به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از اصفهان، هواي كلانشهر اصفهان روزهاي خوبي را پشت سر نمي گذارد. شاخص آلايندگي هوا طي روزهاي گذشته گاه تا مرز فوق هشدار هم رسيده است؛ و دوباره نفس های این شهر به خس خس افتاده و سایه سیاه بر آسمان آن پهنه گسترانیده است.
مشاور سازمان محيط زيست و دبير طرح جامع آلودگي هواي استان اصفهان هم با اشاره به سياست هاي سازمان محيط زيست مثل همیشه میگوید: كنترل آلودگي هوا تنها مربوط به يك سازمان نمي شود. اگر خواهان افزايش تعداد روزهاي پاك در سطح كلانشهرهاي كشور هستيم بايد فرهنگسازي گسترده در اين زمينه انجام شود و مردم با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به پاك نگهداشتن هوا كمك كنند.
و این یعنی به دلیل بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا در این شهرستانها، بار دیگر در آستانه نزدیک شدن به ایام پایانی نیمسال اول تحصیلی، باز هم کلاس های درس از رونق خود افتاده و تعطیل میشوند.
اما با وجود رسیدن هوا به وضعیت هشدار، شاید به دلیل برخی سیاسی کاری ها خبری از توصیه های اضطراری به مردم در برابر آلودگی زیاد هوا و نیز تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیست.
حميدرضا سياحيان ، رييس اداره روابط عمومي و اسناد اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان در این باره به رسانهها می گوید: بر اساس دستور هيأت دولت يازدهم، هرگونه تعطيلي مدارس در استانها از جمله آلودگي هوا، بايد با اجازه استانداري باشد لذا درخصوص آلودگي هوا نيز تعطيلي مدارس تنها با اجازه استانداري خواهد بود.
وي در ادامه از عدم تشخیص وضعیت فوق هشدار هوای اصفهان از سوی استانداری خبرداد و افزود: روز گذشته با توجه به شاخص آلايندگي ۱۸۵ در شهر اصفهان با مديركل بحران استان اصفهان تماس گرفتيم و در زمينه تعطيلي مدارس، كسب تكليف كرديم اما ايشان عنوان كردند كه در كميته بحران، وضعيت آلايندگي را در حد تعطيلي مدارس تشخيص نداديم.
شاید این سیاسی کاری و بازی با سلامت مردم از آنجا نشات بگیرد که امسال صحبت هایی مبنی بر پیش بینی این آلودگیها و اندیشیدن راهکارهایی برای رفع این مطرح و پای بنزین های وارداتی به ایران باز شد. اما دیری نپائید که آرزوی روزهای پائیزی با هوای پاک تبدیل به سراب شد.
و بر خلاف برخی آمارها که تعداد روزهای پاک افزایش یافته است، باز هم با فرارسیدن فصل پائیز آلودگی در کلان شهرها جولان می دهد و مسئولین پس از ماه ها، هنوز هم درگیر بررسی آلوده بودن بنزین های داخلی یا وارداتی هستند که با وضع موجود البته پاسخش بسیار ساده است.
پاسخی که با یک آزمایش ساده مشخص می شود که گرچه بنزین تولید داخل کیفیت مطلوب را ندارد اما دست کم از بنزین وارداتی نازل تر از یورو 2 بهتر بوده و البته همگام با اقتصاد مقاومتی و حافظ میلیونها تومان ارز در کشور می شود، ارزی که این روزها با وجود همه توافقات باز هم به سختی به دست میآید.
به هر حال، هوای اصفهان از ابتدای هفته جاری در وضعیت هشدار قرار گرفت و ذرات آلوده تا امروز در هوا معلق هستند، ذراتی که می توانند تاثیری جبران ناپذیر در سلامتی شهروندان اصفهانی داشتته باشند. در این میان نقش اطلاع رسانی دستگاه استان برای جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر آلودگی هوا مسئله ای است که نیاز به آن جدی به نظر می رسد، اطلاع رسانی که این روزها از آن خبری نیست.
دیروز هوای میدان امام حسین(ع) اصفهان به عنوان یکی از میادین اصلی این شهر تا مرز وضعیت خطرناک پیش رفت، اما دریغ از یک اطلاع رسانی درست و به موقع از سوی مسئولان. این درحالی است که یک اطلاع رسانی درست از سوی مسئولان باعث میشد تا علاوه بر حفظ سلامتی مردم، با کاهش عبور و مرور در این منطقه آلایندهها در هوا تا حد زیادی کاهش یابد و از طرفی اطلاع رسانی به موقع موجب میگردید جلوی هزینه های درمانی ناشی از آلودگی هوا که بر مردم و دولت تحمیل میشود به مقدار زیادی گرفته شود.
افزایش آلودگی در شهر اصفهان این روزها بیش از هرچیز مردم نصف جهان را آزار میدهد و مردم امیدوارند بار دیگر ابتکارات سرکار خانم ابتکار و همکارانش، برای حل این معضل تنها به گزینه تعطیلی یا واردات بنزین نامرغوب منتهی نشود و حداقل از امسال با پاسخگویی شفاف و اطلاع رسانی، مسئولین بحث کنترل تولید خودروها، کنترل بنزین های وارداتی و البته افزایش کیفیت حمل و نقل همگانی را آغاز کنند تا دست کم تا چند سال آینده به استانداردهای نسبی در وضع آلاینده های زیست محیطی برسیم.
عمده منشاء آلودگی هوای اصفهان کوره های آجر پزی مناطق بیابانی شرق آن می باشد. عدم صعود دود ناشی از احتراق پسماندهای نفتی مورد استفاده در کوره های آجرپزی موجب افزایش آلایندههای هوا در سطح زمین در مناطق شرقی اصفهان گردیده است.برودت بیشتر هوا در مناطق بیابانی باعث حرکت هوای سرد آلوده به سمت شهر که در طول شب نسبتا گرمتر از مناطق بیابانی می باشد می گردد.
با شروع فعالیت روزانه و افزایش تردد خودروها در معابر، انگشت اتهام آلودگی هوا به سمت خودروها و .. نشانه رفته و منشا اصلی به عمد و یا سهو مغفول واقع می گردد.
خواهشمندم مسئولین عزیز شهری در ساعات اولیه صبح(9-7) جهت مشاهده منشا آلودگی سوار بر بالگردی گردیده و با پرواز در مناطق شرقی و در ارتفاعی مناسب عینا مشاهدات مرا مشاهده نمایند.