ 180 میلیاردی رامطرح کردند. سال 1380 که صفایی فراهانی هم رئیس فدراسیون فوتبال بود و هم عضو کمیسیون مجلس، از آنجا که می خواست فوتبال را حرفه ای کند لایحه ای برای حق پخش تلویزیون به مجلس برد و مجلس نیز آن را تصویب کرد ولی شورای نگهبان بنا به دلیلی آن را نپذیرفت چرا که معتقد بود فوتبال دولتی است و بودجه صداوسیما نیز از دولت تأمین می شود.
از آنجا که دو سوم از نمایندگان مجلس این لایحه را مصوب کرده بودند، به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا برخلاف آنچه فکر می کردیم تصویب نشد چون در آن زمان کردان|، معاون مالی صداوسیما با مدیران استقلال و پرسپولیس لابی کرد و گفت اگر این لایحه مصوب نشود ما خودمان حق پخش تلویزیونی را به شما پرداخت می کنیم و در آن موقع قول دادند به استقلال و پرسپولیس یک میلیارد پول بدهند و آنها نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند که ما در این موضوع مشکلی نداریم لذا در تاریخ 26/5/81 این لایحه مصوب نشد اما صداوسیما قول داد که به فوتبال کمک کند.
این مسئله به همین منوال باقی ماند تا اینکه در اواسط سال 87 که من رئیس سازمان لیگ بودم بار دیگر این موضوع مطرح شد در اول سال حضورم در سازمان لیگ قراردادی 6 میلیاردی برای تبلیغات محیطی با پورمحمدی، مدیر وقت شبکه سه صحبت کردیم و من گفتم که ما حاضریم تبلیغات محیطی را صداوسیما بگیرد و در نهایت 15 میلیارد به همراه حق پخش تلویزیونی به سازمان لیگ بپردازد ولی آنها قبول نکردند.
محمدی: به خاطر راه ندان دوربینها به استادیم، صداوسیما اخبار سفر احمدینژاد به سازمان ملل را کمرنگ پوشش داد
پس از این اتفاق قرار شد که دوربین ها را به ورزشگاه راه ندهیم که البته عدم راه ندادن دوربین ها همزمان شد با سفر احمدی نژاد به سازمان ملل و صداوسیما نیز در واکنش به این اقدام ما اخبار مربوط به رئیس جمهور را کمرنگ منعکس کرد لذا از طرف دفتررئیس جمهور و سازمان وقت تربیت بدنی وفوتبال با ما تماس گرفتند تا اجازه حضور دوربین ها را صادر کنیم. از طرف رئیس جمهور نیز اعلام شد که مسئله پخش تلویزیونی را پیگیری خواهد کرد که این اتفاق نیز افتاد و احمدی نژاد یک هفته بعد جلسه ای را برگزاری کرد و قراردادی سه ساله به مبلغ سی میلیارد یعنی سالانه ده میلیارد به امضاء رسید که در آن قرارداد قید شده این مبلغ مربوط به حق پخش تلویزیونی است.
برای سه سال دوم نیز به ترتیب5/11، 5/13 و 5/17 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. البته ما در قرارداد سه سال اول باز هم موفق شدیم تغییراتی ایجاد کنیم و برای سال سوم به جای ده میلیارد 11 میلیارد و سال سوم نیز به جای 10 میلیارد 13 میلیارد و 200 میلیون تومان دریافت کردیم.
الان صداوسیما مطرح می کند که حق پخش تلویزیونی وجود نداشت اما اسناد ما نشان می دهد که آن قراردادها باعنوان حق پخش تلویزیونی به امضا رسیده به علاوه قانون اساسی این مسئله را مطرح کرده که هر کس مالک دسترنج خود است و باشگاه ها همانند تمرین کنندگان و فیلمسازان باید تولیدات خود را بفروشند همچنین اصل 46 قانون اساسی آورده است که هر کس مالک کسب و کار مشروع خود است و اصل 47 قانون اساسی نیز گفته مالکیت شخصی که از راه حلال درآمدزایی کند محترم است. پس نمی توانیم بگویم حق پخش فوتبال وجود ندارد
سال گذشته در اتحادیه فوتبال حساب کردیم که 260 میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی است لذا 6/11/92 نامه ای به لاریجانی زدیم و تاج نیز آبان ماه چنین نامه ای را به مجلس ارسال کرد تا این مسئله حل شود.
ما قبول داریم صداوسیما بودجه اش را از دولت می گیرد و هزینه هایش بیش از بودجه دولت است لذا قبل از مطرح شدن بحث بودجه در مجلس نامه را زدیم و خواستیم که 260 میلیارد تومان برای حق پخش تلویزیونی بین صداوسیما و فوتبال نصف شود اما دوستانمان در مجلس این کار را نکردند.
اکنون به نظر من فدراسیون باید قبل از فصل و زمانی که دید با صداوسیما به نتیجه نرسیده در خصوص عدم پخش تلویزیونی تصمیم می گرفت چون الان 62 میلیارد تبلیغات محیطی گرفته و آنها در ازای پخش نشدن فوتبال از فدراسیون خسارت می گیرند باشگاه ها نیز تبلیغات روی پیراهن گرفتند و باید به اسپانسرها خسارت بدهند.
امروز می گویند که مشکل حق پخش تلویزیونی حل شده من با استناد به سخن سهرابی،روابط عمومی صداوسیما که گفت «قرارداد قبلی 30 درصد اضافه شده» حساب می کنم که قرارداد قبلی 5/17 میلیارد بوده که با احتساب این 30 درصد 22 میلیارد و 750 میلیون تومان است در حالی که خود صداوسیما پیش از این مبلغ 22 میلیارد و 500 میلیون تومان را پیشنهاد داده بود که اینها قبول نکردند فدراسیون فوتبال می توانست این مبلغ را با رایزنی به 30 تا 35 میلیارد برساند تا سر فرصت این موضوع را در دولت و مجلس پیگیری کند اما این اتفاق نیفتاد.
حال سوال من اینجاست که همه این دعواها تنها برای 250 میلیون بود؟ متأسفم که دوستان می گویند این مسئله را حل کردند.
ساکت :سهمیهبندی لیگ قهرمانان آسیا ارتباط مستقیم با حق پخش تلویزیونی دارد
محمدرضا ساکت: موضوع حق پخش یک حق قانونی و بین المللی در دنیا است که به تولیدکنندگان رویدادهای ورزشی تعلق می گیرد. این تولید کنندگان در ایران باشگاه ها و فدراسیون هستند و باید این حق پرداخت شود.
در فصل 11 از کتاب فیفا موضوع حق پخش مطرح شده است. برای حق پخش باید مردم، شبکه ها و حتی خبرگزاری ها نیز پول پرداخت کنند.
موضوع حق پخش در ایران از چند سال قبل عملیاتی شده بود، فقط صدا و سیما اعلام کرده بود که بودجه اش کفاف لازم برای پرداخت این پول را نمی دهد.
سال گذشته سازمان لیگ این مساله را به صدا و سیما به صورت مکتوب نوشت و رونوشت آن را نیز برای مجلس فرستاد. در آن زمان مساله حق پخش نتوانست در کمیسیون فرهنگی به صورت جدی پیگیری و ادامه پیدا کند.
امسال بالاخره شرایط جدی تر ادامه یافت. سازمان لیگ پیشنهاد 160 میلیاردی را مطرح کرد، اما صدا و سیما 22 میلیارد را مطرح کرد.
به نظرم این پول کفاف باشگاه ها را نمی دهد. حق پخش بخش عمده ای از درآمد باشگاه ها را به خود اختصاص داده است.
در ادامه به دلیل عدم توافق، فدراسیون دوربین ها را به ورزشگاه ها راه نداد تا به این شکل بتواند حق فوتبال را بگیرد. بالاخره هیات دولت وارد ماجرا شد و کار به آنجا رسید که قرار شد بودجه حق پخش در بودجه لحاظ شود و به نظرم این یک اتفاق خوشایند بود.
درست است که مبلغ توافق شده خیلی بزرگ نیست، اما آنچه که اهمیت دارد، این است که بودجه این کار در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد. همان طور که می دانید، در سالهای گذشته چیزی به عنوان حق پخش در ردیف بودجه صدا و سیما وجود نداشت.
لیگ و سهمیه بندی لیگ قهرمانان آسیا ارتباط مستقیم با حق پخش تلویزیونی دارد و ضرورت آن احساس می شود. از طرفی اگر به عنوان اساسی ترین منبع مالی و درآمد باشگاه ها در اختیارشان قرار نگیرد با بحران شدیدتری روبه رو خواهیم شد و این مسئله در طولانی مدت تأثیر زیادی بر فوتبال ما خواهد داشت.
ما در حال حاضر در پایه ها دچار مشکل هستیم و باشگاه ها به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر به این مسئله توجه می کنند و می بینیم که تیم های استقلال و پرسپولیس با فهرستی از بدهی ها روبه رو هستند و با ادامه این روند این طلبکاران بیشتر خواهند شد.
ساکت:وقتی مذاکرات 12 هفتهای با صداوسیما به جایی نرسید، باشگاهها برای گرفتن حق فوتبال فشار آوردند
"خبرگزاری دانشجو"- بسیاری معتقدند که همزمانی عدم اجازه ورود دوربین ها به استادیوم ها و فشارها بر برکناری کفاشیان سناریوی است که افکار عمومی و رسانه ها را از فدراسیون دور کند آیا این موضوع را قبول دارید.
محمدرضا ساکت: از روزاول در جریان مذاکرات بودم این مسئله از آبان ماه آغاز شد و استمرار داشت دو طرف همدیگر را تهدید می کردند و قدرتشان را به رخ هم می کشیدند ازطرفی سعی داشتند با چانه زنی و مذاکره مشکل را حل کنند من معتقدم که این دو مسئله ارتباطی با هم نداشت چون از ماه ها قبل مطرح بود و 12 هفته این مذاکرات ادامه داشت و چون به جایی نرسید باشگاه ها به فدراسیون و سازمان لیگ فشار آوردند تا دوربین ها را راه ندهد و موقعیت خود را اثبات کند.
خوشحالیم که موضوع به سرانجام رسید و به صورت ارائه موضوع به صورت لایحه برای همیشه این مشکل را حل خواهد کرد.
محمدی: شاید فدراسیون میخواست با موضوع حق پخش افکار عمومی را به حاشیه ببرد
عزیزالله محمدی: من در این مورد مخالف نظر ساکت هستم و تا حدودی سوال شما را قبول دارم در این موقعیت و با توجه به مسائل حاشیه ای این موضوع زودتر مطرح شد وگرنه تا نیم فصل سه هفته باقی مانده بود و می شد از ظرفیت تعطیلی نیم فصل برای مذاکرات استفاده کرد.
البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بودجه سال اینده در حال حاضر به مجلس رفته و باید لایحه حق پخش تلویزیونی در همین زمان به مجلس می رفت البته نمی دانم آیا دوستانم در فدراسیون فوتبال این موضوع را مدنظر گرفته بودند یا نه ؟ در حال حاضر بهانه ای وجود ندارد و نمی توانند بگویند این لایحه بعد از بسته شدن بودجه به مجلس فرستاده شده است.
متأسفانه سه سال پیش در زمانی که پایان دوره نمایندگان مجلس بود موضوع خصوصی سازی مطرح شد از سال 89 مصوب شد پس از آن چندین جلسه برگزار کردیم و طرح جامع باشگاه داری را نیز به مجلس فرستادیم و گفتند که این موضوع در مرکز پژوهش ای مجلس در حال بررسی است و اگر مصوب شود با توجه به اینکه حق پخش تلویزیونی را نیز در بر می گیرد کمک زیادی به فوتبال خواهد کرد.
اگر مدیران خوب در رأس استقلال و پرسپولیس قرار بگیرند علاوه بر اینکه بدهی های این دو باشگاه پرداخت می شود می توانند به دولت هم کمک کنند اما سایر باشگاه ها اگر امتیازاتی را به بخش خصوصی ندهند کسی آنها را نمی گیرد.
نماینده ها در آن زمان چون به دنبال کسب رای برای دوره بعد بودند این مسئله را مطرح کردند ولی به جای نرسید امیدوارم این موضوع دوباره در مجلس مطرحشود و معتقدم به ثمر رساندن این مسئله یک باقیات والصالحات برای نمایندگان است.
اگر بخش خصوصی در فوتبال ورود کند بسیاری از مشکلات حل خواهد و مطمئنا باشگاه ها با حساب و کتاب خرج می کنند و دیگر شاهد این گونه بریز و بپاش ها و بی اخلاقی ها در فوتبال نیستیم.
اگر لایحه حق پخش تلویزیونی یا نظام جامع باشگاه داری در مجلس به تصویب برسد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
ساکت: بالاترین تعرفههای تبلیغات تلویزیونی مربوط به فوتبال است/ هزینه تبلیغ در نود به ثانیهای 12 میلیون هم میرسد
"خبرگزاری دانشجو"- با توجه به درآمدهای سازمان صداوسیما چطور آنها اعلام می کنند که پولی برای پرداخت حق پخش تلویزیونی ندارند؟
محمدرضا ساکت: انتظار این است که حقوق واقعی فوتبال پرداخت شود البته صداوسیما نیز فهرستی از مشکلات خود را اعلام کرده ما رصد کردیم و می دانیم که هزینه هرثانیه تبلیغات تلویزیونی چقدراست برای مثال فوتبال پرسپولیس و استقلال زمانی که از تلویزیون پخش می شود هزینه هر ثانیه تبلیغش قبلو بعد از مسابقه یا بین دو نیمه حدود 7 میلیون و 200 هزار تومان است اگر آن را در 20 دقیقه تبلیغات بازی های ضرب کنیم عددی حدود 5 میلیارد خواهده شد و اگر آن را در 60 بازی لیگ ضرب کنیم عددی حدود 330 میلیارد بهدست خواهد آمد که این عدد فقط مربوط به تبلیغات 20 دقیقه بازی های استقلال و پرسپولیس در یک فصل است.
صداوسیما هم مشکلاتی را مطرح می کند به هر حال آنها خودشان تولیدکننده سریال و حجم زیاد پوشش های خبری هستند وباید گفت که صداوسیما در گسترش تکنولوژی ارتباطات تلویزیونی در این زمان که جنگ بزرگ رسانه های بین المللی وجود دارد،عمل کرده و بار سنگینی را بر دوش دارد اما نکته این است که فوتبال آن قدر گسترده است که تلویزیون بالاترین تعرفه ها را برای تبلیغات به مسابقات فوتبال اختصاص داد برای مثال هر تبلیغ در برنامه 90 در هر ثانیه به 12 میلیون تومان هم می رسد.
البته در مقاطعی صداوسیما مجبور است تخفیفاتی را در نظر بگیرد و یا ممکن است اصلا مشتری نداشته باشد. ما می خواهیم منصفانه صحبت کنیم و بگویم که بیشترین تعرفه تبلیغات مربوط به فوتبال است.
موضوع حق پخش تلویزیونی در دولت مطرح شد و مصوبه آن به مجلس فرستاده شده امیداوریم نمایندگان مجلس نیز حمایت های لازم را داشته باشند ما نامه خود را آبان ماه فرستادیم تا مشکلی وجود نداشته باشد و در بودجه دولت این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد.
ساکت: پشنهاد شرکت wSG روی میز کفاشیان
"خبرگزاری دانشجو"- آیا شرایط حضور شبکه های خارجی وجود دارد؟
محمدرضا ساکت: ورود شبکه های خارجی با توجه به سازماندهی کشور خیلی مترتب نیست البته در حال حاضر به گفته کفاشیان پیشنهاد شرکت wSG که یک شرکت رایت تلویزیونی و برگزارکننده تبلیغات جام جهانی روی میزرئیس فدراسیون قرار دارد اما اینکه از لحاظ قانونی بستر حضور آنها فراهم باشد، فکر نمی کنم قابل عملیاتی شدن باشد.
محمدی: مردم برای پخش مسابقات به صداوسیما فشار آوردند
"خبرگزاری دانشجو"- به نظر می رسد که مردم چندان هم از عدم پخش مسابقات فوتبال ناراضی نبودند؟
عزیزالله محمدی: چگونه می توانیم بفهمیم که مردم اعتراض کرده اند یا نه؟ علت اینکه صداوسیما با فدراسیون زود به توافق رسید دلیل اول به خاطر بازی استقلال و تراکتور سازی بود. هفته قبل از آن در مشهد شورای تأمین استان به سازمان لیگ فشار آورده بود که بازی پدیده و استقلال حداقل از شبکه استانی پخش شود دلیل آنها این بود که جمعیت زیادی به سمت ورزشگاه به راه افتاده بود شک نکنید اگر بازی استقلال با تراکتورسازی نیز پخش نمی شد به جای 70 هزار نفر، 200 هزار نفر به استادیوم می رفتند و آن وقت مسئولان نمی توانستند کاری انجام دهند.
برای بازی دربی نیز همین اتفاق رخ می داد. ضمن اینکه نظرات مردم را صداوسیما باید انعکاس بدهد پس به نفعش نیست که این کار را انجام دهد.
همچنین مردم یک شهر را نگاه نکنید که مثلا در تهران کم به استادیوم می روند وقتی پرسپولیس یا استقلال قهرمان می شوند در کشور جشن گرفته می شود، انگار که تیم ملی به جام جهانی رفته است. اینها همان مردم هستند.در ضمن صداوسیما باید به دنبال رضایت مردم باشد وقتی یک فیلم ساخته می شود چند هفته بعد از آن نظرسنجی صورت می گیرد اما معلوم نیست چرا راجع به فوتبال نظرسنجی نمی کنند. وظیفه ما ،دولت و صداوسیما این است که برای رضایت مردم کار کنیم.
محمدرضا ساکت: در تکمیل حرف های آقای محمدی باید بگویم دو هفته قبل که برنامه 90 پخش شد تصاویر مسابقات در برنامه نبود نظرسنجی آن هفته چه بود؟ باید می گفتند «به نظر شما در مورد حق پخش تلویزیونی حق با کیست؟» یا «آیا رضایت دارید تصاویر پخش شود؟» ولی سوالی که پرسیدند درباره علاقه مردم به تیم های ایرانی و اروپایی بود. اگر نظرسنجی می شد نتیجه اش مشهود بود. حتی برخی از خبرگزاری ها این کار را کردند و نتیجه این بود که مردم علاقه دارند بازیها را تماشا کنند.
امروزه یکی از لذت بخش ترین تفریحات جامعه ما پخش مسابقات ورزشی و در رأس همه آنها فوتبال است اگر مردم به ورزشگاه نمی روند، بخش عمده این مسئله به کمبود امکانات برمی گردد. ارزانترین مسیر برایر رضایت مندی مردم پوشش تلویزیونی است امیدوارم در بودجه سال 94 شاهد پیش بینی حق پخش باشیم.
"خبرگزاری دانشجو"- پرسپولیس و استقلال سهم بیشتری از پخش تلویزیونی دارند و سایر تیم ها فقط چهار بازیشان به دلیل رودرو شدن با سرخ آبی ها پخش می شود و اینت یم ها سهم زیادی از حق پخش تلویزیونی ندارند این در حالی است که حق پخش مهم ترین منبع درآمد به حساب می آید. چه برنامه ای برای فعال کردن پخش استانی دارید تا تیم ها از این مسئله بهره ببرند؟
محمدرضا ساکت: حق پخشی که دریافت می شود به این شکل تقسیم می شود که ده درصد به فدراسیون 5 درصد به هیئت فوتبال 5 درصد به سازمان لیگ و 40 درصد به طور مساوی تقسیم می شود 20 درصد نیز به تیم های تعلق می گیرد که بیشترین پخش بازی ها را دارند. 20 درصد باقی مانده براساس جایگاه تیم ها در انتهای فصل تقسیم می گردد البته این موضوع مطرح است که 20 درصد مربوط به بیشترین پخش ها را افزایش بدهیم و شاید این مسئله تغییر کند. امروز شبکه های هفت استان، شما، جام جم یک ودو، ورزش و سه بازی ها را پوشش می دهند 22 استان نیز اینکار را برای مسابقات لیگ یک بر عهده دارند بنابراین یکی از آیتم های مهم در صداوسیما مسابقات فوتبال است.
محمدی: برنده جدال حق پخش، فدراسیون فوتبال است
"خبرگزاری دانشجو"- برنده این جدال در مسئله حق پخش کدام طرف بود؟
عزیزالله محمدی: به رغم اعتراض به اینکه الان زمان پخش نشدن بازی ها نبود، اما به نظرم فوتبال برنده شد. ضرغامی اول موضوع حق پخش را قبول نمی کرد ولی در ادامه قبول کرد. در ضمن اینکه لایحه بودجه حق پخش در مجلس مطرح می شود یک موفقیت است. امیدوارم بودجه تصویبی در خور شأن فوتبال باشد. بهترین سریال تلویزیون چقدر بیننده دارد و یک بازی فوتبال چقدر؟
همچنین پولی که از تبلیغات فوتبال در می آورند بسیار زیاد است. همین برنامه 90 که برای تبلیغات تلویزیونی ثانیه ای 12 میلیون تومانم هزینه اش است اگر ده دقیقه آگهی داشته باشد، با فرض بر اینکه 30 برنامه در طول سال پخش شود، حساب کنید 18 هزار ثانیه ضرب در 12 میلیون چه عددی می شود تازه به این باید پول پیامک ها را نیز اضافه کرد.
امیدوارم دوستان ما درفدراسیون فوتبال با دست پر و محاسبات دقیق در مجلس حاضر شوند و ما هم حاضریم کمک کنیم تا این موضوع را به مجلس ثابت کنیم. ما همه این مبلغ را نمی خواهیم بلکه به سی درصد آن نیز راضی هستیم.
"خبرگزاری دانشجو"- برخی معتقدند که چون فوتبال دولتی است و بودجه آن را دولت پرداخت می کند و صداوسیما نیز دولتی است حق پخش تلویزیونی را نمی توان برای فوتبال در نظر گرفت؟
عزیزالله محمدی: حرف شما منطقی است اگر حق ما را بدهند ما خودمان حتی به دولت کمک می کنیم مگر بانک ها و سازمان های دیگر دولتی نیستند پس باید بگویم چرا صداوسیما برای تبلیغات از آنها پول می گیرد پس آنها نیز باید مجانی تبلیغ کنند و مثل این است که این پول از یک جیب به جیب دیگر برود.
ما می گویم باید باشگاه های خصوصی شود و پول حق پخش تلویزیونی را نیز بگیرند درحال حاضر باشگاه های مانند فولاد سپاهان نیز سهامشان در بورس ارائه شده و خصوصی اداره می شوند.
اگر قانون کپی رایت در نظام جامع باشگاه داری تصویب شود دیگر هر سایتی که بخواهد تصاویر گل ها را پخش کند باید مجوز بگیرد.
ساکت: وقتی که کپی رایت، انحصار مارک و حق پخش تلویزیونی نداریم، یک باشگاه خصوصی نمیتواند روی پای خود بایستد
محمدرضا ساکت: فرایند خصوصی سازی نیاز به بستر مناسب دارد در حال حاضر 70 درصد از باشگاه های ما خصوصی هستند و سهمشان در بورس قرار گرفته به علاوه بر خصوصی سازی کامل ورزش ابتدا باید حقوق ورزش پرداخت شود ما نمی توانیم دست و پای ورزش را ببنیدیم.
در شرایطی که کپی رایت و انحصار مارک و برند نداریم و باشگاه ها حق پخش تلویزیونی خود را دریافت نمی کنند یک باشگاه خصوصی نمی تواند روی پای خود بایستد لذا بعد از دو سال متحمل ضرر و زیان می شوند و کنار می روند. باید فوتبال خصوصی شود تا جوهره مدیریت افراد مشخص شود و از پول دولت هزینه ای نشود.
محمدی: از واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی ترس دارند
عزیزالله محمدی: متأسفانه از واگذاری استقلال و پرسپولیس ترس دارند احمدی نژاد لباس این تیم ها را پوشید و تأکید این باشگاه ها باید خصوصی شوند. ما انقدر آدم های خوب و سالم در ورزش داریم که حاضرند پول خرج کنند. امسال استقلال و پرسپولیس را به اسپانسر دادند در شرایطی که ده میلیارد هزینه شده بود به اسپانسر گفتند باید بروی چرا که مدرکی می خواست که باشگاه را به او واگذار کند.
ابتدای فصل گفته بودم که اولویت واگذاری با شماست ولی وقتی اسپانسر فهمید این گونه نیست کنار رفت.
فوتبال جز امنیت و آرامش ضرر دیگری برای جامه ندارد مگر اینکه ان را با دست خودمان خراب کنیم.
ساکت: بین 40 تا 70 درصد از درآمد باشگاههای جهان از حق پخش است
"خبرگزاری دانشجو"- رقم حق پخش تلویزیونی در کشورهای آسیایی و جهان به چه صورت است؟
محمدرضا ساکت: کارهای کارشناسی دراین زمینه انجام شده و اعداد و ارقام نشان می دهد در لیگ Aایتالیا 950 میلیون یورو فوتبال انگلیس برای سه سال 5 میلیارد یورو لیگ ژاپن برای یکسال 140 میلیون دلار ترکیه 320 میلیون دلار هزینه می کند. بوندسلیگان نیز د سال 2010 یک میلیارد و 500 یورو گردش مالی داشت که 850 میلیون یوروی آن فقط مربوط به حق پخش تلویزیونی بود.
این وضعیت در سایر کشورها نیز وجود دارد البته ما قصد قیاس نداریم ولی باید اعتراض کنیم که بین 40 تا 70 درصد درآمد باشگاه ها در دنیا از طریق حق پخش تلویزیونی تأمین می شود.
"خبرگزاری دانشجو"- آیا لزومی وجود دارد که مردم ایران مانند سایر کشورها هزینه ای برای تماشای فوتبال پرداخت کنند؟
محمدرضا ساکت: در دنیا تلویزیون کارتی وجود دارد ولی مردم ما قبلا از طریق مالیات پول تماشای تلویزیون را پرداخت کرده اند چرا که تلویزیون ما دولتی است.
ساکت: تصاویر ضبط شده از ورزشگاه را در اختیار نداریم
"خبرگزاری دانشجو"- در زمانی که اجازه ورود دروبین ها به استادیوم ها داده نشد آیا تصاویری برای آنالیز تیمها و یا بررسی داوری ها در اختیار سازمان لیگ قرار گرفت.
محمدرضا ساکت: مقرر شده بود هیئت فوتبال هر استان دوربینی را در استادیوم مستقر کند تا از نظر داوری فیلم ها قابل بررسی باشند و برای آنالیز در اختیار تیم ها قرار گیرند و استان های مانند قم سریعا اینکار را انجام دادند.
در استادیوم آزادی نیز سیستم تلویزیون ثابتی وجود دارد و همه بازی ها برای تیم ملی ضبط و برای کی روش آنالیز می شود و یک نسخه آن نیز به باشگاه ها ارسال می شود.
باید بگویم که چند ورزشگاه نتوانستند تصاویر مسابقات را ضبط کنند و ما آن را در اختیار نداریم.
"خبرگزاری دانشجو"- اگر لایحه حق پخش تلویزیونی به نتیجه نرسد آیا امکان دارد که دوباره جلوی ورود دوربین ها را به استادیوم بگیرند؟
محمدرضا ساکت: ورود دولت در این مسئله یک اقدام مبارک است به معنای به رسمیت شناخت حق پخش است.اندیشه دولت بر این است که تمام نهادهای توسعه از جمله ورزش متوازن جلو برود و دولت اجازه نمی دهد که ورزش دچار چالش شود همان طور که دولت در مسئله افزایش هزینه باشگاه ها ورود کرد و خواستار اقدامات اساسی شد و بحث سقف بودجه را انجام داد در تأمین هزینه ها نیز نگاهی مثبت دارد.
"خبرگزاری دانشجو"- و حرف پایانی؟
عزیزالله محمدی: امسال در لیگ دسته دو بیش از 40 تیم حضور دارند چرا که نمایندگان در خواست کردند تا به منظور ایجاد نشاط در مردم و به منظور ایجاد سرگرمی، تیم های فوتبال فعال شوند پس مطمئنا در حق پخش تلیویزیونی و نظام جامع باشگاه داری نیز ورود می کنند.
محمدرضا ساکت: ورزش فوتبال زمینه پیوند عاطفی واحساسی یک خانواده و افزایش دانش و باعث وحدت خانوادگی و ملی است .
قهرمانی ها، یک ملت با نگاه ها، زبان ها،گویش ها و تفکرات متفاوت را زیر یک پرچم به صف می کند. وقتی یک اتفاق موفق ورزشی رخ می دهد در یک چارچوب کوچک و در خانواده پیوندهای عاطفی را برقرار می کنند و در چارچوب بزرگتر وحدت ملی را به نمایش می گذارند.
باید تلاش کنیم که شأن و محیط فوتبال را بیش از این دچار چالش قرار ندهیم و فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که امر به ورزش امر به معروف است. ورزش یک پدیده فرهنگی است که جامعه را به سمت نشاط، سلامت جسم، پویایی و وحدت خانوادگی و ملی پیش می برد.